Någon som provat behandla se största rötterna med glyfosat?

Vi hade stora parkslide och vi provade allt, men det enda som till sist hjälpte var att gräva upp allt och frakta bort jorden. Kan ju funka med annat när de är mindre, men jag skulle rekommendera alla att gräva upp skiten snarast möjligt.

Totalt OT för denna tråden men det går ju inte att bifoga bilder i pm av någon märklig anledning.
Fattar du hur jag menar?

ved.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

OT för tråden, bild till TS om en annan sak. :)

Tyckte det var kul att upptäcka att Parksliden är släkt med både Bokharabindan och Åkerbindan, kraftfulla växter allihopa. Observera att Wikipedia även har en hänvisning till Dambinda :confused:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bindor

• Gilla
Jonas Helmin och 1 till
  • Laddar…
Går det inte att gödsla lite lite lite lite extra så att allting bara dör?
Har nog lyckats med att döda det mesta i trädgården under mina år så nog skulle man lyckas ta den på den där med. Eller ja. Mossa och maskrosorna har jag gett upp kampen på xD

B
Vart till Furuvik i början av veckan, såg att de varit rätt frikostiga med planteringar av Parkslide. Såg ett ställe där den tittade upp 1-2dl in i den annars så sätts asfalten...

• Gilla
JohanSbg
  • Laddar…
D09
ImageUploadedByByggahus.se1404315684.928034.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ingen som testat att hälla bensin eller liknande på skiten?

D09
Såg igår att allt jag grävde upp verkar ha kommit tillbaka..

Så jag klippte ner det med röjsågen istället för att gräva upp det igen.

• Gilla
gaia
  • Laddar…
Ryckte bort ett par m2 från mitt bestånd för 2v sedan. (3-4m höga) Först nu ser jag första skottet. Mina är alltså ganska långsamma: ) kan nog stå ut med att röja ett par ggr/sommar.

beamish skrev:
Ett effektivt sätt att förgifta naturen... :thumbdown:

• Gilla
Anna.p och 1 till
  • Laddar…
Vissa delar av Ystad Sandskogs sommarstugeområde har tagits över av slide. Stackars dom som försöker hålla sina tomter fria från detta!

beamish skrev:
tog ett skott och hällde diesel, bensin och klorin på. Allt ovan vissnade, men 2v senare i krukan sköt den nya skott.

Dsl skrev:
Ryckte bort ett par m2 från mitt bestånd för 2v sedan. (3-4m höga) Först nu ser jag första skottet. Mina är alltså ganska långsamma: ) kan nog stå ut med att röja ett par ggr/sommar.
så länge den håller sig till där du tror den håller sig.. den kan som sagt var vandra 3-10m under marken utan att du ser ett enda skott.

De flesta har nog sagt precis så, "den verkar hålla sig där så då får den vara kvar".
Vad som sker under marken upptäcker först nästa husägare.

• Gilla
Sassie
  • Laddar…
gödsel fungerar inte, snarare så att Parksliden tar den energin den får.

Kan notera att alla enorma rötter jag grävde upp med grävmaskinen, säckvis med enorma rotsystem - ser inte ut att ha påverkat växten ett dugg. Tvärtom, den sprängskjuter massor med skott. Troligtvis från rotstumpar som jag grävt av.

Drog upp alla synliga skott för 2,5v sen och lika många skott var igång igen igår. Spenderade 5,5 timme på att bara dra skott o marktäcka. Nu får den växa under presenningar o sedan kör jag en Normandie 2.0 i Augusti.

• Ledsen
Anna.p
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.