1 723 652 läst ·
5 722 svar
1724k läst
5,7k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Som jag förstått det så är det inte bara fotosyntes som växten får näring ifrån, utan också ifrån mitokondrier (kraftverk i cellerna) i rötterna. Såg ett klipp där de forskade på växten i laboratorie och gick så långt att undersöka med svepelektronmikroskop var växtkraften kunde komma ur.
Eftersom rotsystemet i kombination med växtkraft och motståndskraft är det stora bekymret med denna växten så tror jag inte att en gräsmatta som klipps löser något för vår del. Vi kan inte heller ha gräs hela vägen in mot huset, och måste ju kunna bygga en altan utan att den växer totalt igen när skotten tar sig upp.
Eftersom rotsystemet i kombination med växtkraft och motståndskraft är det stora bekymret med denna växten så tror jag inte att en gräsmatta som klipps löser något för vår del. Vi kan inte heller ha gräs hela vägen in mot huset, och måste ju kunna bygga en altan utan att den växer totalt igen när skotten tar sig upp.
Vårt bestånd ger sig inte ut på gräsmattan iallafall, den sprider sig inte heller "under" gräsmattan. På andra ställen är det inte lika roligt förstås.G Gustav_He skrev:
Få har du fullständigt missförstått. Mitokondrierna är en viktig delni ämnesomsättningen. Men de kan inte tillverka energi. Det är enbart via fotosyntesen som växten kan få energi.
Gustav: Fullt så illa är det nog inte. Det är sannolikt inte utfyllt med matjord under huset. Den lär inte heller kunnavöxa genom betong som vissa påstår. De lär heller intebygga upp nya kraftiga rotsystem om du inte låter den bli stor över mark. Men visst kommer du att ha ett segt ogräs länge. Hoppas att grannarna också vildblommor av med det.
Gustav: Fullt så illa är det nog inte. Det är sannolikt inte utfyllt med matjord under huset. Den lär inte heller kunnavöxa genom betong som vissa påstår. De lär heller intebygga upp nya kraftiga rotsystem om du inte låter den bli stor över mark. Men visst kommer du att ha ett segt ogräs länge. Hoppas att grannarna också vildblommor av med det.
Såklart förstår jag att mitokondrierna agerar "batterier" för lagrad solenergi. Vad jag menar är att man nog inte skall ringakta kraften i det spridda kraftiga rotsystem det rör sig om. Jag kan omöjligt komma åt allt utan att schakta. Och eftersom det är spritt tätt samt på olika djup så har jag ett problem med att den finns överallt, till skillnad från t.ex cpalms bestånd som inte blivit spritt mha schaktning eller fräsning, misstänker jag.
Absolut, jag tror också att husgrunden klarar att stå emot. Men den kan ju ändå ta sig upp och in på besvärliga ställen och ställa till. Ett av moderbestånden befinner sig två meter ifrån avloppsbrunnar i en väg och har tagit sig under asfalten och frodas på andra sidan.
Absolut, jag tror också att husgrunden klarar att stå emot. Men den kan ju ändå ta sig upp och in på besvärliga ställen och ställa till. Ett av moderbestånden befinner sig två meter ifrån avloppsbrunnar i en väg och har tagit sig under asfalten och frodas på andra sidan.
Hur vet personen att den spritt sig den vägen?
Den går nog inte att sprida mer.. Finns tyvärr på blivande grannens tomt också, som skall bygga. Så vi hoppas för deras skull att kommunen tar sitt ansvar. Pratade precis med dem och varnade innan dess deras byggfirma, grävare osv så fort vi upptäckte vad som hänt hos oss.
Det är tvärtom ganska säkert att det finns under huset då det som jag skrev är höjt en dryg meter ovan mark, där det enligt grannvittne stått ett bestånd ungefär under vår ena kortsida gavel. Man får hoppas att det som finns under grundmaterialet stannar där.D Daniel 109 skrev:Gustav: Fullt så illa är det nog inte. Det är sannolikt inte utfyllt med matjord under huset. Den lär inte heller kunnavöxa genom betong som vissa påstår. De lär heller intebygga upp nya kraftiga rotsystem om du inte låter den bli stor över mark. Men visst kommer du att ha ett segt ogräs länge. Hoppas att grannarna också vildblommor av med det.