Fick i veckan min bil påbackad av ett snöröjningsfordon, på en parkering.
Killen va dock så ärlig att han kontaktade mig, och tog på sig hela skulden.
Bostadsbolaget han jobbar på sa att min försäkring få ta skadan, så ersätter de mig för självrisken, alltså kostnaderna för olyckan.
Då ifrågasätter jag om jag får ersättning för hyrbil, nej svarar de då, eftersom jag inte hade det tillägget i min försäkring.
Detta kan jag tycka är lite fel när det heter de ska ersätta mig för kostnaderna i samband med olyckan, eftersom de helt var orsak till den.
På detta viset ersätts jag ju inte fullt ut kan jag tycka.
Bättre ekonomi att vara hemma 3 dagar kanske än hyra bil?
Och till sist, varför ska inte bostadsbolagets försäkringar stå för detta??

Gå inte med på det, eller rättare ditt FB lär väl inte gå med på det då du inte är vållande. Tänk även på att din eventuella bonus kan påverkas om din vagnsskadeförsäkring utnyttjas. De bör i så fall om den får utnyttjas även stå för ev höjda premier tills du återfår den bonusklass du har nu, om den ändras.

Den som orsakar en olycka skall enligt Trafikförsäkringsförordningen stå för reparationerna via sin trafikförsäkring.

Har de nåt enkelt fordon som inte har trafikförsäkring kan du vända dig hit https://www.tff.se/sv/Skada/

Anmäl i vanlig ordning till ditt eget FB.

• Gilla
Linderödsåsen och 2 till
  • Laddar…
Det (borde vara) är snöröjningsfordonets trafikförsäkring som ska ta kostnaden, motpartens försäkring kan täcka delar av hyrbilskostnaden.

Du anmäler till ditt försäkringsbolag parkeringsskadan, du anger alla dina uppgifter och motpartens alla uppgifter.

https://www.motormannen.se/common/docs/m-forsakring/skadeanmaelan.pdf

https://www.if.se/privat/vid-skada/skada-pa-fordon

https://www.dina.se/anmal-skada/anmal-skada-online/singelolycka-eller-parkeringsskada.html

https://www.volvia.se/privat/vid-skada/skadehandelse/sidor/parkeringsskada.aspx

Edit: vi blev påkörda av en annan bil när den bilen skulle parkera bredvid våran, det kostade oss ingenting förutom tid, vi fick ut en hyrbil, vår bil var då ca 1,5 år gammal så den hade vagnskadegaranti mm.

Redigerat:
ja varför ska ditt försäkringsbolag ta kostnaden för detta

Fairlane
Klart att det är deras bolag som skall betala, inte ditt. Däremot är jag tveksam till om du får hyrbil, då du inte har det i försäkringen. Jag har två ggr blivit påkörd så att jag varit utan bil en längre period och både gångerna var det motpartens bolag som stod för reparation, men hyrbil fick jag ta bara för att jag hade den försäkringen och jag betalade då 1/3 av hyrbilspriset (osäker på andelen, men det var inte gratis)

Jag har fått hyrbil 2 gånger trots att jag inte har det i försäkringen för det är ju inte min försäkring som används om jag blir påkörd. Enligt försäkrings bolaget får man det om man är i behov av hyrbil jag svarade att om jag inte vore i behov av bil hade jag inte haft nån och då fick jag hyr bil men fick betala nån mil ersättning så helt gratis blir det inte

Fult försök av bostadsbolaget och som flera påpekat så är det deras försäkring som får täcka skadan. Jag blev påkörd för inte länge sen och var inte vållande och motpartens försäkringsbolag täckte hyrbil under två veckor vilket innebar ingen dygnskostnad och 1/3 av milkostnaden vilket jag har för mig blev 8:-/milen.

Bra att se till att ha bolagets bekräftelse på att de är vållande och sen är det bara att anmäla skadan till försäkringsbolaget. Precis som påpekats tror jag inte TS försäkringsbolag skulle gilla bolagets försök att billigt köpa sig loss och vältra över kostnaden på TS bolag och dessutom kan det för TS del innebära en högre premie.

Det man kan misstänka är att bolaget inte har trafikförsäkrat sitt fordon eller motorredskap och därför tar en rövare.

Alla fordon och motorredskap ska ju vara trafikförsäkrade med vissa undantag för vissa motorredskap. Men då brukar man ha en fordonsansvarsförsäkring istället, detta eftersom man annars blir skadeståndsansvarig enligt skadeståndslagen och det kan ju bli dyrt speciellt om man kör på en människa.

Ställ krav på att bolaget får ta fram och visa sin försäkring och om dom inte har någon och det inte är ett motorredskap som är undantaget för försäkring så meddela att du ämnar polisanmäla händelsen.

Dock bör du kontakta ditt försäkringsbolag så att dom hjälper dig att föra talan mot bolaget.

• Gilla
Linderödsåsen
  • Laddar…
Fairlane
Det verkar som att du kan få hyrbil, baserat på andras svar.
I det här fallet är det ju lätt att avgöra vem som är vållande så då är det säkert enkelt.

Har dock en bekant som tagit bort vagnskadeförsäkringen på sin bil, då han tyckte bilen var för gammal. Någon veka senare blev han påkörd och visserligen fick han allt fixat, men försäkringsbolaget ville inte att reparationen skulle påbörjas innan man bestämt vem som var vållande. De sa att om han haft kvar vagnskadan så hade de kunnat köra igång direkt. Detsamma kanske gäller hyrbilsdelen? Här är dock ansvarfrågan snabbt avklarad så det spelar kanske mindre roll.

Anledningen till att Vidingehem i detta fallet gör såhär är att de har så avsevärt mycket högre självrisk på sina försäkringar, och därför gör denna manöver med mitt bolag. (volvia).
Men fult av dem att säga att de står för mina kostnader i samband med skadan, därför tycker jag det är en självklarhet att tillhanda hyrbil. Är för mig en kostnad att köra in och visa upp skadan, samt lämna o hämta, vilket få ske på min arbetstid. Så det innebär förlorad inkomst också.

Fairlane
Det borde räknas som försäkringsbedrägeri.
De har valt en lägre premie i utbyte mot en högre självrisk. Då får man ta dem högre självrisken om något händer inte försöka kämpa över den på andra försäkringstagaren.

Du kan (och skall) anmäla till Volvia, precis vad som har hänt. Sedan kommer troligen Volvia att fullt ut ta skadan, och i sin tur kräva boastadsbolaget.

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
arvid53 skrev:
Anledningen till att Vidingehem i detta fallet gör såhär är att de har så avsevärt mycket högre självrisk på sina försäkringar, och därför gör denna manöver med mitt bolag. (volvia).
Hur hade de agerat om du enbart hade haft trafikförsäkring på din bil?
De får stå sitt beslut att ha en försäkring med hög självrisk och stå för skador de orsakar.

Om ditt försäkringsbolag får reda på att de betalar din självrisk kommer försäkringsbolaget kräva bostadsbolaget på det fulla beloppet som reparationen kostar. Jag har själv behövt betala ut sådana krav till försäkringsbolag, när jag jobbade på företag som sysslade med bla snöröjning.

Edit: läste inte alla svar innan jag skrev, hempularen hade redan..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.