16 307 läst ·
112 svar
16k läst
112 svar
Pannrumsplanering
Så äntligen en uppdatering. Har blivit lite gjort över helgerna trots julmat och släktträffar.
Är i slutfasen och hoppas att jag ska kunna provelda och gå över till nya systemet till trettondagen. Hade planerat att göra det nu i helgen, men eld i den okontrollerade formen hos grannen gjorde att man fick tänka om.
Hade turen att få låna lödtång till kopparrören vilket var skönt öppen låga blev lite otäckt helt plötsligt.
Bilderna visar:
Översiktsbild rakt framifrån. Panna laddkoppel och matning mellan tank och bi-shunt i intilliggande "kommandobrygga" Ångrör ej monterat
Seriekopplade blandningsventiler. Matning över till inttilliggande rum tillkapade men ej monterade.
Laddkoppel, påfyllningskran på tank med smutsfilter. Matning VV-KV till kök. De gamla galvade röret i taket ska monteras bort vid skifte av panna. Gamla pannrummet finns på andra sidasn väggen. Syns kanske dåligt men högst upp på väggen mot taket är spår urfräst och förberett för matning till köksspis då elen i källaren dras om.
Matningen över till "kommandobryggan" tyckte färdiga konsoller var fr dyrt så jag svetsade egna :x F-n vet hur jag tänkte.
Elpatron och "kortlingar" för styrning av densamma samt brytare
Exp. Kärl samt matning för kommande kulvert. "träpallen" är tillfällig och en mer ordentlig bur ska svetsas vid tillfälle.
Nu är det mest en logistik och väderfråga när bytet av system sker. Kruxet är att frbereda så långt som det bara går innan man byter.Tänker mig att växla tappvattnet först och ta att man bli utan varmvatten under någon dag. Därefter fylla tank och provköra pannan och se att tanken laddas och att ingen förhoppningsvis läcker. Får då tillbaka varmvattnet och låter gamla pannan värma kåken och nya systemet stå för varmvattnet.
När detta känns tryggt och med fulladdad tank kopplar jag in mig på de gamla rören som matar husets radiatorer. Med lite tur ska det bara vara att fylla upp systemet och köra. Vid problem kan jag bryta mellan det nya och det gamla via ventiler och i nödfall köra med den gamla pannan igen.
Håll tummarna :wow:
/Martin
Är i slutfasen och hoppas att jag ska kunna provelda och gå över till nya systemet till trettondagen. Hade planerat att göra det nu i helgen, men eld i den okontrollerade formen hos grannen gjorde att man fick tänka om.
Hade turen att få låna lödtång till kopparrören vilket var skönt öppen låga blev lite otäckt helt plötsligt.
Bilderna visar:
Översiktsbild rakt framifrån. Panna laddkoppel och matning mellan tank och bi-shunt i intilliggande "kommandobrygga" Ångrör ej monterat
Seriekopplade blandningsventiler. Matning över till inttilliggande rum tillkapade men ej monterade.
Laddkoppel, påfyllningskran på tank med smutsfilter. Matning VV-KV till kök. De gamla galvade röret i taket ska monteras bort vid skifte av panna. Gamla pannrummet finns på andra sidasn väggen. Syns kanske dåligt men högst upp på väggen mot taket är spår urfräst och förberett för matning till köksspis då elen i källaren dras om.
Matningen över till "kommandobryggan" tyckte färdiga konsoller var fr dyrt så jag svetsade egna :x F-n vet hur jag tänkte.
Elpatron och "kortlingar" för styrning av densamma samt brytare
Exp. Kärl samt matning för kommande kulvert. "träpallen" är tillfällig och en mer ordentlig bur ska svetsas vid tillfälle.
Nu är det mest en logistik och väderfråga när bytet av system sker. Kruxet är att frbereda så långt som det bara går innan man byter.Tänker mig att växla tappvattnet först och ta att man bli utan varmvatten under någon dag. Därefter fylla tank och provköra pannan och se att tanken laddas och att ingen förhoppningsvis läcker. Får då tillbaka varmvattnet och låter gamla pannan värma kåken och nya systemet stå för varmvattnet.
När detta känns tryggt och med fulladdad tank kopplar jag in mig på de gamla rören som matar husets radiatorer. Med lite tur ska det bara vara att fylla upp systemet och köra. Vid problem kan jag bryta mellan det nya och det gamla via ventiler och i nödfall köra med den gamla pannan igen.
Håll tummarna :wow:
/Martin
Hej Tigger!
Snygg installation. d^_^b
Jag blir lite nyfiken på hur du kopplat expansionskärlen. Vad jag kan se är de kopplade till botten av tanken, men står lika högt (lågt) som tanken. Funkar verkligen detta med öppet system? Kommer du inte få samma vattennivå i tanken som i expansionen? Eller är det något jag missat
?
Snygg installation. d^_^b
Jag blir lite nyfiken på hur du kopplat expansionskärlen. Vad jag kan se är de kopplade till botten av tanken, men står lika högt (lågt) som tanken. Funkar verkligen detta med öppet system? Kommer du inte få samma vattennivå i tanken som i expansionen? Eller är det något jag missat
Tack för kommentarerna och ryggdunket, det uppskattas.
Och utan att skylla på dig Matss
så inser jag att jag kikat på fel kopplingsschema när jag kopplade expansionskärlen. Har råkat blanda ihop Matts första kopplingschema med det som kommer senare i tråden där botten på expansionen kopplas mot högsta punkt på matningen mellan panna och tank. Skyller på julsnapsen..
Nu är det ju inga större besvär att fixa till. Om jag skickar upp dem så högt jag kan i taket borde inte det bli betydligt bättre och i enlighet med det första kopplingsschemat? (syftar på övertrycksfria tråden)
Har 400 mm mellan tak och topp på tank. kärlen är 800 mm höga och cirka 500 i diameter.
Och utan att skylla på dig Matss
Nu är det ju inga större besvär att fixa till. Om jag skickar upp dem så högt jag kan i taket borde inte det bli betydligt bättre och i enlighet med det första kopplingsschemat? (syftar på övertrycksfria tråden)
Har 400 mm mellan tak och topp på tank. kärlen är 800 mm höga och cirka 500 i diameter.
Om du sätter dem parallellt och inte i serie och pressar upp dem mot taket får du fortfarande samma nivå i exp som tank. Du kommer alltså få luft i tanken om nivån i exp ligger under halva. Kan du montera dem parallellt och liggande mot taket? då blir det inte mycket som ligger under tanktopp. Men då får du en stor syreupptagande yta i exp, och du kommer nog få vattennivån över blåsröret (om jag ser rätt på bild 3) och då kommer det rinna ut vatten där.
Det går inte att koppla som Matss andra skiss då, så du får en hävert mellan exp och tank?
Det går inte att koppla som Matss andra skiss då, så du får en hävert mellan exp och tank?
Jepp är med på det.
Rätta mig om jag har fel, men jag behöver 5% av den totala vattenvolymen i systemet ovanför tanktoppen?
I mitt fall 5% av 5200 liter = 260liter
Det som inte framgår av bilderna är att blåsröret går ut genom väggen och sedan upp ett par dm. Så det ska inte vara någon risk att det rinner ut via blåsröret.
Rätta mig om jag har fel, men jag behöver 5% av den totala vattenvolymen i systemet ovanför tanktoppen?
I mitt fall 5% av 5200 liter = 260liter
Det som inte framgår av bilderna är att blåsröret går ut genom väggen och sedan upp ett par dm. Så det ska inte vara någon risk att det rinner ut via blåsröret.
Jag tror du har helt rätt, vad jag förstått så är 5% med lite marginal också. Har du något rör för avluftning anslutet mellan tanktopp och blåsrör också (och inte bara i sidan av tanken) - ser inget på bilderna? I så fall kommer ju ditt system avlufta sig själv igen om det nu skulle blivit lite luft i tanktopp någon gång om hela systemet var svinkallt...
Jepp det har jag. Både blåsrör och avluftning från tanktopp går med lutning uppåt vidare i gemensamt rör ut i det fria, upp några dm innan det vänder nedåt.
Är ju inget snack om att det går att göra lösningen med exp snyggare, men det får nog bli så för tillfället. På sikt torde t.ex ett rektangulärt exp kärl liggande ovanför tanktopp bli bäst.
Är ju inget snack om att det går att göra lösningen med exp snyggare, men det får nog bli så för tillfället. På sikt torde t.ex ett rektangulärt exp kärl liggande ovanför tanktopp bli bäst.
Nå må jeg visst være helt på jordet. Jeg trodde at med åpen ekspansjon så måtte karet sitte høyere enn høyeste element. Og det er vel 2 etasjer opp for Tigger???? Eller har jeg misset noe vesentlig her? Forvirret.





