7 610 läst ·
30 svar
8k läst
30 svar
Pantbrev försvunnet?
Sida 1 av 3
Skriver snart på för ett hus, och pratade med min bank idag. Då upptäcker de att inga ( digitala) pantbrev finns. Bankmannen säger att det ordnar sig, om de inte finns skriftligt ska jag ta ett tillfälligt lån.
1. Varför ska jag behöva ta ett lån, jag har ju inte haft bort pantbreven?
2. Vad för kostnad kan det röra sig om?
3. Om inga pantbrev finns, hur vet man vad för summa det rör sig om?
Mäklaren svarar att det finns 2 av tre pantbrev och att säljaren ska titta efter det tredje ( men för mig låter det som att det är försvunnet). Verkade inte heller stressad över det, men jag påtalade att det verkar knöligt.
Bankmannen sa också: om det finns pantbrev blir kostnaden för dem 15.000.
1. Hur vet man det?
Kanske tröga frågor, men jag undrar och vill förstå?
1. Varför ska jag behöva ta ett lån, jag har ju inte haft bort pantbreven?
2. Vad för kostnad kan det röra sig om?
3. Om inga pantbrev finns, hur vet man vad för summa det rör sig om?
Mäklaren svarar att det finns 2 av tre pantbrev och att säljaren ska titta efter det tredje ( men för mig låter det som att det är försvunnet). Verkade inte heller stressad över det, men jag påtalade att det verkar knöligt.
Bankmannen sa också: om det finns pantbrev blir kostnaden för dem 15.000.
1. Hur vet man det?
Kanske tröga frågor, men jag undrar och vill förstå?
Du behöver pantbrev motsvarande den summan du vill låna. Det kostar 2%, så 2000kr kostar det att köpa pantbrev för varje 100 000kr du vill låna. Har någon tidigare lånat på fastigheten och köpt pantbrev för ett visst belopp så kan de följa med till den nya köparen så du själv slipper köpa.
Finns ingen rätt för dig att ta över skriftligt pantbrev, de kan döda den om den är bortkommen.
Står det något om mänga pantbrev i prospektet?
Finns ingen rätt för dig att ta över skriftligt pantbrev, de kan döda den om den är bortkommen.
Står det något om mänga pantbrev i prospektet?
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Om det ”finns” försvunna pantbrev, så skall de dödas. Det fin.ns procedur för det. Men det är viktigt att det avsätts ett belopp motsvarande det saknade pantbrevet som tillfaller säljaren först när brevet är dödat. Det kan finnas någon som lånar ut pengar och som har brevet.
Tack för svar! Det jag blir fundersam på är att banken säger att jag får lägga mer i handpenning eller ta ett extra "tillfälligt"
lån om pantbreven inte hittas? Alltså, jag har ju såklart räknat med avgift på pantbrev, de pengarna har jag redan här och nu. ( handpenning, lagfart, pantbrev) vad menar de då med att jag ska ta extra lån tro? ( summan 60 000 nämndes, varifrån kommer den summan? 2% av mitt lån blir 15 000.)
lån om pantbreven inte hittas? Alltså, jag har ju såklart räknat med avgift på pantbrev, de pengarna har jag redan här och nu. ( handpenning, lagfart, pantbrev) vad menar de då med att jag ska ta extra lån tro? ( summan 60 000 nämndes, varifrån kommer den summan? 2% av mitt lån blir 15 000.)
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Njaaa det gäller som sagt att säkra att man inte åker på beloppet som panten motsvarar.
Tänk på att det pantbrev som är försvunnet och ska dödas kan dyka upp med tex ett skuldebrev och då är du torsk på det beloppet. Man kan be säljaren deponera beloppet (det saknade pantbrevet) hos mäklaren under tiden det dödas så inget oväntat dyker upp. Det kan tar upp till ca 6 månader att döda ett pantbrev.
Kan vara att de menar att omI Itse skrev:Tack för svar! Det jag blir fundersam på är att banken säger att jag får lägga mer i handpenning eller ta ett extra "tillfälligt"
värde på det pantbrevet som är borta är låt säga 40000kr så behöver du ta ett tillfälligt lån för denna summa (eller ligga ute kontant) då de inte kan pantsätta fastigheten på denna del tills pantbrevet är återfunnet eller dödat. Denna process hinner ni kanske inte med om tillträde är snart. Sen när detta är gjort kan de ta ut nytt pantbrev och omvandla till bolån.
