Alla har ju hört snacket runt fikabordet på jobbet... "Titta inte på eluppvärmda hus, det är svindyrt!" Det verkar vara den generella uppfattningen, även om t.ex. en luft/luftvärmepump sitter monterad (vilket det även gör i mitt parhus.)

Hur kan det komma sig? Är det dyra kilowattimmar från "förr i tiden" som gör att folk fortfarande är avskräckta? Rädsla för ett skenande elpris i framtiden? Förra året gjorde jag av med 12.500kWh som innefattar hushållselen, varmvattnet, FTXventilation och uppvärmningen. (2 vuxna, 1 barn, mellersta sverige.)

Jag tycker att det är väldigt behagligt med oljefyllda elradiatorer i alla rum med lugn, skön värme, minimalt underhåll och "pyssel", När räkningen för elen kommer så sätter jag inte heller kaffet i vrångstrupen. Nu har jag förvisso en luft/luftvärmepump som hjälper till att få ner elförbrukningen, men att installera en sådan kostar inte många korvören idag.

Vad tror ni? Kommer eluppvärmda fastigheter komma tillbaka? :-)

Jag tror det. Priset för solceller är på väg nedåt och går mot gratis. Så elpriserna kommer nog inte att gå upp såsom många har pratat om. Det öppnar för en större mängd elvärme.

El är bra på många sätt. Enkelt att distribuera och hantera och inget vätskesystem som kan läcka, och ingen bullrig värmepump som ska underhållas.

Jag hade inte varit särskilt orolig för att köpa ett hus med direktel idag.

Att påstå generellt att det blir svindyrt med eluppvärmt är ungefär lika inskränkt som att hävda att det alltid lönar sig med bergvärme. Är det ekonomin som är intressant så är det definitivt ett bra alternativ många gånger. Sedan är det inte så lysande energimässigt. Man värmer mycket havsvatten på köpet.

• Gilla
Seglarvännen
  • Laddar…
Jag är väl lite korkad, men liknelsen att "värma havsvatten" hängde jag inte med på :-)

EDIT: nä vänta det är väl kylvattnet från kärnkraftskokarna du syftar på .

Låter som om det är någon importör av oljefyllda elradiatorer som är i farten.:D
Nej sälja ett hus utan värmesystem börjar bli svårare.
Men tyvärr är det ofta inte gubben som får bestämma och då blir det lätt svarta kök och rostfria kylskåp som fäller utslaget i stället för förnuftet.
De som köper ett eluppvärmt hus utan värmepump idag gör en riktigt dålig affär hur man än ser på det.

Moderatiseringen av den svenska kraftinfrastrukturen har ju inte gjort saken bättre.
Tyska (EON) och finska (Fortum) staten har tjänat grova pengar på den svenska flatheten.
Fortum har just sålt sitt svenska elnät med stor vinst som skattebetalarna fått stå för.
Den stora användningen av värmepumpar och elvärme har lett till stora och nödvändiga uppgraderingar av ledningsnäten. Något som ALLA får betala för i form av kraftigt stigande överföringsavgifter.

Miljöpartisternas tyska kolkraft är ju inte heller önskvärd, något som tas till så fort vinterkylan sätter in.

harry73
johanpelle skrev:
Miljöpartisternas tyska kolkraft är ju inte heller önskvärd, något som tas till så fort vinterkylan sätter in.
Och där blandade du in dina politiska åsikter och blev inlägget plötslig mycket sämre och mindre övertygande

harry73
Ropia skrev:
Alla har ju hört snacket runt fikabordet på jobbet... "Titta inte på eluppvärmda hus, det är svindyrt!" Det verkar vara den generella uppfattningen, även om t.ex. en luft/luftvärmepump sitter monterad (vilket det även gör i mitt parhus.)

Hur kan det komma sig? Är det dyra kilowattimmar från "förr i tiden" som gör att folk fortfarande är avskräckta? Rädsla för ett skenande elpris i framtiden? Förra året gjorde jag av med 12.500kWh som innefattar hushållselen, varmvattnet, FTXventilation och uppvärmningen. (2 vuxna, 1 barn, mellersta sverige.)

Jag tycker att det är väldigt behagligt med oljefyllda elradiatorer i alla rum med lugn, skön värme, minimalt underhåll och "pyssel", När räkningen för elen kommer så sätter jag inte heller kaffet i vrångstrupen. Nu har jag förvisso en luft/luftvärmepump som hjälper till att få ner elförbrukningen, men att installera en sådan kostar inte många korvören idag.

Vad tror ni? Kommer eluppvärmda fastigheter komma tillbaka? :-)
Eluppvärmda fastigheter har inte varit borta. Vårt hus från 2008 har som många andra en flv-pump. Den får sin värme till stora delar från el. Och tack vara den moderna isolering är uppvärmningskostnader så pass lågt att det lönsamheten för en större värmepump inte är självklart.

