819 946 läst ·
30 330 svar
820k läst
30,3k svar
Parodier på typiska Byggahus-trådar
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Vi som vill ha egen härd-senap får istället mortla senapsfröna med en uranstav i en blyskål. Säkerheten först! Men vilken smak! Och vilken mys-pys-stämning med ett strålande senapskrus ❤️.kashieda skrev:
För att svara på en fråga här så gjorde jag en sökning med hjälp av duck duck go. Fick lite oroväckande förslag av duck duck go.
Förslagen har inget med min sökhistoria att göra.
Förslagen har inget med min sökhistoria att göra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Din sökhistorik får stå för dig...
Men jag blev en aning förvånad över att Lantmäteriet har kompetens inom balrog-avlivning. Ger upphov till följdfrågor: Finns e-tjänst? Behövs servitut? Eller räcker det med en giltig fångeshandling?
Men jag blev en aning förvånad över att Lantmäteriet har kompetens inom balrog-avlivning. Ger upphov till följdfrågor: Finns e-tjänst? Behövs servitut? Eller räcker det med en giltig fångeshandling?
Renoverare
· Uppsala
· 2 179 inlägg
Innan laga skifte sågs fångstgroparna för Balrog som en del av byagemenskapen. Det förändrades med utskiftningen och ofta hamnade de då på någons åkermark, men fortsatte att användas gemensamt. De har därför ofta glömts bort i de olika ägandereformerna och nu måste man oftast tillbaka till 1700-talsmaterialet för att fastställa om en fastighet har "rätt til fånghst å Balrogh" som det brukar stå.
Just gamla Balroggropar är problematiska. Dels kan man borra sin energibrunn för djup, likt dvärgarna i Moria, och råka släppa lös en Balrog i värmepumpen. Det är mycket gratis värme i och för sig, men pumpen håller sällan särskilt länge.
Ett annat problem är om grannen fastställt rätt till Balrogfångst på din mark. Då brukar han kunna tvinga till sig ett servitut med stöd i gamla handlingar och det är sällan roligt att behöva riva växthuset för att ersätta det med en svaveldoftande eldgrop. Förvaltningsdomstolarna är också ovana att hantera sådana fall eftersom kommunernas miljöförvaltning brukar ha synpunkter på att släppa lös demoner och att väga gamla rättigheter mot miljöpåverkan är inte alltid det lättaste.
Så mitt råd är att låta Balrogerna vara. Det är inte värt det att försöka få till en ordnad jakt.
Just gamla Balroggropar är problematiska. Dels kan man borra sin energibrunn för djup, likt dvärgarna i Moria, och råka släppa lös en Balrog i värmepumpen. Det är mycket gratis värme i och för sig, men pumpen håller sällan särskilt länge.
Ett annat problem är om grannen fastställt rätt till Balrogfångst på din mark. Då brukar han kunna tvinga till sig ett servitut med stöd i gamla handlingar och det är sällan roligt att behöva riva växthuset för att ersätta det med en svaveldoftande eldgrop. Förvaltningsdomstolarna är också ovana att hantera sådana fall eftersom kommunernas miljöförvaltning brukar ha synpunkter på att släppa lös demoner och att väga gamla rättigheter mot miljöpåverkan är inte alltid det lättaste.
Så mitt råd är att låta Balrogerna vara. Det är inte värt det att försöka få till en ordnad jakt.
Spelar det någon roll att det numera är inom detaljplanerat område?Henningelvis skrev:
Innan laga skifte sågs fångstgroparna för Balrog som en del av byagemenskapen. Det förändrades med utskiftningen och ofta hamnade de då på någons åkermark, men fortsatte att användas gemensamt. De har därför ofta glömts bort i de olika ägandereformerna och nu måste man oftast tillbaka till 1700-talsmaterialet för att fastställa om en fastighet har "rätt til fånghst å Balrogh" som det brukar stå.
Parkområdet på andra sidan bron är markerat som "skyddsområde, friströvande orcher".
Fulkemisten
Husägare
· Enskede
· 2 439 inlägg
Fulkemisten
Husägare
- Enskede
- 2 439 inlägg
Jag är stolt husse till världens finaste balrog-tjej på 3000 år som lystrar till namnet Trixa. Att anlägga fångstgropar för balrog tycker jag borde bestraffas med långa fängelsestraff. När jag och Trixa är ute och går brukar jag släppa henne utan koppel. Hon kan vara lite busig och springer omkring och luktar och sådär. Tänk om Trixa skulle falla ned i din grop och skada tassen?
Tänk på att balroger inte får vara okopplade inom tätbeorchat område eller under xenomorphernas parningsperiod (onsdag--jul, varje jämnt århundrade och alltid annars).Fulkemisten skrev:
Jag är stolt husse till världens finaste balrog-tjej på 3000 år som lystrar till namnet Trixa. Att anlägga fångstgropar för balrog tycker jag borde bestraffas med långa fängelsestraff. När jag och Trixa är ute och går brukar jag släppa henne utan koppel. Hon kan vara lite busig och springer omkring och luktar och sådär. Tänk om Trixa skulle falla ned i din grop och skada tassen?
Det är inga fara balroger skadar sig inte så lätt det krävs mycket mer än en liten grop för att ens åtsdakomma ett blåmärke på en balrog. Om dom någon gång skulle göra illa sig när dom bråkar med alv, trollkarl eller liknande så kan dom använda sig av magi för att hela sig. Så du behöver inte vara orolig. Du kan ju alltid trösta den med en liten grådvärg om den skulle bli ledsen när den fallit i en grop.Fulkemisten skrev:
Renoverare
· Uppsala
· 2 179 inlägg
Jag antar att det är en gammal orchsamfällighet som har omdefinierats till parkmark. Det betyder ju att det är detaljplanerat för orcher just där.kashieda skrev: