C
G Gustav_He skrev:
Vi har förstått att vi inte kommer kunna ha trädgård på ett bra tag
Kan ni ha gräsmatta där den kommer upp är det nog rätt lungt.

Som jag förstått det så är det inte bara fotosyntes som växten får näring ifrån, utan också ifrån mitokondrier (kraftverk i cellerna) i rötterna. Såg ett klipp där de forskade på växten i laboratorie och gick så långt att undersöka med svepelektronmikroskop var växtkraften kunde komma ur.
Eftersom rotsystemet i kombination med växtkraft och motståndskraft är det stora bekymret med denna växten så tror jag inte att en gräsmatta som klipps löser något för vår del. Vi kan inte heller ha gräs hela vägen in mot huset, och måste ju kunna bygga en altan utan att den växer totalt igen när skotten tar sig upp.

C
G Gustav_He skrev:
Eftersom rotsystemet i kombination med växtkraft och motståndskraft är det stora bekymret med denna växten så tror jag inte att en gräsmatta som klipps löser något för vår del.
Vårt bestånd ger sig inte ut på gräsmattan iallafall, den sprider sig inte heller "under" gräsmattan. På andra ställen är det inte lika roligt förstås.

Få har du fullständigt missförstått. Mitokondrierna är en viktig delni ämnesomsättningen. Men de kan inte tillverka energi. Det är enbart via fotosyntesen som växten kan få energi.

Gustav: Fullt så illa är det nog inte. Det är sannolikt inte utfyllt med matjord under huset. Den lär inte heller kunnavöxa genom betong som vissa påstår. De lär heller intebygga upp nya kraftiga rotsystem om du inte låter den bli stor över mark. Men visst kommer du att ha ett segt ogräs länge. Hoppas att grannarna också vildblommor av med det.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Såklart förstår jag att mitokondrierna agerar "batterier" för lagrad solenergi. Vad jag menar är att man nog inte skall ringakta kraften i det spridda kraftiga rotsystem det rör sig om. Jag kan omöjligt komma åt allt utan att schakta. Och eftersom det är spritt tätt samt på olika djup så har jag ett problem med att den finns överallt, till skillnad från t.ex cpalms bestånd som inte blivit spritt mha schaktning eller fräsning, misstänker jag.

Absolut, jag tror också att husgrunden klarar att stå emot. Men den kan ju ändå ta sig upp och in på besvärliga ställen och ställa till. Ett av moderbestånden befinner sig två meter ifrån avloppsbrunnar i en väg och har tagit sig under asfalten och frodas på andra sidan.

Det var väl nån som fått upp på andra sidan huset, rätterna hade gått hela vägen under plattan?

Trist start på livet som ny husägare, Gustav.

Hur vet personen att den spritt sig den vägen?

D Daniel 109 skrev:
Hur vet personen att den spritt sig den vägen?
Du får leta reda på inlägget ifråga och fråga den som skrev det.

Excel
Du får lära nog leva med växten, hacka inte mer i eländet, då sprider du den ännu mer.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Den går nog inte att sprida mer.. Finns tyvärr på blivande grannens tomt också, som skall bygga. Så vi hoppas för deras skull att kommunen tar sitt ansvar. Pratade precis med dem och varnade innan dess deras byggfirma, grävare osv så fort vi upptäckte vad som hänt hos oss.

Anna_H Anna_H skrev:
Trist start på livet som ny husägare, Gustav.
Tack Anna för att du inte förminskar bekymret, och för medlidandet. :)

Redigerat:
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Gustav: Fullt så illa är det nog inte. Det är sannolikt inte utfyllt med matjord under huset. Den lär inte heller kunnavöxa genom betong som vissa påstår. De lär heller intebygga upp nya kraftiga rotsystem om du inte låter den bli stor över mark. Men visst kommer du att ha ett segt ogräs länge. Hoppas att grannarna också vildblommor av med det.
Det är tvärtom ganska säkert att det finns under huset då det som jag skrev är höjt en dryg meter ovan mark, där det enligt grannvittne stått ett bestånd ungefär under vår ena kortsida gavel. Man får hoppas att det som finns under grundmaterialet stannar där.

C
G Gustav_He skrev:
Man får hoppas att det som finns under grundmaterialet stannar där.
Är det en torpargrund, eller pratar vi om platta på mark här?

C cpalm skrev:
Är det en torpargrund, eller pratar vi om platta på mark här?
Platta på mark, nybygge på sluttande tomt med hus höjt ovan utgångsläge med en dryg meter. Schakten har gått i befintlig mark (med bestånd) och fyllnadsmassor har körts hit från granntomter.

C
G Gustav_He skrev:
Platta på mark
Då skulle jag inte ligga sömnlös över eventuella rötter under grunden. Nog för att den är seglivad, men det är inte kryptonit vi har att göra med här.

• Gilla
thebolt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.