1 743 323 läst ·
5 732 svar
1743k läst
5,7k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Trist att höra.Boenderesor skrev:
Denna hemska växt har vi på vår tomt också och jag har försökt bekämpa den i flera år! Den sprider sig snabbt också och växer igenom allt, grus, gräsmatta, m.m och tar över bland andra växter. Jag klipper ner den hela tiden och rensar bort, i höst ska jag prova bekämpa den med medel. Som tur var har den ännu inte kommit nära huset.
Hur länge har ni bekämpat det och hur länge har ni haft det på tomten? (samt hur stort bestånd?)
Det finns bra info i annan tråd om vilket bekämpningsmedel som är bra och exakt var man kan beställa det. (flera som provat köpa via samma och det har funkat bra tydligen så jag har själv lagt in en egen beställning)
Det där med grisarna var ju intressant, som vanligt saknas varje form av bakgrund och referens...mattetvilling skrev:
Hur kan man lägga upp det så kort klipp utan vidare info?
Vi byggde nytt hus för 4 år sedan och upptäckte den först när vi fick en ordentlig tomt på plats för 3 år sedan. Sedan dess har jag klippt den varje år. Vi har lagt en täckduk på vissa ställen men då sprider den sig tyvärr bara till nya ställen. Grannen har också parkslide så vet inte varifrån den kommer ifrån ursprungligen. Har hört att roundup ska vara bra men jag ska kolla trådarna här också så jag är säker på att det är rätt sort jag beställer. Det kommer bli många blad som ska penslas, puh! Hoppas det går bra för dig med behandlingen!V Vindens skrev:Trist att höra.
Hur länge har ni bekämpat det och hur länge har ni haft det på tomten? (samt hur stort bestånd?)
Det finns bra info i annan tråd om vilket bekämpningsmedel som är bra och exakt var man kan beställa det. (flera som provat köpa via samma och det har funkat bra tydligen så jag har själv lagt in en egen beställning)
Dessvärre låter det väldigt vanligt med Parkslide på köpet vid nybyggnation.Boenderesor skrev:
Vi byggde nytt hus för 4 år sedan och upptäckte den först när vi fick en ordentlig tomt på plats för 3 år sedan. Sedan dess har jag klippt den varje år. Vi har lagt en täckduk på vissa ställen men då sprider den sig tyvärr bara till nya ställen. Grannen har också parkslide så vet inte varifrån den kommer ifrån ursprungligen. Har hört att roundup ska vara bra men jag ska kolla trådarna här också så jag är säker på att det är rätt sort jag beställer. Det kommer bli många blad som ska penslas, puh! Hoppas det går bra för dig med behandlingen!
Frågan är dock om det fanns på tomten innan eller om det var dålig anläggningsjord som orsakade det. Det kan göra stor skillnad att veta vid bekämpningen. Dvs hur etablerad den är.
Om det funnits på tomten innan husbygget och allt har schaktats runt vilket kan innebära större rötter runt hela tomten.
En indikation på detta om ni ej vet kan även vara hur stora (breda) skotten är. Större rötter skickar oftast mer bastanta skott. Ytterligare ett tecken på hur spridd den är över tomten är hur täta skotten kommer. En etablerad planta skjuter oftast skott inom en viss radie såvida man inte går till angrepp.
Ja, jag har läst den. Men uppenbarligen inte du.V Vindens skrev:Har någon läst denna artikel?
[länk]
Minns ej om den har tagits upp tidigare i tråden men intressant forskning med 19 aktuella bestånd på 225kvm (!!) och forskning gjord över en treårsperiod.
Deras slutsats är att klippa ner inte ger önskad effekt. (förmodligen pga så stora bestånd)
Enligt slutsatsen i artikeln är kemisk bekämpning överlägsen. Dock viktigt att följa 4-stegsmoddelen och Glyfosatbehandling verkar främst bäst under SINK (näring till rötterna) medan under SORCE (näring från rötterna till bladen "tillväxtfasen") rekommenderar andra bekämpningsmedel.
Någon som provat de andra formerna av herbicides som nämns i artikeln under tillväxtfasen?
Det förekommer inte 19 bestånd. Jag har för mig att det var 2 eller 3.
De drar inte några slutsatser om nerklippning, efter som de inte testade det. Studien handlar om hur man hanterar stora fält med Parkslide. Nerklippning bedömdes i förhand som för dyrt.
Nerklippning måste göras minst 4gånger per år. Med den typen av stora väletablerade bestånd måste man sedan hålla på ganska många år.
Det finns ingen fyrstegsmodell att följa i studien.
Det de kommer fram till är att en glyfosfat behandling under hösten funkar. Både besprutning och staminjektion. En kompletterande behandling under hög/sensommar ger bättre effekt.
Det konstateras även att överdosering inte ger bättre effekt.
Med beståndstorlekar och närvaro som finns i en villaträdgård funkar definitivt ryckning som bekämpningsmetod.
Ja, det skulle absolut ha kunnat vara anläggningsjorden, det låter logiskt. Jag är dock ganska säker på att den har funnits där ett tag då växtbeståndet går över hela tomten (stor tomt på 2 760 kvm) och även över delar som inte har ny jord. Rötterna är jättestora och de skjuter rötter inom en viss radie.V Vindens skrev:Dessvärre låter det väldigt vanligt med Parkslide på köpet vid nybyggnation.
