Byggahus.se
Hej,

Har precis blivit husägare och undrar om någon kan bidra med förslag på takförändring.

I huset är tre rum försedda med pärlspont som med åren fått en gulbrun nyans. Under detta finns gipsskivor.

Vad tycker ni, måla pärlsponten vit eller plocka ner den så att det blir gipstak i hela huset?
 
Måla pärlsponten vit, tveklöst. Det blir jättesnyggt. Vänsta helst tills vintern, jan- feb då luftfuktigheten är som lägst för att undvika att den spricker isär.
 
Tips på färg? Oljefärg eller vattenbaserad?

Försegla kvistar, behövs det?
 
Glömde en sak, blank eller matt färg?
 
Jag har kört vattenbaserat, Servalac, halvblank. Kvistarna förseglade jag med kvistlack innan målning.
 
Samma här, vi använde lasyr med shellack före.
 
Förra ägaren hävdar att kvistförsegling ej behövs då taket är lackat. Vad tror ni om det?

Blir det problem med vattenbaserad färg på lackat tak eller är det bara att tvätta och måla?
 
Hej,

Är nästan färdig med innertaket. En liten del i vardagsrummet kvara bara..

Har sett täckmålade paneltak hos goda vänner, och det ser väldigt mycket "hemmafixare" ut, jämfört med vårt. Och då är jag inget proffs direkt.

Vi valde att vitlasera träpanelen (ej pärlspont). Jag tror lasyren hette "Jotum".
Strök först taket två ggr, med "vit" och tredje med "vit bas". Den sistnämnda för att täcka bättre. Blev lite gult efter bara två strykningar.

Förrutom att jag har lite ont i nacken :) så är vi himla nöjda med resultatet.

Vi köpte först en liter, och provmålade en kvm panel i källaren som ändå skall rivas ned. Då ser man resultatet.

Viktigt att max stryka 2 brädor i bredd, åt gången. Samt att slutligen dra hela brädan i ett svep. För att slippa "skarvar".


Lycka till
 
nobbe skrev:
Förra ägaren hävdar att kvistförsegling ej behövs då taket är lackat. Vad tror ni om det?

Blir det problem med vattenbaserad färg på lackat tak eller är det bara att tvätta och måla?
Ps. Vi använde ingen kvistförsegling, eftersom taket varit lackat.
 
BJohan skrev:
Jag har kört vattenbaserat, Servalac, halvblank. Kvistarna förseglade jag med kvistlack innan målning.
Servalac är kanonbra. Fäster på det mesta och täcker bra, torkar snabbt och är snyggt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.