pagihnfosshxnm9iy9nmqru7

Man får som bekant parkera som närmast 10 meter innan en korsning. Men vad gäller i en sned t-korsning som ovan, om man parkerar på höger sida? Räknas 10 meter från den övre eller undre pilen?

Om det är mer än tre meter från en tänkt mittlinje på gatan så kan man parkera i korsningen.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
U Ucklahoma skrev:
Om det är mer än tre meter från en tänkt mittlinje på gatan så kan man parkera i korsningen.
Jo, fast frågan var hur nära korsningen man får parkera. Det är ju 10 meter som gäller, men räknat varifrån?

Jag röstar på från den nedre pilen.
Spelar det någon roll att korsningen är "sned"?
Faran att parkera nära en korsning är väl att en bil kommer bakom och måste gå ut långt till vänster för att passera samtid som en annan bil kommer från vänster och gör en högersväng. Då blir det trångt och en måste vänta eller backa och i värsta fall frontalkrock.

• Gilla
globaljuggler
  • Laddar…
globaljuggler globaljuggler skrev:
Jo, fast frågan var hur nära korsningen man får parkera. Det är ju 10 meter som gäller, men räknat varifrån?
Som jag ser det, 10 meter innan det nedersta strecket, vägen fotografen står på anser jag vara den ”raka” i en t-korsning.

• Gilla
globaljuggler och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Jag röstar på från den nedre pilen.
Spelar det någon roll att korsningen är "sned"?
Faran att parkera nära en korsning är väl att en bil kommer bakom och måste gå ut långt till vänster för att passera samtid som en annan bil kommer från vänster och gör en högersväng. Då blir det trångt och en måste vänta eller backa och i värsta fall frontalkrock.
Faran med att parkera för nära en korsning är att räddningstjänst inte kan komma fram.

Som ovan. 10 meter från den undre pilen. Om det är 3 meter mellan den parkerade bilen och den tänkta mittlinjen så får man stå längs hela höger trottoar.

• Gilla
globaljuggler
  • Laddar…
U Ucklahoma skrev:
Faran med att parkera för nära en korsning är att räddningstjänst inte kan komma fram.
Då lärde man sig ännu en sak. Tack!

• Gilla
Ucklahoma
  • Laddar…
U Ucklahoma skrev:
Ja om det gäller stora fordon. Samma problem (kanske inte omedelbar fara då) för bussar och andra stora fordon.
Menar du att mitt scenario inte utgör någon fara som påverkar parkeringsreglerna?

P Pin skrev:
Ja om det gäller stora fordon. Samma problem (kanske inte omedelbar fara då) för bussar och andra stora fordon.
Menar du att mitt scenario inte utgör någon fara som påverkar parkeringsreglerna?
Nej

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Är inte regeln med 3 meter ändrad? Jag har för mig att det är 10 meter oavsett numera. Men det har hänt att jag har haft fel.
Jag har aldrig haft fel förut. Det här verkar vara första gången.

• Gilla
  • Ledsen
  • Haha
Stefan Bengtsson och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.