Som Hempularen skrev tidigare vill du ju betinga ditt köpa så att du inte får någon extra kostnad för detta samt att du inte riskerar att någon kommer dragandes med det efter köpet/innan det hunnit dödas.
Tillbaka. Försökt prata igen med bank och mäklare.
Det försvunna är på 24 000.
Banken säger att jag måste betala dessa.
Jag förstår att de inte kan bevilja bolån på den summan som det saknade pantbrevet är på och att det är anledningen, men jättesurt för mig att tvingas lägga extra cash, antingen via mina buffertpengar eller ett lån ( med räntor dessutom).
Mäklaren å andra sidan, begriper inte att detta är ett problem, och hävdar att JAG inte ska drabbas öht, och inte ska betala ett skit extra.
Jag förstår ingenting, och börjar luta åt att backa ur.
24 000 att hosta upp för att det saknas ett pantbrev är inget jag hade räknat med, hade kalkylera för de normala kostnaderna för lagfart och pantbrev, men detta?
Fattar inte hur banken och mäklaren kan säga så olika saker.
Det försvunna är på 24 000.
Banken säger att jag måste betala dessa.
Jag förstår att de inte kan bevilja bolån på den summan som det saknade pantbrevet är på och att det är anledningen, men jättesurt för mig att tvingas lägga extra cash, antingen via mina buffertpengar eller ett lån ( med räntor dessutom).
Mäklaren å andra sidan, begriper inte att detta är ett problem, och hävdar att JAG inte ska drabbas öht, och inte ska betala ett skit extra.
Jag förstår ingenting, och börjar luta åt att backa ur.
24 000 att hosta upp för att det saknas ett pantbrev är inget jag hade räknat med, hade kalkylera för de normala kostnaderna för lagfart och pantbrev, men detta?
Fattar inte hur banken och mäklaren kan säga så olika saker.
Har pratat med både mäklare och bank i flera omgångar, banken kan inte bevilja mitt bolån pga detdär pantbrevet och de har gång på gång sagt att jag ska stå för summan. De nämner "tillfälligt lån". Ingen har nämnt att säljaren ska göra något. Mäklaren har sagt att 24000 ska hållas inne från säljarna. Detta blir bara snurrigare och snurrigare och tisdag närmar sig med stormsteg..
En dödning av pantbrev tar ca 12 månader så det kommer ju ta sin tid. Tror inte ni behöver betala de 2% för att få ett nytt utan endast handläggningskostnadarna på 500kr + 375kr. De ska ju givetvis säljaren bekosta.
Om du ändå lutar åt att backa ur affären så kan du ju spela spelet rätt hårt och ställa krav därefter så att du inte lider ekonomiskt av detta. Så om du behöver låna 24 000kr i 12 månader så räkna på vad det kostar i uppläggningsavgift räntor etc och lägga på lite extra. Detta får då säljaren kompenserar dig med.
Ja du kan ju till och med be dem dra av 24 000kr från köpeskillingen om du vill vara riktigt tuff och inte bryr dig om du tappar affären.
Om du ändå lutar åt att backa ur affären så kan du ju spela spelet rätt hårt och ställa krav därefter så att du inte lider ekonomiskt av detta. Så om du behöver låna 24 000kr i 12 månader så räkna på vad det kostar i uppläggningsavgift räntor etc och lägga på lite extra. Detta får då säljaren kompenserar dig med.
Ja du kan ju till och med be dem dra av 24 000kr från köpeskillingen om du vill vara riktigt tuff och inte bryr dig om du tappar affären.
Redigerat:
Nu har det varit karusell hela dagen där mäklaren undrar vad banken menar, ringer banken och sedan ringer mig bara för att upprepa vad banken redan sagt, till att banken ringer mig och drar det en gång till och därefter mäklaren ännu en gång ringer mig. Summan av kardemumman: jag som köpare måste lägga ut 2x xxx spänn tills dess att pantbrevet är dödat. Hur andra köpare i samma sits gjort för att slippa ligga ute med summan på det bortsprungna pantbrevet vet jag inte. Men men, sånt är livet. Hoppas bara att jag kommer få lite lugn och lyckorus när jag väl står i mitt hus. Just nu mest huvudvärk och irritation.