_ap_
Jag kan rekommendera att köra laddpumpen på högsta fart.

Panna får på så sätt bättre interncirkulation och blir därmed jämnare varm,
mindre skillnad mellan botten och topp
och mindre risk för lokal kokning.

Önskas högre laddtemp justeras detta med ny patron i kopplet.

Försök sova nu -det är en dag imorgon också! ;)
d^_^b

Tigger - välbehövlig och välförtjänt tycker jag! Grymt skönt att det verkar lira...

Matss - hoppande vatten är inte ens jag orolig för :), det jag fått för mig är att det skulle kunna bli en "vattenyta" i det horisontella röret - hur detta skulle störa häverten vet jag inte... Vill poängtera att jag köper att det funkar, vill bara förstå varför det funkar.

Redigerat:
En liten fråga.
Eftersom det här räknas som ett öppet system borde jag ju inte behöva en säkerhetsventil. Samtidigt lurar jag på att det inte vore så dumt att ha en eftersom jag ju inte har något blåsrör och det lär ju hålla emot lite om pannan kokar och ångan måste hela vägen via expansion för att komma ut.
Tanken från Huskvarna är dock bara godkänd för 1,0 Bars övertryck och det verkar inte vara helt enkelt att få tag på säg.vent som öppnar så tidigt.

Mina funderingar är därför:
Är jag överdrivet försiktig eller är en säkvent bra "i fall om att"
Om säk vent är vettigt, var får man tag på en som öppnar vid 1 Bar. Durgoventilerna finns, men jag får känslan av att de inte är helt gratis...

Annars fortsätter förberedelserna för värmebytet i helgen. Isolering runt tanken är på plats, gipsskivor till hälften ditskruvade och pump, shunt och strypvent ska på plats i kväll

/M

Tanken spricker inte vid 1,0 bar så sätt dit en 1,5 bar du! Det är ju inte meningen att du ska ligga på öppningstrycket så ofta...

Nej det är ju sant, men skönt lika fullt att få någon annas åsikt.d^_^b

Då är nästa fas på god väg. Shuntgrupp monterad och klar, så imorgon då det ska vara plusgrader räknar jag med att tömma systemet, kapa rör och koppla på nya systemet. Skulle det skita sig helt har jag möjlighet att stänga av nya systemet och fortsätta köra på det gamla, men vi får väl hoppas att det inte blir så.

I veckan har tanken isolerats klart och frugan har gjort ett strålande jobb med att isolera rören. Med 90-95 grader i tanktopp ligger temperaturen mellan isolering och tak på cirka 30 grader.

Två mindre "bakslag" har visat sig under veckan. Dels en läckande lödning, komiskt nog den första jag gjorde. Men det droppar bara lite grann så det åtgärdas när resten är ok.

Sen har det visat sig att Danfoss shuntmotor i ECL Comfort 110 paketet inte lirar fullt ut med ESBE:s VRB serie. Adaptern som följer med ligger 45 grader fel. Så det blir ett samtal till Danfoss på måndag.

Annars har pannan brunnit fint. Hörs inte mer upp i kåken än vad pelletsbrännaren gör.

/M

Snubblade på målsnöret...

Nu är allt monterat ihopkopplat och klart, men dessvärre var det något som inte riktigt funkade. Fyllde upp systemet med hjälp av pumpen som trycker 6 meter. Alla element gick bra utom två stycken på översta våningen. Där pyste det i princip inte alls, det i klädkammaren blev till slut varmt, men inget tryck dock. Det i sovrummen är helt dött.. Det lite konstiga är att det elemten som pyste minst ligger mer eller mindre rakt ovanför pumpen och elemetent i kontoret som befinner sig på samma höjd längst bort i huset luftade jag utan problem alls. Där var det riktigt bra tryck dessutom så jag tror inte att pumpen är för klen.

Det jag lurar lite på är dels hur mycket strypningsventilen ska vara åtvriden. Väl medveten om att detta såklart beror på ventil, anläggning etc så undrar jag ändå om det kan vara rätt att jag bara kan ha min öppen 0.3 varv för att hålla trycket uppe? Då ligget mätaren på cirka 0.6 bar.

Min andra fundering är om jag helt enkelt "fegade ur" vid påfyllningen av systemet. Har jag fel om jag antar att en del av luften i elementen måste ut via tanken? I ett "vanligt" system som kan fyller antar jag att både retur och tillopp fylls från pannan och uppåt och man bara har att lufta elementen så är det borta. Här ska ju elementen luftas med pump igång och det förändrar väl en del eller?

Nåja, vek ner mig och stängde av det nya systemet och drog på elpatronen i det gamla så vi slipper frysa inatt. Imorgon blir det nya friska tag.

/M

_ap_
Vad är det för pump?
En vanlig villa pump har otroligt lågt flöde vid högt tryck.

Prova höjj farten på pump,o lufta radiator tills det kommer varmt vatten.

AP: Har en Grundfos UPS 25-60 180 och sett till instrypningsventilen / flöde så kan det mycket väl vara så att snålheten bedragit visheten.

Trots det så är jag ändå förbryllad över att alla element gick så bra att lufta utom just 2 av 6 på övervåningen. Dessa två ligger dessutom inte högst i huset.

Knekten: Pumpen går på högsta fart och det hjälper ändå inte.

_ap_
Matss kommer säkert med rätt svar men jag tror tyvärr pumpen är för liten.

Ja, jag börjar misstänka det också. Av någon anledning så antar jag att "motståndet" i de två elementen är större och när vattnet vill ta enklast vägen och pumpen ligger på gränsen så blir det som det blir. Sitter och kikar på rinkaby och Grundfos 25-80 som trycker 8 m. Kollar man på diagrammet för den pumpen så ger den runt 2.90 kbm/timme vilket är en faktor 100 mot 25-60. vid motsvarande höjd

Skillnaden mellan pump och högsta element är cirka 5 meter för övrigt.

Sitter för tillfället och slår mitt huvud hårt i tangentbordet över att jag lyckats missa att göra denna jämförelse tidigare.... q(;^;)p

/M

Kan det hjälpa om du stryper dom andra elementen på tex termostaten för att flytta flödet till dom elementen som du har problem att lufta?

Har testa det och jag tror att det gjorde att elementet i klädkammaren blev varmt iallafall, men så mycket pysande blev det inte.
Jag bedömer att pumpen behöver bytas iallafall pga av att den kommer att ge så litet flöde vid rätt tryck att jag inte får ut tillräcklig effekt på radiatorerna.

Ska ta och lufta problemelementet och överiga radiatorer via gamla systemet nu så att jag är säker på att all luft är borta så kan jag kanske smyga över på det nya sen. Även om detta såklart bara är entillfällig lösning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.