Har en kåk från 60-talet, med grundmur av betonghålsten 250mm, isolerad med 70mm Siporex-block. Mellan betonghålsten och Siporex är det en luftspalt på 10mm. Renoverar nu duschrum och en del Siporexblock behöver kompletteras. Ska jag behålla luftspalten då? (känns konstigt ta bort något som är där för vädring). Hur gör man då för att reparera block på lämpligaste sätt? Har block som skurits ut för försänkning av rörinstallationer, och dom är ju ställda på golvet och armerade, hur reparerar man enklast ett sånt block med bibehållen luftspalt?
Siporex är mycket finkornigt och suger fukt från betongen så du måste ha något kapillärbrytande emellan.
Det kan ju låta rimligt, men undra varför man inte tänker så i det andra exmplet ovan (gds).
Kan man laga ett block (2mx60cm) eller får man byta ut det helt? Och hur är det upphängt? står det fäst i golv och tak och med enstaka distanser i ickeorganiskt material då? Känner mig helt novis på detta.
Hur gick det? Står lite i samma sits men har bar betongvägg i källaren.
lagade med lösa siporexbitar sågade i kilar, och fogade/spacklade med fix. Inte självklart få till luftspalten men bara lämnade så dom inte var i kontakt med muren. Låter logiskt som sas ovan att ha luftspalt då siporexen sannolikt har såna kapillärkrafter.
Lite känsligt få bärighet, men det är så aom beskrivits av Beijer, Kakelplattan och några till jag pratat med.