4 696 läst ·
26 svar
5k läst
26 svar
Parkslide, frågan som berör
Ja, delvis, men pionerna har mycket tunnare fjolårsstammar och skotten blir väldigt snabbt ”spretiga” i toppen.Viktor.J skrev:
Jag grävde i panik upp en massa pioner min första vår i huset efter att ha läst massor om Parkslide under vintern. Men nu har jag lärt mig se skillnad
Hej igen och tack för alla tankar och ideer!
Jag tänkte bara följa upp efter att ha kollat på nästan alla Engelska youtubeklipp på hur man bekämpar Parkslide där. ECO-plug verkar vara något som kan fungera. Eller om man får tag i Glyfosat för yrkesbruk. Är det någon som har provat detta? Tänkte planen kan vara att klippa ner parksliden en gång i månaden (Juni - Juli - Augusti) för att suga ur den så mycket växtkraft det går, sedan innan första frosten gräva runt plantroten och kapa den under jord (för då får man bort några rotskott vad jag förstod i en video) och sedan sätta en sådan Eco-plug i själva stammen på varje planta.
Va tror ni om det? Jag har kollat lite och det ser ut som att vi har ca 5-8 plantor vad jag kan se och detta skulle jag nog säga är ett rätt litet område jämfört med vad man kan se. . (Det är ju inte bekräftat än men utgår från att det är det.
https://www.ecoplug.se/shop/product/50-pack-ecoplug?tm=natbutik
Jag tänkte bara följa upp efter att ha kollat på nästan alla Engelska youtubeklipp på hur man bekämpar Parkslide där. ECO-plug verkar vara något som kan fungera. Eller om man får tag i Glyfosat för yrkesbruk. Är det någon som har provat detta? Tänkte planen kan vara att klippa ner parksliden en gång i månaden (Juni - Juli - Augusti) för att suga ur den så mycket växtkraft det går, sedan innan första frosten gräva runt plantroten och kapa den under jord (för då får man bort några rotskott vad jag förstod i en video) och sedan sätta en sådan Eco-plug i själva stammen på varje planta.
Va tror ni om det? Jag har kollat lite och det ser ut som att vi har ca 5-8 plantor vad jag kan se och detta skulle jag nog säga är ett rätt litet område jämfört med vad man kan se. . (Det är ju inte bekräftat än men utgår från att det är det.
https://www.ecoplug.se/shop/product/50-pack-ecoplug?tm=natbutik
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 799 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 799 inlägg
Då får du nog lägga på ett kol. Sista dagen det säljs till personer utan licens är sista april.C Christian Bäckström skrev:Hej igen och tack för alla tankar och ideer!
Jag tänkte bara följa upp efter att ha kollat på nästan alla Engelska youtubeklipp på hur man bekämpar Parkslide där. ECO-plug verkar vara något som kan fungera. Eller om man får tag i Glyfosat för yrkesbruk. Är det någon som har provat detta? Tänkte planen kan vara att klippa ner parksliden en gång i månaden (Juni - Juli - Augusti) för att suga ur den så mycket växtkraft det går, sedan innan första frosten gräva runt plantroten och kapa den under jord (för då får man bort några rotskott vad jag förstod i en video) och sedan sätta en sådan Eco-plug i själva stammen på varje planta.
Va tror ni om det? Jag har kollat lite och det ser ut som att vi har ca 5-8 plantor vad jag kan se och detta skulle jag nog säga är ett rätt litet område jämfört med vad man kan se. . (Det är ju inte bekräftat än men utgår från att det är det.
[länk]
Glyfosat funkar absolut. Lite bökigt att få tag på men det går de med. Har en kollega som gled in på granngården och köpte 10l roundup ultra av den unga tjejen i kassan utan problem.
Men det tar några år att döda parkslide även med glyfosat.
Jag tror det bästa är att gräva bort så mycket som möjligt som man kommer åt och sen rycka skotten för att trötta ut de kvarvarande rotbitarna. Det gäller att rycka skotten innan de hunnit få mer än 3-4 blad för att minimera risken att fotosyntesen sätter igång.
Min teori är att gräva rötterna på våren, runt påsk. Då har roten troligen mycket av sin energi lagrat i de delarna som ligger högt i marken, redo för att skicka upp skott.
Ja jag sitter och beställer nuU Utsliten och utdömd skrev:Då får du nog lägga på ett kol. Sista dagen det säljs till personer utan licens är sista april.
Glyfosat funkar absolut. Lite bökigt att få tag på men det går de med. Har en kollega som gled in på granngården och köpte 10l roundup ultra av den unga tjejen i kassan utan problem.
Men det tar några år att döda parkslide även med glyfosat.
Jag tror det bästa är att gräva bort så mycket som möjligt som man kommer åt och sen rycka skotten för att trötta ut de kvarvarande rotbitarna. Det gäller att rycka skotten innan de hunnit få mer än 3-4 blad för att minimera risken att fotosyntesen sätter igång.
Min teori är att gräva rötterna på våren, runt påsk. Då har roten troligen mycket av sin energi lagrat i de delarna som ligger högt i marken, redo för att skicka upp skott.
Nu köpte jag 100 ecoplug. Studerade och det är folk som testat ecoplug med parkslide och det fungerar. Dock är det med största försiktighet, noggrant systematiskt arbete och uthållighet så bekämpar man den på några år. Jag kommer iallafall att Dela med mig utav resan tänkte jag. Jag tänker iallafall se om det kommer små rotskott varenda gång innan jag klipper gräsmattan. Det tror jag är ett måste annars har man ju 1 miljon potentiella delar som kan utveckla nya plantor.
Här kommer 3 nya bilder när det kommit upp lite mera. Är det på bild 1 samma som det på bild 2&3 tror ni? För det växer blandat. Det på bild nummer 1 tycker inte jag (som oerfaren) ser ut som parkslide. Vad tror ni? För tidigt att se?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild 1 är plymspirea, de andra är ParkslideC Christian Bäckström skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden


