Hej alla!

Har papptak av något slag på huset. Där är inget fel på taket i sig, inga bubblor och inga läckor eller liknande.

MEN det ser för j*vla tråkigt ut, väldigt "sol-grått" med grönaktig nyans i alla pyttesmå "dalar". Så vad första anblick ser huset ut som ett ödehus. :o

Hur snyggar jag till detta bäst(läs billigt)? Har varit där uppe och skurat utan framgång. Provade också lite snabbt med högtryckstvätt på en yta utan skarvar, det också utan framgång.

Kan man ösa på tjära eller något? :p

Måla med något utspädd takmassa, två gånger.

Claes Sörmland
Lavar och alger försvinner genom blekning. Sprayflaska med utspädd Klorin (1:10).

• Gilla
ivarssonivar
  • Laddar…
Hur pass utspädd?

Jag ser ju gärna att taket blir svart-svart och inte grått-grönt som det är nu. :eek:

LowFlow skrev:
Hur pass utspädd?

Jag ser ju gärna att taket blir svart-svart och inte grått-grönt som det är nu. :eek:
Bara så det blir lättare att måla/rolla takmassan, för den är rätt trögflytande i burken.

Tack! Ska nog prova det. Men det är nog för kallt nu va?

Kan fungera en solig dag och inte alltför blåsigt, så löv fastnar!
Strykbar ner till +5°C yttertemperatur.
Torktid 4 – 6 timmar beroende på väderlek

Där ser man.

Tackar!

L
Ska du köra takmassa nu så skulle jag värma den på något sätt. Men det kommer ta tid att få den varm. Någon form av vattenbad, gasol och gott om tålamod behöver du :)

Ja kanske. Har ju förvisso fortfarande 10grader på nätterna här nere.

Kanske lättast att vänta till våren. :thumbup:

Jag skulle inte rekommendera takmassa.
Får du ett hål i pappen kan det vara svårt att svetsa på ny papp. Det blir lätt så att man bara får nya pappen att fästa i massan och då är det bara en kortvarig reparation.

I
" Det är dock viktigt att ta reda på om taket tidigare är struket med asfalt eller tjära. Det går nämligen inte att kombinera asfalt och tjära, eftersom tjäran löser upp asfalten. " Menade jag.

Tack för svaren. Får titta mer noga på detta verkar det som.

Uppar denna gamla tråden jag skapade.

Är nu lite mer aktuellt att försöka få taket svart. Men tidigare diskuterades det om taket var behandlat med asfalt eller tjära och i mina ögon ser det väldigt obehandlat ut. Vad tror ni? Hur får jag detta svart och snyggt? :) Det är bara stora taket som är aktuellt då jag ska ta bort röret/ventilationen från den gamla mulltoan först.

IMG_2381.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.