25 743 läst ·
117 svar
26k läst
117 svar
Pågående budgivning om renoveringsobjekt - stigit 35%
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 083 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 083 inlägg
Kollar man inte sånt innan budgivningen? Låter ju som att ni budat på osett hus.Dags skrev:
Oavsett så tror jag att det finns mer överraskningar än så, tyvärr brukar det vara det.
Hur dyrt det blir att renovera taket beror helt på vad som har tagit skada. Rent krasst kan man ju förstöra ett helt hus genom att låta taket läcka. Bara ett exempel, det är säkert inte så illa här, men t ex takstolar kan ju ha tagit skada.
Tänk noga, var med besiktningsmannen och överös honom med frågor samtidigt som ni själva försöker besiktiga med egna ögon. Påpeka alla brister ni hittar för honom så han inte råkar missa något.
Lycka till!
Kanske, men å andra är hus som dyker upp igen efter några veckor lite suspekt. Och blir det ingen budgivning, då har säljaren inte så mycket att välja. Ni kan ju alltid säga at ni tyckte att det var bättre för säljaren att hoppa av direkt och låta honom testa med nummer 2 och 3 förstDags skrev:
Ni visste ju om att taket var dåligt. Så länge det inte är några omfattande skador är det ju ingen större fara. Precis som samtliga har sagt tidigare får ni prioritera upp det på er lista. Att en tapet på en betongvägg i en källare möglar är ju knappast konstigt och inget jag hade brytt mig om. Ånga bort tapeten och tvätta med boracol. Betongen i sig är ju ett oorganiskt material.
Det mest allvarliga är ju att det var så blött i grunden, men det behöver ju inte vara någon fara så länge bjälklaget är okej. Ni får prioritera upp även dräneringen.
Jag tolkar det som att ni gärna vill ha huset, men att ni vill (och bör) pruta något. Jag hade väntat så länge som kontraktet tillåter er att vänta innan ni kommer med ett motbud. Är det 14 dagar så vänta 13. Andra budgivare hinner då gå vidare till andra objekt och huset blir mindre attraktivt att lägga ut igen. Meddela sedan mäklaren att ni drar er ur affären och kontra med ett nytt bud som är något lägre än budgivare 2:s bud. Kan du redovisa detta underlättar det att göra en bedömning av vad som är rimligt.
Ett hus med dessa punkter i protokollet säljs inte för summor med så hög procent över utgångpris. Folk kommer tappa intresse efter detta, speciellt när de redan förlorat budgivningen.
Det mest allvarliga är ju att det var så blött i grunden, men det behöver ju inte vara någon fara så länge bjälklaget är okej. Ni får prioritera upp även dräneringen.
Jag tolkar det som att ni gärna vill ha huset, men att ni vill (och bör) pruta något. Jag hade väntat så länge som kontraktet tillåter er att vänta innan ni kommer med ett motbud. Är det 14 dagar så vänta 13. Andra budgivare hinner då gå vidare till andra objekt och huset blir mindre attraktivt att lägga ut igen. Meddela sedan mäklaren att ni drar er ur affären och kontra med ett nytt bud som är något lägre än budgivare 2:s bud. Kan du redovisa detta underlättar det att göra en bedömning av vad som är rimligt.
Ett hus med dessa punkter i protokollet säljs inte för summor med så hög procent över utgångpris. Folk kommer tappa intresse efter detta, speciellt när de redan förlorat budgivningen.
Pratat lite med mäklaren.
Han hade åkt och tittat tillsammans med säljaren i inspektionsluckan som går ner till grunden, deras slutsats var att det skall vara vatten där? Det var så man gjorde förr....
Sedan tog jag upp att badrumsmattan i källaren hade spruckit och undertill ligger det endast en spånskiva med golvvärme i, alltså är det inte våtrumsbehandlat..(rummet har golvbrunn i sig)
Han sa att det var så man gjorde förr och att det viktigaste är att det inte är några skador på golvet, det är det vi skall titta på. Sedan har säljaren duschat i en duschkabin(upphöjd från golvet) så då gäller inte det enligt mäklaren.
Är det godkänt att ha det så?
Han hade åkt och tittat tillsammans med säljaren i inspektionsluckan som går ner till grunden, deras slutsats var att det skall vara vatten där? Det var så man gjorde förr....
Sedan tog jag upp att badrumsmattan i källaren hade spruckit och undertill ligger det endast en spånskiva med golvvärme i, alltså är det inte våtrumsbehandlat..(rummet har golvbrunn i sig)
Han sa att det var så man gjorde förr och att det viktigaste är att det inte är några skador på golvet, det är det vi skall titta på. Sedan har säljaren duschat i en duschkabin(upphöjd från golvet) så då gäller inte det enligt mäklaren.
Är det godkänt att ha det så?
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Det behöver inte hindra något. Jag prutade ner mitt hus under slutbudet på nästkommande budgivare, med hänvisning till att den personen skulle ha prutat på samma sak. Gjorde en saklig redovisning över vad som uppstått under besiktningen och presenterade det ihop med en kalkyl och förklarade helt sanningsenligt att det var utgifter som jag inte budgeterat för inom ramen för slutbudet.Andy78 skrev:
Glöm att mäklaren ska vara opartiskt. Säljaren betalar mäklaren och mäklaren får betalt när huset säljs. Så mäklaren kommer att göra allt för att övertyga dig att köpa huset till högst möjliga pris. Klarar du inte av att själv bedöma husets skick och värde, ta dit en oberoende besiktningsman och fråga honom medan han går igenom huset.
Annars tror jag att allt kommer att bli mycket dyrare än du trodde från början.
Annars tror jag att allt kommer att bli mycket dyrare än du trodde från början.
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Spontant efter den resa som jag själv har gjort med ett sjukt hus, så ryser jag i hela kroppen när jag hör vad du beskriver. Det där är inga små punkter och att bo i ett hus med mögel, fukt, kanske elak lukt, det är ingen barnlek.Dags skrev:
Se för farao till att ni har utrymme i ekonomin för att ta hand om ännu mer än det som redan finns på listan, för är det ett "sådant hus" som ni beskriver nu, så räkna med att hitta mer än vad som syns i besiktningsprotokollet.