D Daniel 109 skrev:
Det finns lämpligare växter att ha som insynsskydd. Räkna med att Parkslide blir förbjuden någon gång de närmaste åren. Då blir det krav på att ta bort den. Så det är lika bra att planera för något annat.
Parkslide är väl inte med på EU:s lista över invasiva arter. Jag tror inte att man kan tvinga folk att utrota parkslide som har stått på samma plats i 60 år utan att sprida sig. Möjligen att det blir förbjudet att plantera parkslide.

Nej, men det pratas om att ta in den på en Svensk lista. De som är förbjudna måste bekämpas. Det är därför parkslide inte fins med. Tyskland anser att det skulle vara för mycket jobb att bekämpa parkslide.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, men det pratas om att ta in den på en Svensk lista. De som är förbjudna måste bekämpas. Det är därför parkslide inte fins med. Tyskland anser att det skulle vara för mycket jobb att bekämpa parkslide.
Jag läste på Naturvårdsverkets hemsida att fastighetsägare har ett ansvar och skyldighet att inte sprida en växt som är upptagen på EU:s lista över "förbjudna" växter. Man får t ex inte "hålla levande växter", vad det nu kan innebära. Känner du till något fall där det har prövats i domstol eller att någon har fått betala vite för att de inte har följt en uppmaning att utrota en växt? Man skall betänka att jag hindrar spridning genom att klippa gräsmattan.

Claes Sörmland
A Antropocen skrev:
Jag läste på Naturvårdsverkets hemsida att fastighetsägare har ett ansvar och skyldighet att inte sprida en växt som är upptagen på EU:s lista över "förbjudna" växter. Man får t ex inte "hålla levande växter", vad det nu kan innebära. Känner du till något fall där det har prövats i domstol eller att någon har fått betala vite för att de inte har följt en uppmaning att utrota en växt? Man skall betänka att jag hindrar spridning genom att klippa gräsmattan.
Skriv till länsstyrelserna och fråga efter offentlig handling i form av registerutdrag gällande tillsyn enligt EU-förordningen (EU) nr 1143/2014 om invasiva främmande arter enligt miljötillsynsförordningen. Då får du inom en vecka svar på vilka fall som har varit uppe i landet.

A Antropocen skrev:
De växter som är listade som invasiva kan Länsstyrelsen sätta viten på om fastighetsägaren inte avlägsnar arten .

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Skriv till länsstyrelserna och fråga efter offentlig handling i form av registerutdrag gällande tillsyn enligt EU-förordningen (EU) nr 1143/2014 om invasiva främmande arter enligt miljötillsynsförordningen. Då får du inom en vecka svar på vilka fall som har varit uppe i landet.
Jag avstår. De får ta kontakt med mej. Länsstyrelsen har varit på min fastighet flera gånger i andra ärenden men aldrig sagt något om patkslidbeståndet.

Claes Sörmland
A Antropocen skrev:
Jag avstår. De får ta kontakt med mej. Länsstyrelsen har varit på min fastighet flera gånger i andra ärenden men aldrig sagt något om patkslidbeståndet.
Men parkslide är inte på någon lista så den ska de inte bry sig om. Du får ha den som trädgårdsväxt om du vill det. Det det rekommenderas alltså inte.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
De växter som är listade som invasiva kan Länsstyrelsen sätta viten på om fastighetsägaren inte avlägsnar arten .
Det var det jag frågade om. Har det förekommit att någon har betalat vite?

A Antropocen skrev:
Det var det jag frågade om. Har det förekommit att någon har betalat vite?
Ok, var lite osäker. Ja garanterat har det förekommit. Slå en signal till Länsstyrelsen så får du mer kött på benen.

Har det förekommit?

Ok, var lite osäker. Ja garanterat har det förekommit. Slå en signal till Länsstyrelsen så får du mer kött på benen.
Jag är inte intresserad av att ta upp detta med Länstyrelsen. Men jag frågar detta forum om det någonsin har förekommit i Sverige att någon har fått vitesföreläggande eller har blivet dömd i domstol för att inte ha tagit bort en "förbjuden växt".

• Gilla
JSten
  • Laddar…
A Antropocen skrev:
Har det förekommit?
Som sagt, ja, helt säker. Men om du vill veta mer ring LS.

Jag har inte hört talas om det. Men det kan nog ha hänt. Att man får ett föreläggande betyder ju inte att man måste betala.

Har det med saken att göra?

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men parkslide är inte på någon lista så den ska de inte bry sig om. Du får ha den som trädgårdsväxt om du vill det. Det det rekommenderas alltså inte.
Det finns växter som finns på den "förbjudna listan". Det är om sådana växter jag frågar om någon i detta forum känner till att någon i Sverige har betalt vite eller blivit dömd i domstol för att har "hållet en förbjuden växt".

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag har inte hört talas om det. Men det kan nog ha hänt. Att man får ett föreläggande betyder ju inte att man måste betala.

Har det med saken att göra?
Tack Daniel för dit sakliga svar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.