Finns helt klart dem som inte tycker barnen har ute på gatorna att göra ö.h.t. (och då pratar vi villagata, inte genomfartsväg). Vi har länge haft problem med att folk kör för fort på gatan hemma och när man påpekar olämpligheten i det (dödligheten ökar faktiskt från 2/10 till 8/10 om man ökar farten från 30 till 50 och ingen på gatan tjänar mer i tid än 30 sekunder) händer det att "gatan är ingen lekplats" argumentet dyker upp. Är alltid lika nyfiken på hur dessa personer själva lärde sig cykla.

Men nu är vi lite OT.
 
Nix. Har överklagat till polisen och pratat med polischefen, men det verkar som att hoppet är ute.

Mikael_L skrev:
:eek: :mad:

Gick det att få boten hävd?
 
Cheesus:Bäst att låta dem falla på eget grepp.

Synd annars att sunt förnuft mer och mer tenderar bli en extrem bristvara.
 
I utpräglade villaområden håller jag med om att det är normalt folkvett att bara parkera utanför sitt eget hus och fråga om man behöver använda annan plats.

Men ju närmre stan man hamnar desto svårare blir det. I områden där det tex finns arbetsplatser i närheten är det vanligt pendlare parkerar bilen i villaområden. Givetvis är det ett irritaionsmoment för villaägarna men lika självklart är det väl att en pendlare har rätt att stå på de platser som kommunen tillhandahåller?!

Ingen skulle ju få för sig att det vore ofint att parkera i centrala Sthlm bara för att det finns lägenheter på gatan, eller hur?
 
Marlene Eskilsson skrev:
När jag kommer ut har jag fått en parkeringsbot på 600 kr för att jag blockerade min egen uppfart.
...

Men vilket mörker...
 
Tycker frågan är tämligen enkel: Det är parkeringsreglerna i trafikförordningen och dom lokala parkeringsregelerna som gäller. Själva begreppet "allmän väg" innebär just att vägen är allmän, dvs inte privat egendom.
 
pool skrev:
Tycker frågan är tämligen enkel: Det är parkeringsreglerna i trafikförordningen och dom lokala parkeringsregelerna som gäller. Själva begreppet "allmän väg" innebär just att vägen är allmän, dvs inte privat egendom.

På sidan om lagar och regler finns även etik och moral. Dvs, man behöver inte bete sig som en dumskalle bara för att det är lagligt.... Något som du säkert också kommer att förstå när/om du köper hus i ett villaområde.
 
Nja, vad gäller etik och moral så kan man väl säga att det knappast är vare sig speciellt etiskt eller moraliskt att hävda att man skulle ha ensamrätt till allmän egendom.
För övrigt skulle jag vilja tillägga att vad gäller etik och moral så brukar regler och lagar vara just ett kollektivt uttryck för vilka moraliska och etiska värderingar som gäller i ett samhälle. Att hävda att man är en dumskalle för att man respekterar detta tycker jag nog är lite i starkaste laget.

ps. Jag har redan ett hus i ett sk villaområde.
 
Redigerat:
  • Gilla
LeoGeorg
  • Laddar…
pool skrev:
Nja, vad gäller etik och moral så kan man väl säga att det knappast är vare sig speciellt etiskt eller moraliskt att hävda att man skulle ha ensamrätt till allmän egendom.
Vem hävdade det?
 
pool skrev:
Att hävda att man är en dumskalle för att man respekterar detta tycker jag nog är lite i starkaste laget.
Om du parkerade på en plats som du visste att grannen inte gillar, och som du själv inte skulle gilla om han eller hon gjorde så ja, då skulle jag kalla dig dumskalle.
 
Men om man själv inte har något emot att vem som helst parkerar på gatan där det finns plats, precis som reglerna tillåter. Är man då en idiot om man parkerar på en plats som en granne ogillar under samma förutsättningar?

Rent hypotetiskt ;)
 
imported_Anders_S skrev:
Om du parkerade på en plats som du visste att grannen inte gillar, och som du själv inte skulle gilla om han eller hon gjorde så ja, då skulle jag kalla dig dumskalle.
Om man har en granne som anser att han har monopol på allmän egendom och anser sig stå över dom regler som gäller skulle jag nog vilja påstå att det är han som är dumskallen.
 
injonil skrev:
Men om man själv inte har något emot att vem som helst parkerar på gatan där det finns plats, precis som reglerna tillåter. Är man då en idiot om man parkerar på en plats som en granne ogillar under samma förutsättningar?

Rent hypotetiskt ;)
Rent hypotetiskt så respekter man väl att grannen ogillar att man parkerar framför köksfönstret och ställer den på den allmänna parkeringen?
 
pool skrev:
Om man har en granne som anser att han har monopol på allmän egendom och anser sig stå över dom regler som gäller skulle jag nog vilja påstå att det är han som är dumskallen.
Vem har hävdat monopol?
Jag pratar om respekt och hänsyn, inte om juridik. Men varför försöka förklara för någon som inte förstår begreppen.
 
Varför skall man visa hänsyn till någon som anser sig stå över gemensamma regler? Respekt är något man gör sig förtjänt av. Är det ett tecken på hänsyn och respekt att diktera villkoren i ett område helt efter eget huvud utan att ta hänsyn till gemensamma regler? Är det bara parkering som du anser att husägaren skall ha vetorätt eller tycker du t.ex att vederbörande även skall bestämma över vem som överhuvudtaget skall få lov att färdas på gatan utanför huset?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.