74 520 läst ·
29 svar
75k läst
29 svar
pålitlig fuktmätare till rimligt pris?
Vad det "korrekta" är beror väl lite på vad man ska använda resultatet av mätningen till.......
Att grilla vedträn i ugnen bara för att få reda på att fuktkvoten är 18% och inte 17% verkar ju lite gnetigt och för den som vill måla fasaden passar säkert dessa approximativa metoder rätt bra också.......
Att grilla vedträn i ugnen bara för att få reda på att fuktkvoten är 18% och inte 17% verkar ju lite gnetigt och för den som vill måla fasaden passar säkert dessa approximativa metoder rätt bra också.......
Tja, fuktmätningen här handlade ju också om husbesiktning, så man får väl ta loss delar av karmar och trösklar (såvida man inte siktar på ugnen phl verkar se framför sig), snarare än hitta redan lösa delar (det är de som sitter fast, speciellt mot mark eller nära grund som man vill mäta på, typiskt karmar och trösklar).MathiasS skrev:Vad det "korrekta" är beror väl lite på vad man ska använda resultatet av mätningen till.......
Att grilla vedträn i ugnen bara för att få reda på att fuktkvoten är 18% och inte 17% verkar ju lite gnetigt och för den som vill måla fasaden passar säkert dessa approximativa metoder rätt bra också.......![]()
Eller acceptera att man mäter en sak, i förhoppningen att via översättning, manuellt eller via inbyggda tabeller, få fram de värden som intresserar en.
Min Ligno duger mer än väl för mig. I huset vill jag veta att jag inte har hög fukthalt, i trä för bygge vill jag veta att jag har låg fukthalt. Efter att ha tittat på hur mycket fukt som går tillbaka i trä när det är fuktigt ute, siktar jag på olika värden beroende på om det är sommar eller vinter, och så får jag hålla i huvudet att bygger jag på vintern skall trät kunna svälla lite extra, bygger jag på sommaren (sällsynt) skall trät kunna dra ihop sig lite extra, i båda fallen skall det kunna röra på sig.
Inte oväntat är jag nöjd med ungefärliga värden. Lignon har visat sig ge bra nog värden, och en har visat att utan en mätare kan man få oväntade överraskningar.
--- Mats ---
Jo, du har rätt. Den delen svarade jag på i inlägg 9 och 11. Sedan blev jag intresserad av mattiasps inlägg och kom lite OTMathiasS skrev:
--- Mats ---
Har jämfört min Extech med en Ligno och dessutom kontrollmätt virke med bestämd fuktkvot från sågen som jag köper från och stift eller inte, mätningarna är väldigt likvärdiga, däremot måste man som sagt göra 10-20 st mätningar och ta medelvärde. På en fasad borde man dessutom mäta i alla fyra vädersträck och upptill och nedtill, takfoten skyddar ju, medan det närmast grunden är mest utsatt.
Det finns en metod som är pålitlig för att mäta fukthalter, den har nämnts tidigare. Det är väga, torka, väga igen och räkna. Det blir alltid rätt.thomasx skrev:
Sedan finns det metoder, då man mäter andra fysikaliska egenskaper som resistans, permittivitet, mm.
Då har någon för ett viss typ av mätobjekt, mätt upp den fysikaliska egenskapen och sedan korrelerat den mot fukthalten.
Just den mätaren tror jag använder permittivitetsmetoden, då går det nog att jämföra fukthalten mellan två olika mätobjekt och se vilken som är blötast.
Kom bara ihåg att du måste mäta under samma förutsättningar, lika tjock glasfiber och säkert bortåt 20cm fritt bakom. Om tjockleken varierar mellan referensobjektet och mätobjektet, kommer du att ha en tjockleksmätare som störs av fukthalten
Tyvärr blir det nästan aldrig rätt med träprover, eftersom det inte finns något sätt att få bort allt vatten, men ingen del av de flyktiga delarna av provet. För enklare oorganiska prover fungerar vakuum (under 1 mbar) och förhöjd temperatur, ca 120 C under ganska lång tid, ca 24 h, ganska bra för att få bort vatten ur prov.magnu skrev:
Därför föreslog jag att jämvikta träprovet vid några olika relativa luftfuktigheter, och sedan extrapolera till noll i relativ luftfuktighet.
Själv har jag en mätare utan spetsar Jag väljer att lita på den mätaren. Precisionen är helt godtagbar för mina behov, vilket i stort är att mäta på snickerivirke för att kontrollera om det är i jämvikt med omgivande luftfuktighet. Då är det färdigt att snickra med. Jag torkar virket i 55% relativ luftfuktighet, och när virket når ca 10% fuktkvot är det färdigt. Sen får det vila någon vecka till ändå.
Varför har du plastat in ditt redwood-träd? Knasigt!
mattiasp: Vad fick du ge för din mätare? De har inga priser på sidan bara ett orderformulär, orkar inte maila och fråga.
mattiasp: Vad fick du ge för din mätare? De har inga priser på sidan bara ett orderformulär, orkar inte maila och fråga.
lånade färgbutikens (colorama) enkla 200kr mätare, det lilla som är kvar att måla ligger nu på 14% och enstaka punkter gick upp till 16%.
Baksidan står det att den kan diffa +-2%
Törs jag måla då? När man är i den zonen så torkar det väl bara långsammare men inte så skadligt, eller?
sen är det ju omålat på andra sidan in mot husväggen så då borde de väl andas iaf?
Prognosen visar bara regn i en vecka framåt så vore ju gott att få något gjort.
(grundmålning)
Baksidan står det att den kan diffa +-2%
Törs jag måla då? När man är i den zonen så torkar det väl bara långsammare men inte så skadligt, eller?
sen är det ju omålat på andra sidan in mot husväggen så då borde de väl andas iaf?
Prognosen visar bara regn i en vecka framåt så vore ju gott att få något gjort.
(grundmålning)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Fuktmätare till krypgrund mm
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Är Resistrnsfuktmätare för trä fr Biltema pålitlig?
Fasad -
Tips på fuktmätare till vinden
Tak & Vind -
Jordfuktmätare till styrsystem?
Villalarm & Hemautomation -
Tips på bra trådlös hygrometer/fuktmätare till krypgrund ?
Villalarm & Hemautomation