N Nalleman64 skrev:
Tunna 2 töms var 14:e dag men för min del räcker det med var sjätte vecka så då kör jag fram tunnan.
Tunna 1 töms var fjärde vecka men i mitt fall räcker det med var tolfte vecka.
Dåligt att kommunen inte erbjuder alla samma system.
Samt dåligt att alla kommuner inte erbjuder det :)
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Dåligt att kommunen inte erbjuder alla samma system.
Troligtvis inte enligt reglerna heller, jag drar självklart tunnan till vägkant innan tömning om jag har nått för dem att hämta.
 
jag tipsar om att använda en dynbox...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C Christoffer L skrev:
jag tipsar om att använda en dynbox...
Ja det lutar åt en sån lösning(y)
 
BirgitS
Om man vill kan man ju ha små kärl i köket som man sen tömmer i ett större kärl utomhus eller i garaget, så man slipper ha tömda förpackningar framme medan man lagar och äter maten bara för att det är bråttom och man inte hinner slänga utomhus.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Om man vill kan man ju ha små kärl i köket som man sen tömmer i ett större kärl utomhus eller i garaget, så man slipper ha tömda förpackningar framme medan man lagar och äter maten bara för att det är bråttom och man inte hinner slänga utomhus.
Det hade varit en bra ide, om inte containern man därefter ska slänga i har öppningar som är typ 20x10cm. En full pappkasse får man fylla först hemma och sedan packa ur igen i stort sett
 
BirgitS
Ja, så är det ju för man kan ju inte gärna ta sig till containrarna flera gånger i veckan.
 
Har sorteringsfack under diskhon för brännbart, metall, matavfall, kartong och plast. Papper sorteras i kontorsrummet och glas går vi ut med då det är såpass lite för oss.

Allt hamnar i större behållare i garaget och när det är fullt där tar vi med det i bilen när vi åker och handlar/hämtar barn/åker på aktivitet/vadsom.

Jag stör mig bara på två saker med den här hanteringen. Det första är att kommunen inte valde fyrfackskärl när de upphandlade nya sopbilar den senaste vändan. Det andra är att främst plast inte bara går att hälla allt i containern på återvinningsstationen utan man får stå och plocka och försöka få in i det lilla hålet.

Så för TS är väl förslaget att skaffa bra kärl i köket (typ så här har vi men finns många varianter och modeller https://www.electroluxhome.se/Temp/kallsortering-utdragbar-premiumlada-422629856.jpg)
och sen större kärl i garage eller annat utrymme som är lätt åtkomligt både inifrån köket såväl som när man skall ha iväg grejorna. Det senare skippar man självfallet den dagen man får källsortering hemma i egen tunna.
 
Joshuahh Joshuahh skrev:
Det hade varit en bra ide, om inte containern man därefter ska slänga i har öppningar som är typ 20x10cm. En full pappkasse får man fylla först hemma och sedan packa ur igen i stort sett
Men hur gör du idag? Du tar väl inte en pappkasse full med plast och trycker ner alltihop i containern i ett svep?
 
tensiden tensiden skrev:
Men hur gör du idag? Du tar väl inte en pappkasse full med plast och trycker ner alltihop i containern i ett svep?
Nä det är ju till att tömma den, men en jättekasse hade varit bökigare
 
tensiden tensiden skrev:
Har sorteringsfack under diskhon för brännbart, metall, matavfall, kartong och plast. Papper sorteras i kontorsrummet och glas går vi ut med då det är såpass lite för oss.

Allt hamnar i större behållare i garaget och när det är fullt där tar vi med det i bilen när vi åker och handlar/hämtar barn/åker på aktivitet/vadsom.

Jag stör mig bara på två saker med den här hanteringen. Det första är att kommunen inte valde fyrfackskärl när de upphandlade nya sopbilar den senaste vändan. Det andra är att främst plast inte bara går att hälla allt i containern på återvinningsstationen utan man får stå och plocka och försöka få in i det lilla hålet.

Så för TS är väl förslaget att skaffa bra kärl i köket (typ så här har vi men finns många varianter och modeller [länk])
och sen större kärl i garage eller annat utrymme som är lätt åtkomligt både inifrån köket såväl som när man skall ha iväg grejorna. Det senare skippar man självfallet den dagen man får källsortering hemma i egen tunna.
Ja den där detaljen att man får plocka ut en och en ur påsen för att få i skiten i hålet på containern är helt galet störig. Annars hade jag nog bunkrat en svart plastsäck till plast iaf i garaget. Ändå smart med mindre inne för att ha en mellanlandning
 
Joshuahh Joshuahh skrev:
Det hade var topp men tyvärr inte, eller jo matrester då. Allt annat får vi åka 3mil(!) för att slänga själva.
Bli kund hos https://tmr.se/privatperson/privatperson-bestall-hamtning/
så kommer de hem till dig och hämtar plast, plåt och papp gratis. Glas och papper hämtar de tyvärr inte.
Har provat nåt år nu och det funkar toppen.

/Höghus
 
Joshuahh Joshuahh skrev:
Ska renovera köket till sommaren och funderar på någon bra lösning för alla dessa återvinningsartiklar som tar plats. Är sjukt trött på papperskassar som står framme och ser dassiga ut. Har ett litet kök så det gäller att få till på ett smart sätt. Under diskbänken, visst men det blir lätt en röra och allt får ändå inte plats. Hur gör folk med dessa, säg 4-5 kassar?
Jag har använt sådana här i flera år och tycker att de funkar bra. Kanske väl stora men bra mycket roligare än kasssar.

https://www.ikea.com/se/sv/p/sortera-avfallskaerl-med-lock-vit-10255897/
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.