4 323 läst ·
20 svar
4k läst
20 svar
Pågående takbyte - blött i tak i sovrum och källare
Vi har hantverkare här som byter vårt tak. Råspont där det behövs. Papp, läkt och pannor på hela taket.
I natt regnade det ca 20 mm och vi vaknade av att det droppade från taket i sovrummet. Såg nu på morgonen att det även droppar från taket i källaren under sovrummet.
Har fått tag på byggfirman som nu varit här och lagt presenning över taket och ställt in byggfläktar på vinden och i sovrummet. När de åkte här ifrån i fredags sa de att taket var tätt, för de hade fått på all underlagspapp överallt. Men bevisligen stämde ju inte det... Hantverkarna säger att de ska komma tillbaks på måndag och täta taket (samtidigt verkar de inte veta riktigt varför det har läckt, så lite osäker på exakt hur/var de ska täta). Sen säger de att det inte är någon fara med vattnet som har kommit in, det kommer torka upp, och inget man behöver vara orolig för.
Vad ska jag göra nu?
I natt regnade det ca 20 mm och vi vaknade av att det droppade från taket i sovrummet. Såg nu på morgonen att det även droppar från taket i källaren under sovrummet.
Har fått tag på byggfirman som nu varit här och lagt presenning över taket och ställt in byggfläktar på vinden och i sovrummet. När de åkte här ifrån i fredags sa de att taket var tätt, för de hade fått på all underlagspapp överallt. Men bevisligen stämde ju inte det... Hantverkarna säger att de ska komma tillbaks på måndag och täta taket (samtidigt verkar de inte veta riktigt varför det har läckt, så lite osäker på exakt hur/var de ska täta). Sen säger de att det inte är någon fara med vattnet som har kommit in, det kommer torka upp, och inget man behöver vara orolig för.
Vad ska jag göra nu?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det är inte så man lägger ränndalen. Kolla monteringsanvisningen på takpappen. Jag kan inte tro att det finns ett märke som godkänner spikning i rändalens mitten.
Edit ser nu att det är klammer och att inte allting är fast heller. Klammer kan inte vara tätt
.
Edit ser nu att det är klammer och att inte allting är fast heller. Klammer kan inte vara tätt
Jag påpekade det för hantverkarna. De sa att de skulle limma takpapp ovanpå alla häftklamrar. Jag vet att det fortfarande inte är enligt monteringsanvisningarna, men frågan är vad jag ska göra åt det. Jag har liksom inte tid att fixa hela taket själv.J J Vos skrev:
Jag tror inte på dina hantverkare. Varför skulle de lägga extra tid på att göra ett sämre jobb? Hur skulle det bli tätt med limmad papp på klamrarna?T tlundberg skrev:
Jag tycker att du bör kräva att de monterar ett till lager papp enligt bruksanvisning.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Det ska inte finnas en enda synlig klammer på taket. Det det monteras dolt. Bara att göra om/lägga ett nytt lager papp ovanpå.
Tack för tipset, hittade en som håller till väldigt nära. Enligt hans hemsida tar han 500 kr i resekostnad + 2000 kr för takbesiktning. Det var billigare än jag hade vågat hoppas påJ jespgrun skrev:
Rimligt pris. Troligen enklare att gå på om du har en besiktningsmans utlåtande. För så där skall det verkligen inte se ut!T tlundberg skrev:
Edit: Var tvungen att klippa in följande citat från Icopals monteringsanvisning.
”På ett färdigt tak täckt med takpapp ska det aldrig finnas några synliga spikhuvuden på takytan. Klammer ska ej användas.”
Vet du vad det är för takpapp de lagt? Kanske finns någon förpackning kvar du kan kika på?