Häromdagen skaffade vi en ny tv, Philips.
Då den har möjlighet att ta in satellitkanaler köpte jag avsedd CA-modul, satte i det befintliga Canaldigitalkortet, ringde och aktiverade modulen hos Canaldigital och påbörjade satellitsökningen.

Först och främst kan man inte se mottagningsstyrkan på tvn, förrän hela sökningen är gjord.
För det andra döper den första funna satellit till 1.
När en satellit är hittad och kanalerna scannade är syns en herran massa ungerska kanaler samt endel viasatbenämnda kanaler.
Jag har alltså skäl att tro att tvn kärat ner sig i fel satellit. Någon ytterligare finner den inte. Observera att parabolinstallationen är oförändrad. Kopplar jag in antennkabeln till den befintliga digitalboxen fungerar allt prima.
Vad kan jag göra, börjar känna mig svagsint.

Frustrerad man som inte lever upp till familjens förväntningar på teknisk förmåga...

Hur många LNB (mikrovågshuvuden) har du på parabolen?
Har du 2 st så har du troligen en DiSEqC-switch någonstans, och då kan TV'n ha valt fel satellitposition.

Hittar du en switch kan du testa att byta plats på kablarna från parabolen. Du kan också läsa TV'ns bruksanvisning för att se hur man styr en DiSEqC-switch.

Har du bara ett LNB så förstår jag inte hur du kan få Viasat med TV'n och Canal Digital med din gamla mottagare.

Tack för snabbt svar.

Med reservation för felaktig nomenklatur...

Det finns en Lnb på parabolen. Den har två coaxialkontakter.
Den ena leder raka vägen till vår extrabox.

Den andra leder till vardagsrummet där problemet nu uppstått.
Kopplad till den befintliga digitalboxen grenas den till de två ingångarna.
När jag nu istället kopplat den till den nya tvn har jag testat såväl med en av de två tåtarna efter splittern som med den odelade kabeln direkt från parabolen.

Tvn det gäller är denna: Philips 42PFL6678S. Såvitt jag kan läsa mig till skall den vara kompatibel.

Mvh

David

Redigerat:
Splitter? "Vanliga" satellit-signaler kan inte splittas eftersom boxen även sänder signaler till LNB. Det kanske är en SatCR-signal i kabeln till vardagsrummet? Det kan förklara TV-problemet.

Det är vanligt att SatCR-LNB även har en eller flera "vanliga" utgångar. Din extrabox kanske är en "vanlig" satellitmottagare. Testa att ansluta den kabeln till TV'n.

• Gilla
RoBo och 2 till
  • Laddar…
Som skrivet ovan, du har sat-cr signal till tv:n. Skifta plats på kablarna uppe vid huvudet så borde det funka. Du får dock ändra inställningarna på den andra boxen att den ska ta emot sat-cr istället.

• Gilla
dadid
  • Laddar…
Tack så mkt. Så var det förstås!
Så fick jag det tveksamma nöjet att begrunda utsikten från skorstenen..

Tack för hjälpen!

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
uppgradera mjukvaran i tvn

Varför då?

Ett huvud till två boxar, då har du ett Twin Lnb, dvs ett huvud för en satellit som skickar signalen till två av varann oberoende källor.
Viasat ligger på Astra 4A (4,8 East) och det ligger en del Ungerska kanaler på den satelliten så jag tror du är hemma.

du kan se i listan om kanalerna matchar så du vet om du är hemma eller inte.

Det faktum att han hade en splitter betyder att det är ett sat-cr lnb som används. Det innebär att på den ena utgången kan man förgrena signalen till flera boxar. 4 "kanaler" finns att tillgå, där enkelboxar använder en kanal, och pvr-boxar använder 2. Boxen som kopplas in via denna utgång behöver kunna ta emot sat-cr signal.
Den andra utgången på huvudet är en standardutgång, även kallad Legacy.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.