Nej, jag har den inte på tomten. Hur nu ni kan veta det. Men lika frågande är jag till att ni ”vet” att jag inte har någon erfarenhet eller kunskap i ämnet.

Det är inte många växter som klarar sig i en gräsmatta i längden. Parkslid behöver kunna växa upp för att samla energi och växa till. Den klarar sig inte i en gräsmatta. Däremot kan det att ta tid innan den slutar skjuta skott.

Jag gillar inte ditt påhopp.

elsa stina andersson elsa stina andersson skrev:
Round Up och dess andra cancerframkallande vänner hjälper inte. Park Slide ser de som gödning har det skrivits flera gånger här i tråden. Så efter din grovstädning med minigrävare låter gräsmatta och uttröttningsmetoden som bästa alternativet.
Jag hade gamla fullvuxna men begränsade bestånd som nedkämpades manuellt, grävde upp armstjocka och trådsmala rötter där det gick, skar av och hällde ättika i ”rören”.
Vi har vunnit utmattningskriget
Bevakar för ev eftersläntrare ...
.
Men nu får du ge dig. Jag har läst vartenda inlägg i den här tråden och det finns absolut ingenstans att glyfosat, Roundup skulle fungera som gödning för Parkslide.
Var får du allt ifrån? :surprised:
elsa stina andersson elsa stina andersson skrev:
Uppvuxen i en lantbruksmljö med bekämpnings medel som var brukligt på 50-60 talet förstår jag av ditt inlägg att alla säkerhetsåtgärder som vår far vidtog för att vi inte skulle komma i beröring med de inlåsta kemikalierna var bortkastad tid.
Och att markpersonalen som serverade besprutningsplanen i Vietnam dog unga av andra skäl än kontakten med Agent Orange. Så nu får Sverige o EU ta bort förbuden kring bekämpningsmedel.
OBS ironi.
Börjar bli riktigt less nu på argument som inget har med vår tid att göra år 2019.
Jag är uppvuxen under samma tid och då fanns DDT, Hormoslyr och kvicksilverbetat utsäde men allt sånt är förbjudet sedan länge.
Det som användes längst var, tror jag, DDT som användes i Sverige fram till 1980-talet i utvärtes läkemedel mot skabb, huvudlöss och flatlöss.
Med dom undersökningsmetoder som finns nu så kommer inte såna giftiga produkter ut på marknaden och att dra in Agent Orange i det hela är ju bara för mycket :surprised:
Kan vi hålla oss till nutid och inte dra in vad som hände förr när dom inte hade så noggranna koll på allting.

För dom som vill veta vad kvicksilverbetat utsäde är så finns länk här.
Mina föräldrar använde tyvärr det, men vad hade dom för val med många barn i huset?
Missväxt och svält... och alla använde ju det och ingen visste om faran.
https://www.naturskyddsforeningen.se/sveriges-natur/2003-1/giftet-det-blev-tyst-om

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
B Bichonen skrev:
Kan vi hålla oss till nutid och inte dra in vad som hände förr när dom inte hade så noggranna koll på allting.
Och om femtio år kommer de ännu inte födda att citera dig.

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Och om femtio år kommer de ännu inte födda att citera dig.
I dagens läge har dom massor med tester som inte fanns förr och glyfosat är väl undersökt men det är trots allt ett gift.
Används det på rätt sätt så har man minskat gifteffekten för annat än Parkslide.

Jag är ingen giftförespråkare och skulle gärna använda något annat som fungerar men det enda vi har nu är glyfosat som fungerar.
Jag har ett bestånd som har fått stå orört en bit ifrån huset och där ska jag testa att överkalka för någon som vårdade sin Parkslide ömt, kalkade den och den dog.
Kan överkalkning fungera så är det ju inte giftigt. Tvärtom... vi har en försurning som den motverkar. Men testen lär ta några år. Ska börja nu i augusti med testen och kommer att rapportera här om resultatet.

• Gilla
viktore2
  • Laddar…
Z zzelma skrev:
:(

Och du tycks ju inte ensam om att råka ut för detta. Väldigt ledsen för din skull! :(
Dock kan jag tänka att om du ägnar något år åt att bekämpa (med Roundup eller annat glyfosat) så kanske du kan få bukt med det relativt snabbt nu när du rensat upp. Du har ju i alla fall fördelen att du inte har stora, djupa rötter som ligger där nere och väntar.

