Hej!

Jag lägger för första gången parkettgolv. Med foam under så bygger parketten ca 2 mm över tröskel (se bild). Så vill jag såklart inte att det ska se ut.

Hur löser jag detta? Tröskel sitter limmad och skruvad i både karm och betonggolv.

Golv i angränsande rum ska så småningom (1-2år) också bytas.

Tacksam för råd!

• Parkettgolv som ligger 2 mm över en tröskel, med synlig foam-underlag och verktyg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
PerElving
  • Laddar…
A andnel skrev:
Hej!
Jag lägger för första gången parkettgolv. Med foam under så bygger parketten ca 2 mm över tröskel (se bild). Så vill jag såklart inte att det ska se ut.

Hur löser jag detta? Tröskel sitter limmad och skruvad i både karm och betonggolv.
Man höjer upp tröskeln till önskad höjd.
Det kommer att resultera i mer arbete. T.ex. kapa dörrbladet eller höja hela dörren med karm och allt. Men det är så man gör.

Alternativt tar man bort tröskeln och lägger golv istället. Vilket inte är helt fel. Det blir en handikappanpassning kan man säga.

• Gilla
Snickarlarsson och 9 till
  • Laddar…
Tänkte nästan att jag skulle få det svaret, mer jobb helt enkelt :)
Men om jag ska göra en temporär lösning i väntan på att lägga golv i andra utrymmet också.. finns det någon tillräckligt snygg sniklösning?

• Haha
leifberggren
  • Laddar…
BirgitS
Skruva/limma fast en anpassad ekbräda ovanpå den som nu är för låg?

• Gilla
BSOD och 7 till
  • Laddar…
O O skrev:
Det blir en handikappanpassning kan man säga.
Robotdammsugaranpassning

• Gilla
  • Haha
Jenpet och 5 till
  • Laddar…
Måste det bli högre? Kan du inte byta ut golvet i stället för att lägga nytt ovanpå det gamla?

• Gilla
Thomas S Eiselberg och 1 till
  • Laddar…
Jag har tagit bort golvet under. Tröskeln är förmodligen anpassad efter plastmatta som legat där innan..

• Gilla
Hep
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Skruva/limma fast en anpassad ekbräda ovanpå den som nu är för låg?
Ja det tänkte jag med, men omöjligt att hitta en 2 mm sådan
Jag funderar på att lägga en övergångströskel som sticker ut lite på golvet så länge, så tar jag bort den sen när jag byter det andra golvet också.

BirgitS
Ser ju i och för sig mer ut som 1 cm än 2 mm på bilden, men om det bara är 2 mm passar ju en övergångs- eller nivålist bättre.

Feina av och lägg in golvet till den högre delen av tröskeln
De tar tid och säkert 2-3 feinblad men absolut inte omöjligt

• Gilla
föraren
  • Laddar…
A andnel skrev:
Hej!

Tacksam för råd!
Ta bort tröskeln och höj den. Hur svårt kan de va.

• Gilla
Snickarlarsson
  • Laddar…
A andnel skrev:
Hej!

Tacksam för råd!
Hade varit smartare och tagit bort tröskeln innan och gått in med golvet till hälften. Sen hade du gjort likadant med det andra golvet när det ska bytas. Då slipper du tröskeln.

• Gilla
Snickarlarsson och 4 till
  • Laddar…
A andnel skrev:
Hej!

Tacksam för råd!
Jag hade tagit bort tröskeln och lagt golv där istället.

A
Lyft tröskeln en bit.

Kapa dörrbladet.

Kapisch.

• Gilla
Snickarlarsson
  • Laddar…
H
A andnel skrev:
Ja det tänkte jag med, men omöjligt att hitta en 2 mm sådan
Jag funderar på att lägga en övergångströskel som sticker ut lite på golvet så länge, så tar jag bort den sen när jag byter det andra golvet också.
Det kanske går att lägga en trekant list?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.