Byggahus.se
S
Nyetablerad parkslide som inte har så mycket energi i rötterna ser ut som på bilderna i post 1050 ovan. Där är stammarna bara några mm i diameter.

Stora starka rotsystem skickar upp grova stammar som kan vara upp emot 20mm i diameter. De grova stammarna går ganska långt upp innan de börjar sätta blad på allvar. Typexempel i bilden i post 1042.

Givetvis finns hela skalan däremellan.
 
nyss ny husägare skrev:
Hej!
Har läst hela tråden och därefter upptäckt en hel åker som är övertagen av parkslide några hundra meter bort från vårt hus. Har mailat kommunen och frågat vad de har för strategi utan att få svar...

Hittade dock detta på närmare håll hos vår granne, kan det också vara slide? Ser inte riktigt likadant ut och växer inte lika snabbt. Kan ni lugna ett oss?
Sorry, klockren parkslide. Finns flera varianter, typ jättenslide mm, men det där är absolut parkslide. Svårt att sia om du har ett huvudrotsbestånd eller om det är ytrötter som sprungit iväg från bilderna (skott som kommer i periferin växer långsammare och blir inte lika kraftiga), men tveklöst vår kära slide.
 
Det är bara maj månad ännu och vi har haft två stora bakslag här på västkusten som bromsade precis allt (nåja utom maskrosor möjligen), men allt klorofyllrelaterat drog i handbromsen och först nu i torsdags exploderade det på riktigt. Nu har grönskan kommit och växtkraften slagit till.

Det har dock absolut påverkad parksliden min också. Jag har dragit upp två skott som försökt leta sig ut/smitit ut vid sidan om presenningarna och det kan vara så att jag behöver komplettera med två presenningar till (nu när jag sett var de dragit upp), men än så länge är parksliden väldigt lugn. Jag räknar iskallt med att närmaste 14 dagarna kommer den kräma på om inte temperaturen tvärdyker igen.
 
Jag har skiten i min trädgård också. Det sitter i en rabatt med massvis med fina fleråriga blommor och det verkar inte sprida sig alls. Frågan är, bör jag låta den vara då den inte sprider sig eller ska jag börja slå ner den flera gånger per år?
Jag vill INTE riskera att det börjar sprida sig mer då det är precis intill husgrunden (lecablock) så frågan är hur man gör bäst.
Jag har läst de första drygt 40 sidorna av tråden men orkade inte läsa mer innan jag ställer denna allvarliga fråga. De är dryga metern redan i år, brukar bli ca 3 meter höga men sprider sig som sagt inte än så jag vill inte riskera att något ingrepp får det att sprida sig då det står kvar på samma plats år efter år som det är nu.
Jag är helt klart öppen för besök av någon av er med mer erfarenhet om ni har vägarna förbi Kristinehamn. Rabatt med fleråriga blommor och gröna växter intill en röd stuga och vit trädgårdsstaket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ClasseClas skrev:
Ett långskott måhända men jag läste om att en kommun i Skåne sanerar en svårt förorenad mark med värme.
[länk]

Jag funderar på om man skulle kunna värma bort en del rötter i koncentrerade bestånd med hjälp av en värmestav som egentligen används till att spräcka sten?
Svårt att tro att det fungerar då jag nånstans läste att de lever på lavasluttningar, och om de kan ligga i träda där innan lavan och sen dyka upp tänker jag de bör klara den värmen. Men förhoppningsvis har jag fel
 
Folk har försökt elda uppgrävd parkslide varpå den tagit sig på platsen. Den verkar inte så känslig.
 
Du måste ha missförstått totalt.

Bjurran: Jag skulle avverka med gämna mellanrum. Men inte försöka täcka över som vissa gör. Då kan jag tänka mig att den försöker komma upp någon annan stans.
 
Bjurran skrev:
Jag har skiten i min trädgård också. Det sitter i en rabatt med massvis med fina fleråriga blommor och det verkar inte sprida sig alls. Frågan är, bör jag låta den vara då den inte sprider sig eller ska jag börja slå ner den flera gånger per år?
Jag vill INTE riskera att det börjar sprida sig mer då det är precis intill husgrunden (lecablock) så frågan är hur man gör bäst.
Jag har läst de första drygt 40 sidorna av tråden men orkade inte läsa mer innan jag ställer denna allvarliga fråga. De är dryga metern redan i år, brukar bli ca 3 meter höga men sprider sig som sagt inte än så jag vill inte riskera att något ingrepp får det att sprida sig då det står kvar på samma plats år efter år som det är nu.
Jag är helt klart öppen för besök av någon av er med mer erfarenhet om ni har vägarna förbi Kristinehamn.
Svårt att sia om. På bilden ser det ut att vara två eller tre planteringar som är gjorda, relativt nya. Hur länge har du bott där? Fördelen som du har är ju att det är inte speciellt mycket jobb för att dräpa den där och antagligen är rötterna rätt klena just nu. Jag personligen hade injicerat glyfosat i stammarna på den före frosten, väntat till vinter/tidig vår och sedan grävt upp rötterna. Det är ju inte mycket grävjobb även om du gräver djupt och hela vägen ut till markstenen på bilden. Du ser dock att du har ett skott som är ute vid markstenen, så det ser ut som att den vandrar åt det hållet. Har du gräsmatta på andra sidan markstenarna så är det nog dit den vill, men det kommer ta den något år att ta sig under stenläggningen och komma upp på andra sidan. Jag tror inte du ska utgå från att den inte sprider sig, utan det är snarare att du ser inte det förrän den dyker upp någon annanstans. Rotmässigt i marken kan den markvandra flera meter innan den kikar upp med ett skott för att lapa lite sol.