En reflektion är att man kanske måste skriva kontrakt med leverantören av jord framöver. Där det får ingå att leverantören intygar att jorden inte har varit beväxt av invasiva växter som tex parkslide. Då skulle man ju faktiskt ha möjlighet att kunna gå tillbaka till leverentören och kräva ersättning om något sådant här sker.
Och hur ska du bevisa att du inte hade parkslide redan innan leveransen?

Ett sånt dokument kommer inte hjälpa.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Och hur ska du bevisa att du inte hade parkslide redan innan leveransen?

Ett sånt dokument kommer inte hjälpa.
Ja, det har du ju rätt i.

S
B Bichonen skrev:
Jag har ett bestånd som har fått stå orört en bit ifrån huset och där ska jag testa att överkalka för någon som vårdade sin Parkslide ömt, kalkade den och den dog.
Det låter som ett verkligt intressant experiment. Det går lite i linje med min metod med koncentrerad natriumhydroxid. Någon annan hade ju fått positiva resultat genom att vattna med utspädd natriumhydroxid. Även om jag har svårt att tro att högt PH kan döda ett helt bestånd, så kanske det kan försvaga det tillräckligt för att göra det enkelt att utrota manuellt. Jag är mycket intresserad av resultatet och kan garantera att de flesta andra här också är det.

Angående köp av jord:
Jag ringde runt och frågade olika leverantörer av jord i bulk i mitt närområde. Ingen kunde garantera ogräsfritt. Dock är det alltid harpat och ofta fått ligga ett tag så det minskar säkert riskerna en del. Har man tid så kan man säkert köpa ett lass och lagra ett år under markduk, men vem har lust med det när man vill ha sin gräsmatta färdig?
(Tanken är alltså att man efter ett år ser om det dyker upp skott, inte att döda av eventuell parkslide.)

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Kan inte admin stänga av alla dessa troll som vill förbjuda glyfosat? Jag VET att det fungerar, att dessa troll förpestar trådarna är bara irriterande.

• Gilla
  • Arg
Bichonen och 2 till
  • Laddar…
Bjurran Bjurran skrev:
Kan inte admin stänga av alla dessa troll som vill förbjuda glyfosat? Jag VET att det fungerar, att dessa troll förpestar trådarna är bara irriterande.
Ja för jävla jobbigt när man bara vill sprida sitt cancerframkallande gift i naturen och folk har mage att kritisera det...

• Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
S segv skrev:
Ja för jävla jobbigt när man bara vill sprida sitt cancerframkallande gift i naturen och folk har mage att kritisera det...
För tusende gången i denna tråd. Nej glyfosat har aldrig visat sig vara cancerframkallande, det är toxiskt men knappt det. Värre att få klorin på sig.

• Gilla
Nirre och 3 till
  • Laddar…
Bjurran Bjurran skrev:
Ska admin förbjuda EU också, det är serösa diskussioner om att förbjuda det. Det är fritt att tycka att det ska förbjudas. Men man bör ju inte hitta på argument för sin ståndpunkt.

S
Vi behöver inte förbjuda diskussioner om glyfosat och cancer generellt, men i just den här tråden skulle vi kunna hålla oss till Parkslide. Själv lägger jag oftast till en mening om att jag ogillar bekämpningsmedel samtidigt som jag förklarar hur glyfosat skall användas för att maximera effekten och minimera spridningsrisken. Mer än så behöver vi inte diskutera glyfosat i den här tråden.

Redigerat:
  • Gilla
zzelma och 2 till
  • Laddar…
Bjurran Bjurran skrev:
Bra! I så fall ... Meddela engelska ambassaden så de kan vidarebefordra infon till de som i England stiftat lagar mot och organiserar försöken att få bukt med park-slideutbredningen.

Bjurran Bjurran skrev:
Du verkar vara mest troll med tanke på det du skrivar

C Chris11 skrev:
För tusende gången i denna tråd. Nej glyfosat har aldrig visat sig vara cancerframkallande, det är toxiskt men knappt det. Värre att få klorin på sig.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1383574218300887

Exposure to glyphosate-based herbicides and risk for non-Hodgkin lymphoma: A meta-analysis and supporting evidence:

'Overall, in accordance with findings from experimental animal and mechanistic studies, our current meta-analysis of human epidemiological studies suggests a compelling link between exposures to GBHs and increased risk for NHL.'

Men man får nog säga att det finns inget överväldigande vetenskaplig support för att det är cancerframkallande idag. Oavsett så det jag motsätter mig är att vissa vill stoppa kritiken för att den är obekväm. Inte ok.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.