Frågan är dock om det fanns på tomten innan eller om det var dålig anläggningsjord som orsakade det. Det kan göra stor skillnad att veta vid bekämpningen. Dvs hur etablerad den är.
Om det funnits på tomten innan husbygget och allt har schaktats runt vilket kan innebära större rötter runt hela tomten.
En indikation på detta om ni ej vet kan även vara hur stora (breda) skotten är. Större rötter skickar oftast mer bastanta skott. Ytterligare ett tecken på hur spridd den är över tomten är hur täta skotten kommer. En etablerad planta skjuter oftast skott inom en viss radie såvida man inte går till angrepp.
B Blade runner skrev:
Det är egentligen bara de som inte läst på som debatterar koncentration. Det ger inte bättre resultat med högre koncentration än det rekommenderade enligt tillverkarens instruktioner. Läs gärna den forskningsrapport som Vinden länkar till:V Vindens skrev:
I mitt dokument finns både en länk till rapporten och en tolkning av resultaten som är betydligt enklare att läsa och förstå.V Vindens skrev:
Det är 3 geografiskt åtskilda områden som vardera innehåller 19 rutor där varje ruta är 15x15 meter. Totalt arbetar de alltså med nästan 13000 kvm.D Daniel 109 skrev:
Tyvärr är rapporten svår att sätta sig in i och förstå ordentligt. Det räcker inte med en genomläsning utan man måste spendera många timmar. Varken Vinden eller Daniel verkar ju ha tillgodogjort sig informationen till fullo. Det hjälper också att ha läst andra publikationer som författarna gjort. Inte ens jag har orkat traggla mig igenom alla de referenser som rapporten har, men jag håller på.
Det skall bli intressant att höra hur det går för dem. Det är egentligen metoden Kapning med varianten Rycka som jag beskriver i mitt dokument. Själv tror jag inte det kan göras på professionell basis eftersom jag tror att det behöver göras för ofta. Kommunala organisationer kan nog inte hantera det. Att bara ta bort nästa års rotskott en gång per år är nog mer eller mindre verkningslöst.K karlmb skrev:
Länk till mitt dokument som besvarar de flesta frågor om parkslide:
https://docs.google.com/document/d/16vWv5qG953PPNh9WUIfVYUiZ3OywyDHs00qXsoqXGkA/edit?usp=sharing
Redigerat:
Det där med brasa låter ej så dumt om det tycks funka. Hur länge har den varit inaktiv?
Jag provar själv ett ämne just nu som säljs i vanliga butiker och ska ej vara så hälsosamt för de flesta växtligheter. Eftersom jag inte har någon aning på reaktionen så sprutar jag endast på bladverket.
Kan någon kunnig bedöma om det har någon effekt på Parksliden alls? Exempelvis ni som provat glyfosat och sett hur bladen ser ut?
Detta är taget 4 dagar efter behandling
Jag provar själv ett ämne just nu som säljs i vanliga butiker och ska ej vara så hälsosamt för de flesta växtligheter. Eftersom jag inte har någon aning på reaktionen så sprutar jag endast på bladverket.
Kan någon kunnig bedöma om det har någon effekt på Parksliden alls? Exempelvis ni som provat glyfosat och sett hur bladen ser ut?
Detta är taget 4 dagar efter behandling
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det speciella med glyfosat är att det är systemiskt verkande, det betyder att det transporteras runt i hela växten, även rötter, blommor och pollen.
Motsatsen är kontaktverkande preparat, dvs de påverkar inget mer än just den yta som preparatet träffar. Ser ut som du fått lite brännskador på bladen men sannolikheten att det tar död på parksliden är väl inte så stor.
Motsatsen är kontaktverkande preparat, dvs de påverkar inget mer än just den yta som preparatet träffar. Ser ut som du fått lite brännskador på bladen men sannolikheten att det tar död på parksliden är väl inte så stor.
Jo du har nog rätt, så här säger produktinformationen=
Orsakar allvarliga frätskador på hud och ögon. Mycket giftigt för vattenlevande organismer. Giftigt för vattenlevande organismer med långtidseffekter.
Kanske är säkrast att köra på Glyfosat då. Bara att man har svårt att låta växten vara, vill att den ska känna smärta!
Orsakar allvarliga frätskador på hud och ögon. Mycket giftigt för vattenlevande organismer. Giftigt för vattenlevande organismer med långtidseffekter.
Kanske är säkrast att köra på Glyfosat då. Bara att man har svårt att låta växten vara, vill att den ska känna smärta!
Jag har ryckt skott för den här månaden. Det bestånd som var 3m högt och stort för några år sedan måste man nu veta att det finns för att se efter en månad orört. Det har minskat kraftigt med enbart relativt glesa ryckningar.
Det är det ämne som man konstaterat att faktiskt funkar. Ämnen som inte verkar mot roten kan inte vara bättre än att rycka. Glyfosfat under sensommar/höst är det som funkar i giftväg.V Vindens skrev:Jo du har nog rätt, så här säger produktinformationen=
Kanske är säkrast att köra på Glyfosat då. Bara att man har svårt att låta växten vara, vill att den ska känna smärta!![]()