9 298 läst ·
11 svar
9k läst
11 svar
Partytält eller vad?
Har tröttnat på att släpa verktyg och virke in och ut under de "varma" årstiderna pga av regnskurar, flugattacker eller lite blåst och man vill jobba utomhus.
Inne på att skaffa mig ett partytält eller något liknande för snickeri o målning.
Någon som kan ge lite goda råd.. typ storlek, väggar/inte väggar, myggnät, inköpsställe.
Det finns ju även Garage, Båt, Arbets, förråds, lager etc etc tält...
Inne på att skaffa mig ett partytält eller något liknande för snickeri o målning.
Någon som kan ge lite goda råd.. typ storlek, väggar/inte väggar, myggnät, inköpsställe.
Förra sommaren byggde jag en rektangulärt stomme med reglar och plankor efter en altanrivning och täckte över det med presenning. Det blev ungefär 40 kvadratmeter, (8x5m) i "takyta" och ca 2,5 meter hög på det lägsta stället. jag lät "taket" luta lite så att det inte ska samlas vatten. Det hela tog ca 2 timmar att bygga. Kanske ett alternativ om du har en massa plankor hemma?
Vi använder ett partytält som skydd medan vi målar på sommrarna (renoverar fönster och liknande). Rusta och Silva hade partytält för runt 199 SEK. Två sidor extra kostar också runt 199 SEK. Första sommaren höll det bra, men med de senaste årens rejäla vind och regnskurar går de sönder lite för lätt, så vi har nu stadgat taket med ett par reglar (det är när det samlas vatten på taket som tyngden till slut knäcker tältet).Nimajneb skrev:Har tröttnat på att släpa verktyg och virke in och ut under de "varma" årstiderna pga av regnskurar, flugattacker eller lite blåst och man vill jobba utomhus.
Riktiga hållbara partytält är mycket dyra.
--- Mats ---
Jag har gjort ett par försök med partytält för virkesförvaring och målning, men det har inte funkat så bra. Miljön i tälten blir för dålig. Det blir väldigt fuktigt på sommaren. Man skulle tro att gräset i tältet skulle vissna, men det var mycket frodigare än gräset utanför. Dessutom samlas där flugor som sabbar målningen.
Partytälten överlever inte så länge. Det slutar med att de blåser bort.
http://www.fritidsgrossisten.se/default.aspx
har en del trevliga garage och arbetstält.
http://dancovershop.dk/ har ett stort utbud och kvaliteten verkar vara snäppet högre.
Kanske man skulle smälla upp ett riktigt på 15-20m2 och ha som kallförråd på vintern...
har en del trevliga garage och arbetstält.
http://dancovershop.dk/ har ett stort utbud och kvaliteten verkar vara snäppet högre.
Kanske man skulle smälla upp ett riktigt på 15-20m2 och ha som kallförråd på vintern...
Det där med flugor lät inte bra.....andersmc skrev:Jag har gjort ett par försök med partytält för virkesförvaring och målning, men det har inte funkat så bra. Miljön i tälten blir för dålig. Det blir väldigt fuktigt på sommaren. Man skulle tro att gräset i tältet skulle vissna, men det var mycket frodigare än gräset utanför. Dessutom samlas där flugor som sabbar målningen.
När vi spänt upp större presenningar, så har vi fått fuktigheten du beskriver. Faktiskt inget som kommit i så hög grad att vi upplevt det som en nackdel i de mindre billiga tälten. Heller inte fler flugor i tälten än rent allmänt utomhus.andersmc skrev:Jag har gjort ett par försök med partytält för virkesförvaring och målning, men det har inte funkat så bra. Miljön i tälten blir för dålig. Det blir väldigt fuktigt på sommaren. Man skulle tro att gräset i tältet skulle vissna, men det var mycket frodigare än gräset utanför. Dessutom samlas där flugor som sabbar målningen.
Blåser bort/pressas sönder däremot drabbades vi av tills vi förstärkte taket.
Är det fler som får ökad mängd flugor i sina tält?
--- Mats ---
Inga flugor, men 2 av partytälten har fått hämtas i plockepinnformat ute i skogen efter kraftig blåst och att de samlar vatten på taket.
Vissa är dessutom inte helt täta (merparten av de billiga??) utan kan ge mycket fint genomslag, dimliknande, och det är nog den fukten som ni drabbas av.
Vissa är dessutom inte helt täta (merparten av de billiga??) utan kan ge mycket fint genomslag, dimliknande, och det är nog den fukten som ni drabbas av.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Blev det något tält Nimajneb?
Jag behöver själv något där man framför allt kan ställa kapsåg + klyvsåg under byggets initiala delar tills taket är på plats. T.ex. vid uppförande av ett litet förråd eller carport eller liknande grejer.
Om det känns som ett stöldbegärligt område får grejerna bäras in på kvällen, annars stå kvar den veckan eller två som det krävs tills taket är på plats.
Ett något bättre partytält känns som rimligt, något konkret förslag?
Jag behöver själv något där man framför allt kan ställa kapsåg + klyvsåg under byggets initiala delar tills taket är på plats. T.ex. vid uppförande av ett litet förråd eller carport eller liknande grejer.
Om det känns som ett stöldbegärligt område får grejerna bäras in på kvällen, annars stå kvar den veckan eller två som det krävs tills taket är på plats.
Ett något bättre partytält känns som rimligt, något konkret förslag?
https://www.24mx.se/24mx-race-talt-3x3m-easy-up-utan-vaggar#?p
Dom brukar köra kampanjer då och då. Så har man tid att vänta så kan man få tält med väggar billigt. Jag köpte tält med 3väggar för 799:- på kampanj i april 2018. Dock är tältet värt dom 1200:- det kostar idag.
Dom brukar köra kampanjer då och då. Så har man tid att vänta så kan man få tält med väggar billigt. Jag köpte tält med 3väggar för 799:- på kampanj i april 2018. Dock är tältet värt dom 1200:- det kostar idag.
Klicka här för att svara