1 842 läst ·
17 svar
2k läst
17 svar
Parterna överens om JLC-guldet
Sida 1 av 2
På konsumentens sida
· 3 420 inlägg
Klart vem som får guldet som hittades under en husrenovering.
Du kan läsa artikeln här: Parterna överens om JLC-guldet
Du kan läsa artikeln här: Parterna överens om JLC-guldet
En pågående rättsprocess om förskingring är väl inte kronofogden vara inblandad i?Farstatjej90 skrev:
Det är väl just precis det dom mycket väl kan vara?Farstatjej90 skrev:
Jag antar att dom flesta gultackorna inte är/var stämplade Tammfors utan var dom vanliga..
I början på 90-talet handlade bolaget Tammstorp Futures med ädelmetaller och köpte in guldtackor från privatpersoner i utbyte mot en säker förvaring.
När bolaget gick i konkurs 1993 saknades omkring 60 kilo guld och flera kilo platina – som aldrig hittades,
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Jo jag har uppfattat att företaget som gick i konkurs erbjöd folk att lämna in guld och platina som de köpt i spekulationssyfte. Dessa låg sedan som säkehet för lån till andra investeringar på börsen, i fonder osv. Antag att du investerat i guld och har en tacka för ex. 100 000 hemma i gaderoben. Så kunde du lämna in den till dem, och köpa aktier för 100 000, men ev- värdeökning på guldet var då fortfarande din vinst. Och skall man då ändå belåna så lånade folk då även med aktierna som säkerhet osv. Så den där guldbiten kunde vara "frö" till en portfölj i miljonklassen.Farstatjej90 skrev:
Men som vanligt så är det obegripligt varför man skulle lita på ett lite halvt okänt bolag och låta dem "förvara" mina värdesaker. Det är tillräckligt riskabelt att lita på en etablerad bank.
Jag tycker dock att det är lite förvånande att de har gått med på 50/50.
Då har alltså parterna gått med på en förlikning, med 13-14 mille i potten tycker jag det är lite märkligt att de inte har låtit sina jurister slåss lite mer.
Men visst, om bägge parter såg en viss risk att gå miste om allt, så kanske båda tyckte det var en bra och safe affär att nöja sig med hälften.
Att hantverkarna skulle bli utan var ju högst rimligt, det de möjligen kunde slagits om var väl hittelön, men det har jag inte hört något om, undrar om de har fått någon sådan?
Då har alltså parterna gått med på en förlikning, med 13-14 mille i potten tycker jag det är lite märkligt att de inte har låtit sina jurister slåss lite mer.
Men visst, om bägge parter såg en viss risk att gå miste om allt, så kanske båda tyckte det var en bra och safe affär att nöja sig med hälften.
Att hantverkarna skulle bli utan var ju högst rimligt, det de möjligen kunde slagits om var väl hittelön, men det har jag inte hört något om, undrar om de har fått någon sådan?
Så insåg man kanske också att potten bara urholkades av advokatkostnader utan att man kom någonvart.Mikael_L skrev:
Sen tillkommer väl intäkterna från filmrättigheterna 😆
(https://omni.se/lackberg-gor-dokumentar-om-jlc-guldet-fascinerande/a/lw4Lb3)
Dumhet är svaret på den första meningen i mitt citat, den sista idioten/optimisten är inte född ännu.H hempularen skrev:
Bankens personal har till uppgift att tjäna in pengar till bankens ägare, inte till kunderna!
Jag gjorde ett grovt misstag för en del år sedan, jag startade ett pensionssparande hos SEB och med deras avgifter då anser jag att deras olika fonderna borde ha en aktiv förvaltning av kompetenta personer vilket de inte har, de har inte ens lyckats med att slå börsens genomsnitt under alla dessa år.
Facit är att SEB har tjänat mycket mer på mitt pensionssparande än vad jag kommer att göra.
Helt sjukt att JLC grabbarna får 50%.
Antar att det ligger en hund begraven här. Hunden skulle kunna vara att det faktiskt är undangömt guld från Tammstorp konkursen och att släktingarna har en viss föraning om det och vill få till ett snabbt avslut... skulle också förklara varför guldet var så pass väl undangömt och bortglömt...
Antar att det ligger en hund begraven här. Hunden skulle kunna vara att det faktiskt är undangömt guld från Tammstorp konkursen och att släktingarna har en viss föraning om det och vill få till ett snabbt avslut... skulle också förklara varför guldet var så pass väl undangömt och bortglömt...
Visserligen super off topic men det har jag svårt att tro om du nu inte valt fonderna som är absolut sämst, å då blir det ju ditt eget fel. Aktieindexfonder är billiga å bäst. Att aktivt förvaltade fonder har svårt att slå index över tiden är allmänt känt så varförbetala högre avgifter till dessa..?I Mikrometer skrev: