16 307 läst ·
112 svar
16k läst
112 svar
Pannrumsplanering
Låter ju lite konstigt att du lyckas lufta ett annat element på samma höjd. Då borde ju pumpen räcka till... Är det tvårörssystem?
Prova att stänga strypventilen helt. Den sitter väl innan shunten på den gemensama returen?
Prova att stänga strypventilen helt. Den sitter väl innan shunten på den gemensama returen?
Jepp tvårör.
Ska testa att stänga returen helt. Tror jag provade igår, men ärligt talat var jag lite slut så jag är inte helt säker.
Pump beställer jag i vilket fall, för jag tror som sagt att flödet blir för litet för effektbehovet vilket som...
/M
Ska testa att stänga returen helt. Tror jag provade igår, men ärligt talat var jag lite slut så jag är inte helt säker.
Pump beställer jag i vilket fall, för jag tror som sagt att flödet blir för litet för effektbehovet vilket som...
/M
När du har fått luftfritt så kan du väl släppa på strypningen på returen.
Som jag har förstått det så är det endast vid luftningen som man behöver ha tryck i radiatorsytemet så då borde ju flödet i din pump räcka. Detta förutsätter ju då att radiatorsytemet är 100% tätt så inte luft kan sugas in.
Som jag har förstått det så är det endast vid luftningen som man behöver ha tryck i radiatorsytemet så då borde ju flödet i din pump räcka. Detta förutsätter ju då att radiatorsytemet är 100% tätt så inte luft kan sugas in.
Problemet med de trilskande elementen är löst. Var så fånigt dumt att jag inte kan med och tala om vad problemet var... 
Men om vi säger såhär, vi har varit onödigt smarta i våra lösningar och det är fritt fram att gissa vad jag gjorde för att lösa problemet. Den som gissar rätt vinner en gratis simtur till Åland!
Nu ska jag ut och montera utegivare till värmeregleringen. Tanken är snart fulladdad!
/M
Men om vi säger såhär, vi har varit onödigt smarta i våra lösningar och det är fritt fram att gissa vad jag gjorde för att lösa problemet. Den som gissar rätt vinner en gratis simtur till Åland!
Nu ska jag ut och montera utegivare till värmeregleringen. Tanken är snart fulladdad!
/M
Nästan, gamla element kan vara målade ibland, och då målar man även igen evakueringspipen på avluftningen. Först när det var ett halvt varv kvar började det pysa... Säger lite om hur slut i huvudet jag var igår. Nu är tanken värmd till bristningsgränsen så det ska bli kul att se hur långt det räcker! Pumpen verkar hänga med som det ska dessutom.
Kommer lite mer bilder vartefter och antagligen frågor också, men för att inte glömma bort det så STORT TACK! alla som engagerat sig och kommit med glada tillrop.
Matss förtjänar ett eget omnämnande. Utan dina ritningar och råd hade jag precis som så många andra inte tagit mig för att göra detta själv.
/M
Kommer lite mer bilder vartefter och antagligen frågor också, men för att inte glömma bort det så STORT TACK! alla som engagerat sig och kommit med glada tillrop.
Matss förtjänar ett eget omnämnande. Utan dina ritningar och råd hade jag precis som så många andra inte tagit mig för att göra detta själv.
/M
Hej igen, ett dygn höll jag mig innan det dök upp en fråga som saabdea nämde i förbigående och som jag inte hittar ett rakt svar på i övertrycksfria tråden.
Strypventilen, behöver den vara strypt hela tiden eller kan den som saabdea säger släppas efter det att man luftat elementen? Det skulle ju minimera en del ljud om inte annat....
Strypventilen, behöver den vara strypt hela tiden eller kan den som saabdea säger släppas efter det att man luftat elementen? Det skulle ju minimera en del ljud om inte annat....
När radiatorsystemet är instrypt så kan du ju släppa på din strypventil om du skulle vilja..
Men den hjälper ju öven till att sänka flödet i ditt system, du får nog balansera det till du får så optimal returtemp som möjligt..
Men den hjälper ju öven till att sänka flödet i ditt system, du får nog balansera det till du får så optimal returtemp som möjligt..