I grannkvarteret pågår just ett större bygge, ett åttavåningshus är påbörjat. Först åkte pålkranar omkring och pålade - i markplan. Nu är det grävmaskinernas tur, de håller på att gräva ur för att göra parkeringsgarage etc, i ett eller kanske två källarplan.
Som oinsatt tycker jag att det är konstig ordning. Varför gräver man inte först och pålar när det är klart?
Som oinsatt tycker jag att det är konstig ordning. Varför gräver man inte först och pålar när det är klart?
Det skulle bli alldeles för billigt och sysselsätta för lite folk om man gjorde det i rätt ordning. 
Skämt åsido, vi vet ju inte alls hur det ser ut. En bild hade varit bra.
Det är inte så att de satte spont för att kunna gräva närmare gator eller befintlig bebyggelse?
Skämt åsido, vi vet ju inte alls hur det ser ut. En bild hade varit bra.
Det är inte så att de satte spont för att kunna gräva närmare gator eller befintlig bebyggelse?
Var det verkligen pålning dom höllpå med och inte spåntning?
Det ser ju ut som det är både hus och väg nära inpå hålet som ska grävas och om man inte spåntar så kommer ju hålet att bli väldigt stort eftersom rasvinkeln kommer att gå ut mot vägen och husen.
Det ser ju ut som det är både hus och väg nära inpå hålet som ska grävas och om man inte spåntar så kommer ju hålet att bli väldigt stort eftersom rasvinkeln kommer att gå ut mot vägen och husen.
Renoverare
· Näverkajakens födelseort
· 797 inlägg
Maskinerna till vänster och höger är ju spontmaskiner
Det var definitivt pålning. Massvis med ungefär 10 meter långa pålar dunkades ner, någon meter ifrån varandra, i båda ledderna (alltså inte bara längs kanten.)
Spontning - är det att man slår ner tjocka plåtar i kanten på gropen? Nej, det har inte skett någon sådant än.
Här kommer en färsk men suddig bild:
Man kan se pålar sticka upp ur marken om man tittar bakom/under grävmaskinen.
Jag ska försöka ta en bättre bild imorgon, med förhoppningsvis bättre (ljusare) väder.
Spontning - är det att man slår ner tjocka plåtar i kanten på gropen? Nej, det har inte skett någon sådant än.
Här kommer en färsk men suddig bild:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Man kan se pålar sticka upp ur marken om man tittar bakom/under grävmaskinen.
Jag ska försöka ta en bättre bild imorgon, med förhoppningsvis bättre (ljusare) väder.
Redigerat:
Klicka här för att svara