Har köpt tomt i västra Göteborg i ett område där parkslide snabbt breder ut sig. Växten finns inte på tomten men ett par hus bort vad jag kan bedöma och dit har den kommit på kort tid (se bild nedan). Vi ska bygga nytt hus och undrar nu hur vi kan "säkra" vårt bygge på bästa sätt inför en eventuell spridning. Spontant tänker jag t.ex. någon typ av kraftig markduk under plattan, gallerskydd för dräneringsrör eller liknande.
Har någon gjort detta tidigare eller har ni andra tankar?
Målet är att trygga husets värde om vi skulle få problem, dels för att sova bättre på natten och dels för att öka värdet vid en framtida ev försäljning. Har läst exempel på säljare som pga invasion fått göra betydande kostnadsavdrag vid försäljning eller till och med haft svårt att sälja. Har man då varit proaktiv är min förhoppning att det kan minimera riskerna.
Tacksam för alla svar!
Har någon gjort detta tidigare eller har ni andra tankar?
Målet är att trygga husets värde om vi skulle få problem, dels för att sova bättre på natten och dels för att öka värdet vid en framtida ev försäljning. Har läst exempel på säljare som pga invasion fått göra betydande kostnadsavdrag vid försäljning eller till och med haft svårt att sälja. Har man då varit proaktiv är min förhoppning att det kan minimera riskerna.
Tacksam för alla svar!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Låter som det bästa är att häva köpet....
Skit... Hoppades att jag misstagit mig men bra att veta. Tack. Är inte säker på om det är kort tid, pratade med en i området som inte trodde det varit där länge. Hurså - påverkar det mycket om det varit på plats länge eller tvärtom är snabbrörligt?harry73 skrev:
Den kan inte skada din platta. Dränering och annat kan den naturligtvis skada. Men om du inte låter den växa fritt på tomten är det ingen risk att vara rädd för.
Med tanke på hur hemskt svårsanerat PS verkar vara så är jag fullt allvarlig. Jag skulle inte vilja ha en livstids kamp mot eländet. Det kanske går att hantera om man vore själv mot eländet, men där det då också finns grannar som kanske inte "bryr sig" så finns det ju inget sätt att bli fri från det...Singenjören89 skrev:
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Ska du avgränsa är det vertikalt som gäller.
Bygg nedgrävda avgränsningar, plåtar. Du kanske kan ha flera zoner. På sista zonen kan du även avgränsa horisontellt i marknivå.
Du kommer kunna sova gott då.
Bygg nedgrävda avgränsningar, plåtar. Du kanske kan ha flera zoner. På sista zonen kan du även avgränsa horisontellt i marknivå.
Du kommer kunna sova gott då.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Du skulle även kunna höja upp huset några meter, samt ha brant hård yta som sluttning så växtlighet får svårt att få fäste. Tänk dig en medeltida borg.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Sista och absolut bästa tipset är att bygga huset på pålar, minst 4m upp i luften.
Där är det parkslidefritt.
Där är det parkslidefritt.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg