3 205 läst · 11 svar
3k läst
11 svar
Parkeringsfråga
Man får som bekant parkera som närmast 10 meter innan en korsning. Men vad gäller i en sned t-korsning som ovan, om man parkerar på höger sida? Räknas 10 meter från den övre eller undre pilen?
Jag röstar på från den nedre pilen.
Spelar det någon roll att korsningen är "sned"?
Faran att parkera nära en korsning är väl att en bil kommer bakom och måste gå ut långt till vänster för att passera samtid som en annan bil kommer från vänster och gör en högersväng. Då blir det trångt och en måste vänta eller backa och i värsta fall frontalkrock.
Faran att parkera nära en korsning är väl att en bil kommer bakom och måste gå ut långt till vänster för att passera samtid som en annan bil kommer från vänster och gör en högersväng. Då blir det trångt och en måste vänta eller backa och i värsta fall frontalkrock.
Faran med att parkera för nära en korsning är att räddningstjänst inte kan komma fram.P Pin skrev:Jag röstar på från den nedre pilen.
Är inte regeln med 3 meter ändrad? Jag har för mig att det är 10 meter oavsett numera. Men det har hänt att jag har haft fel.Nyfniken skrev:
https://www.transportstyrelsen.se/g...kant/produkter/stanna-och-parkera-a5-webb.pdf