77 350 läst ·
34 svar
77k läst
34 svar
Parkera i villasamhälle?
Finns helt klart dem som inte tycker barnen har ute på gatorna att göra ö.h.t. (och då pratar vi villagata, inte genomfartsväg). Vi har länge haft problem med att folk kör för fort på gatan hemma och när man påpekar olämpligheten i det (dödligheten ökar faktiskt från 2/10 till 8/10 om man ökar farten från 30 till 50 och ingen på gatan tjänar mer i tid än 30 sekunder) händer det att "gatan är ingen lekplats" argumentet dyker upp. Är alltid lika nyfiken på hur dessa personer själva lärde sig cykla.
Men nu är vi lite OT.
Men nu är vi lite OT.
Administrator
· Skåne
· 8 668 inlägg
I utpräglade villaområden håller jag med om att det är normalt folkvett att bara parkera utanför sitt eget hus och fråga om man behöver använda annan plats.
Men ju närmre stan man hamnar desto svårare blir det. I områden där det tex finns arbetsplatser i närheten är det vanligt pendlare parkerar bilen i villaområden. Givetvis är det ett irritaionsmoment för villaägarna men lika självklart är det väl att en pendlare har rätt att stå på de platser som kommunen tillhandahåller?!
Ingen skulle ju få för sig att det vore ofint att parkera i centrala Sthlm bara för att det finns lägenheter på gatan, eller hur?
Men ju närmre stan man hamnar desto svårare blir det. I områden där det tex finns arbetsplatser i närheten är det vanligt pendlare parkerar bilen i villaområden. Givetvis är det ett irritaionsmoment för villaägarna men lika självklart är det väl att en pendlare har rätt att stå på de platser som kommunen tillhandahåller?!
Ingen skulle ju få för sig att det vore ofint att parkera i centrala Sthlm bara för att det finns lägenheter på gatan, eller hur?
pool skrev:
På sidan om lagar och regler finns även etik och moral. Dvs, man behöver inte bete sig som en dumskalle bara för att det är lagligt.... Något som du säkert också kommer att förstå när/om du köper hus i ett villaområde.
Nja, vad gäller etik och moral så kan man väl säga att det knappast är vare sig speciellt etiskt eller moraliskt att hävda att man skulle ha ensamrätt till allmän egendom.
För övrigt skulle jag vilja tillägga att vad gäller etik och moral så brukar regler och lagar vara just ett kollektivt uttryck för vilka moraliska och etiska värderingar som gäller i ett samhälle. Att hävda att man är en dumskalle för att man respekterar detta tycker jag nog är lite i starkaste laget.
ps. Jag har redan ett hus i ett sk villaområde.
För övrigt skulle jag vilja tillägga att vad gäller etik och moral så brukar regler och lagar vara just ett kollektivt uttryck för vilka moraliska och etiska värderingar som gäller i ett samhälle. Att hävda att man är en dumskalle för att man respekterar detta tycker jag nog är lite i starkaste laget.
ps. Jag har redan ett hus i ett sk villaområde.
Redigerat:
Men om man själv inte har något emot att vem som helst parkerar på gatan där det finns plats, precis som reglerna tillåter. Är man då en idiot om man parkerar på en plats som en granne ogillar under samma förutsättningar?
Rent hypotetiskt
Rent hypotetiskt
Om man har en granne som anser att han har monopol på allmän egendom och anser sig stå över dom regler som gäller skulle jag nog vilja påstå att det är han som är dumskallen.imported_Anders_S skrev:
Rent hypotetiskt så respekter man väl att grannen ogillar att man parkerar framför köksfönstret och ställer den på den allmänna parkeringen?injonil skrev:
Vem har hävdat monopol?pool skrev:
Jag pratar om respekt och hänsyn, inte om juridik. Men varför försöka förklara för någon som inte förstår begreppen.
Varför skall man visa hänsyn till någon som anser sig stå över gemensamma regler? Respekt är något man gör sig förtjänt av. Är det ett tecken på hänsyn och respekt att diktera villkoren i ett område helt efter eget huvud utan att ta hänsyn till gemensamma regler? Är det bara parkering som du anser att husägaren skall ha vetorätt eller tycker du t.ex att vederbörande även skall bestämma över vem som överhuvudtaget skall få lov att färdas på gatan utanför huset?