Du skriver själv att du har llvp och ftx. Då är dit hus inte längre bara eluppvärmt, men du har ett väldigt daterat värmesystem som funkar dåligt med golvärme och som absolut inte är framtids anpassat.

harry73 skrev:
Du skriver själv att du har llvp och ftx. Då är dit hus inte längre bara eluppvärmt, men du har ett väldigt daterat värmesystem som funkar dåligt med golvärme och som absolut inte är framtids anpassat.
Men är det alldeles nödvändigt att ha golvvärme?

Jag googlade rätt på denna bild från svensk energi. Som jag förstått den är den inte inflationsjusterad.

Jag har inte inflations- och löneutvecklingssiffror i huvudet, men skulle tro att eluppvärmt idag inte är dyrare än 1996.

elkostnader-utveckling-1996.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Huruvida eluppvärmning är ekonomiskt eller inte är väl enkelt att avgöra genom att jämföra förbrukningen med andra uppvärmningssätt.
TS:s förbrukning för 135 m2 på 12.500 kWh/år för ett 70-tals parhus är väl fullt godkänt. Eller mitt eget eluppvärmda 70-tals gavelradhus på 120 m2 med en förbrukning på 11.500 kWh/år, utan någon värmepump ansluten. Skulle exempelvis uppvärmning med vattenbaserat system innebära lägre förbrukning?
Och skulle det ens gå att räkna hem någon investering i uppvärmningen av dessa båda hus?

harry73
andersmc skrev:
Det är många saker som inte är nödvändigt, men det skulle absolut kännas som lägre standard med element på väggarna istället för golvvärme, och sen är golvvärme väldigt lämpat för lågtempererade värmesystem och funkar därför bra ihop med solvärmekollektor och värmepump.

Henri skrev:
Huruvida eluppvärmning är ekonomiskt eller inte är väl enkelt att avgöra genom att jämföra förbrukningen med andra uppvärmningssätt.
TS:s förbrukning för 135 m2 på 12.500 kWh/år för ett 70-tals parhus är väl fullt godkänt. Eller mitt eget eluppvärmda 70-tals gavelradhus på 120 m2 med en förbrukning på 11.500 kWh/år, utan någon värmepump ansluten. Skulle exempelvis uppvärmning med vattenbaserat system innebära lägre förbrukning?
Och skulle det ens gå att räkna hem någon investering i uppvärmningen av dessa båda hus?
Det är lite där jag har hamnat, mig veterligen så har jag inte hittat någon kalkyl på något kostnadseffektivt sätt att räkna hem någon energisänkande investering, en konvertering till vattenburet är ju helt uteslutet rent ekonomiskt. Radiatorer + rör ~150kkr, vp + borrning 150 till, installationen kommer bli allt annat än fin med utanpåliggande rördragning. Många menar att "Tänk på miljön, byt värmekälla", men då har dom i alla fall en snarlik elkonsumtion som mig fast dom har t.ex. bergvärme.

Låter som om det är någon importör av oljefyllda elradiatorer som är i farten.
Nej sälja ett hus utan värmesystem börjar bli svårare.
Hahaa, näe någon importör av elradiatorer är jag definitivt inte. :-)
Och att säga "ett hus utan värmesystem" är ju oxå en sån nedsättande kommentar om elvärme. Så fort det inte finns ett vattenburet värmesystem i fastigheten så "saknas det värmesystem" enligt forumrävar och förståsigpåare... Nog finns det ett värmesystem i min fastighet, det kallas el...

• Gilla
Seglarvännen och 1 till
  • Laddar…
andersmc skrev:
Det är en monumental missuppfattning att golvvärme skulle vara "energisnålare" än andra uppvärmningsmodeller.

Och det inser väl egentligen alla:
Att värma upp "klimatskalet" i stället för den luft vi vistas i måste ju ge förluster utåt.
Ner i marken för golvvärme, upp på vinden för takvärme osv.

Att sedan golvvärme kan drivas med vatten av lägre temperatur än konvektorelement är sant,
men en annan fråga.

I mitt hus från 2010 finns ingen golvvärme och inga radiatorer/element.
Blott en L/L-värmepump som är igång oktober - mars.
Värmen fördelas runt i huset med hjälp av ett effektivt FTX-system.

300 m2 boyta - valde att inte behålla den direktverkande elen i form av elradiatorer, vissa oljefyllda, inte alla.

Vi valde att fälla in rören bakom golvlisterna efter lite urfräsning av väggarna bakom (eftersom listerna inte sluter tätt mot golvet så funkar detta fint som skvallerrör) och montera lenhovdas sektionsradiatorer - väldigt fint resultat tycker jag.

Även med glädjekalkylen för elåtgång som tidigare ägare tog fram som grund så blir besparingen helt sinnesjuk med bergvärme. Hela investeringen räknas hem på max 8 år.

Så jag tror det beror lite på förutsättningarna vad som lönar sig...

osiris skrev:
...
Även med glädjekalkylen för elåtgång som tidigare ägare tog fram som grund så blir besparingen helt sinnesjuk med bergvärme. Hela investeringen räknas hem på max 8 år...
Och vad är alltså förbrukningen idag?
Inklusive allt, dvs vad det står på elräkningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.