galento
nino nino skrev:
Med tanke på att ena bilen är 51 och den andra är 59 år och båda rullar några 100mil totalt varje år så tror jag dom är rätt miljövänliga...
Mina är 55 år och går heller inte så många mil per år. Om nån undrar
på deras miljöbelastning så brukar jag svara att jag inte flyger på semester
eller annan flygresa och belastar miljön på detta sätt ;);)

Några länkar ang. plastskatten:

https://www.hd.se/2020-02-24/den-nya-skatten-pa-plastpasar-ar-en-dimrida

https://www.smp.se/article/plasten-ar-ny-kassako-for-regeringen/

https://uvell.se/2020/02/26/plastpaseskattens-offer/

• Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A Alexn72 skrev:
Hygienpåsar/fruktpåsar är undantagna skatten.

Vet inte hur jag skulle kunna bära in grönsakerna från trädgårdslandet annars;)
Skatten för de tunna grönsakspåsarna är 30 öre per påse.

T tompaah7503 skrev:
Köp det som retar folk mest, tror du blir gladast så.
Blev plastpåsar och det tog andra kunder med

Anna_H Anna_H skrev:
Jag handlar nästan dagligen och min äldsta tygkasse köpte jag 1991 på Karstadt i Hamburg. De används även som badkassar, utflyktskassar etc, så den är säkerligen använd 2-3000 gånger iallafall. Tvätt sker när den ser smutsig ut, 1-2 ggr per år kanske, det är ju inga ofräscha saker som läggs i den.

Frågan om påsar till återvinning förstår jag inte, men kan ju inte handla med de påsarna, de är ju fulla med återvinning?
Hur miljövänlig var transporten på tygpåsarna från Tyskland?

• Haha
Anna_H
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Så många frågor. Kanske skulle de besvara sig själv om du testade?
Men jag försöker:

Tygkassar som vi tar hem inköp i tvättas när de blir smutsiga, det varierar nog mellan 10-30 gångers användning innan de blivit sunkiga på utsidan.

Tvättmaskin.

För saker till återvinningen kan man ha andra kassar. Ex.vis. av vävd plast eller som vi använder vanliga papperskassar till detta. Papperskassarna går att använda väldigt många gånger, tror jag byter ut dem en gång om året ungefär. Då har de gått sönder så pass mycket så de inte längre fyller en funktion.

Se ovan, man kan ha separata kassar till att ha "smutsiga" saker i.
Vart köper du pappkassar som håller ett år? De jag köper går handtagen sönder redan innan man kommit hem

Nja, tygpåsar är lite b. Ser udda ut att handla med sådana i ett modernt samhälle och tyg blir snart dyrare än plast med tanke på att det är små barnarbetare i Kina som har gjort tyget till dina tygpåsar

MultiMan
P Putte 9497 skrev:
Vart köper du pappkassar som håller ett år? De jag köper går handtagen sönder redan innan man kommit hem
Se till att köpa påsar med så lite återvunna (korta) fibrer som möjligt så håller de bättre för både fukt och mekanisk belastning.

Willys nya, stora och vita papperspåsar är faktiskt bland de bästa jag använd på alla år. Enda fel är att de är för långsmala (typ som Lidls flergångspåsar). De bruna normalstora papperspåsar Willys hade (har?) tidigare var bland marknadens sämsta, så Axfood får nog se över sina kvalitetskontroller både en och två gånger.

Själv har jag inte köpt en bärkasse i plast på säkert 20 år nu och använder enbart de bästa armerade plastkassarna och hittills är Lidls nr1 i hållbarhet, men lite smala bara. När jag glömt de hemma så köper jag papper och använder så länge de håller, vilket kan vara rätt länge med rätt kvalitet.

Tygpåsar avskyr jag. Hippie-aktigt och helt sladdriga utan möjlighet att ställa öppen och sortera ner varor systematiskt.

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Det är vanliga papperskassar från livsmedelsaffärer.
En del affärer har börjat med tjänst där du kan beställa online och hämta ut kassarna färdigpackade, kanske kan du testa det en gång för att se hur proffsen packar? Kassarna ska inte gå sönder redan innan man kommit hem om man använder dem som de är tänkt att användas.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ska och ska. Lastar men inte pappkassarna tungt och endast bär dem mycket korta sträckor så håller de naturligtvis. Men med tung last och lite bärsträcka så är de rätt ohållbara.

• Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Vem av er som förespråkar tygpåsar blir först att visa på en uträkning där jag kan se att tvättmaskinstvätt var 30e användning och tillverkningen av tygpåsen är bättre än att jag använder vanliga plastpåsar?

Eller, att rengöra flergångspåsen med varmt vatten och diskmedel lite då och då vs vanliga plastpåsar?

P Putte 9497 skrev:
Hur miljövänlig var transporten på tygpåsarna från Tyskland?
Du tänker att det hade varit mer miljövänligt att köpas plastpåsar i Tyskland?

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Skatten för de tunna grönsakspåsarna är 30 öre per påse.
inte enligt regeringens information.
Fast o andra sidan hittade jag detta med på deras sida.. "För plastbärkassar som är tunnare än 15 mikrometer och har en volym på maximalt 7 liter föreslås skatten vara 30 öre per bärkasse."

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Du tänker att det hade varit mer miljövänligt att köpas plastpåsar i Tyskland?
Plastindustrier finns väl på bra många fler ställen än texil i dagens Sverige?

Claes Sörmland
A Alexn72 skrev:
inte enligt regeringens information.
Fast o andra sidan hittade jag detta med på deras sida.. "För plastbärkassar som är tunnare än 15 mikrometer och har en volym på maximalt 7 liter föreslås skatten vara 30 öre per bärkasse."
Det är det senare som är beslut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.