Jag hade dräpt den, jag hade inte trivs med att ha den så nära huset och som sagt så pass litet bestånd så är det inte mycket jobb. Säg att du får lägga två säsonger kanske, med något enstaka ströskott som kommer i efterhand.

En parentes i all välmening är att så höga och så mycket växter intill fasaden och grunden är inte jättebra. Vet inte vad du har för husgrund, men det skapar en högre fuktighet in mot husgrunden och fasaden kan ta stryk, inte minst nertill vid ändträt. Vid en husbesiktning är det absolut ett negativt påpekande. Jag hade i dina kläder rensat bort 20-25 cm iaf, lagt markduk och gårdssingel närmast grunden/fasaden, så blir det snyggt och du fördröjer panelbyte och/eller fuktig husgrund. Kanske ett delprojekt kopplat till parkslidedräpning. :)
 
  • Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
Jag har bott här hela livet då det är mitt familjehem. Minns inte när den var planterad men det är minst 15 år.
Ok, jag har en nyslipad machete, bara att börja slå ner allt som kommer då alltså?
 
Det är ingen idé att rensa dagligen. Nya skott kostar plantan energi. Låt dem växa ett tag och ta bort allt med jämna mellanrum. Optimal tid mellan tillfällena vet jag inte riktigt.

Jag har börjat angripa ett bestånd som flyttat in från en grannfastighet till en föreningsfastighet. Det verkar varit en häck som ersatts med thujor.
 
Bjurran skrev:
Jag har bott här hela livet då det är mitt familjehem. Minns inte när den var planterad men det är minst 15 år.
Ok, jag har en nyslipad machete, bara att börja slå ner allt som kommer då alltså?
Oj, så klen trots så lång tid, tänk om man bara visste vad som fått den att INTE sprida sig längre. Alltså markbeståndet en bit ner i jorden där mm. Fantastiskt iaf, den ser relativt nyplanterad ut. Stort grattis till att ha en sådan liten skitslide :)

Låt den växa, injicera med roundup i stammarna strax före frosten kommer, låt den vissna ner och gräv upp skiten någon månad senare. Förhoppningsvis kan du dräpa den i ett enda försök, är den inte större än sådär efter 15 år, så är den (relativt) svag.
 
shadowfire skrev:
Oj, så klen trots så lång tid, tänk om man bara visste vad som fått den att INTE sprida sig längre. Alltså markbeståndet en bit ner i jorden där mm. Fantastiskt iaf, den ser relativt nyplanterad ut. Stort grattis till att ha en sådan liten skitslide :)

Låt den växa, injicera med roundup i stammarna strax före frosten kommer, låt den vissna ner och gräv upp skiten någon månad senare. Förhoppningsvis kan du dräpa den i ett enda försök, är den inte större än sådär efter 15 år, så är den (relativt) svag.
Tack, då väntar jag till hösten och passar på att beställa starkare godsaker från nätet.
 
shadowfire skrev:
Oj, så klen trots så lång tid, tänk om man bara visste vad som fått den att INTE sprida sig längre. Alltså markbeståndet en bit ner i jorden där mm. Fantastiskt iaf, den ser relativt nyplanterad ut. Stort grattis till att ha en sådan liten skitslide :)
Det är gammal åkermark vad jag förstått. (Potatis tror jag) Mycket lera om man kommer ner en bit.
Troligtvis är det ganska mycket grus nära intill eftersom det finns både dränering och en veranda med grus under där knappt något ogräs tar sig ens. (Behöver aldrig rensa under)
Finns rejält med grundvatten här så det verkar inte som att vatten får den att sprida sig.
Den sitter på östra sidan av huset och har således bara förmiddagssol.
 
  • Gilla
shadowfire
  • Laddar…
Bjurran skrev:
Det är gammal åkermark vad jag förstått. (Potatis tror jag) Mycket lera om man kommer ner en bit.
Troligtvis är det ganska mycket grus nära intill eftersom det finns både dränering och en veranda med grus under där knappt något ogräs tar sig ens. (Behöver aldrig rensa under)
Finns rejält med grundvatten här så det verkar inte som att vatten får den att sprida sig.
Den sitter på östra sidan av huset och har således bara förmiddagssol.
Vi har 9 runda plättar där dessa växer. Har klippt ner dom till marknivå. Det verkar som att de två runda plättar som ligger i lite skugga skjuter färre skott än dom i direktsol. Så solen har säkert inverkan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.