Anna-B
Hej!
Har köpt en lägenhet (byggår 1948) och misstänker att väggarna mot grannar släpper igenom såväl tv-ljud och prat. 📺💬 Vill därför ljudisolera de väggarna.

Trots att jag är ungefär lika händig som en potatis så har jag (förhoppningsvis) förstått några nyckelgrejer: luftspalt, metallreglar, stenull och gips (gärna 2 skivor).
Även om det finns lite marginal att göra boytan mindre så vill jag värna om kvadratmetrarna, d.v.s. inte bygga ut väggarna 10+ cm.

Är mest sugen på följande (pga tar minimalt med kvadratmetrar):
1-1,5 cm luftspalt, 45 mm stenull, 1 st gipsskiva (kanske då någon mer ”kompakt” p.g.a. bara en skiva. Har googlat mig fram till Fermacell Fibergipsskiva alt. NORGIPS Silentboard - den sistnämnda är dock betydligt dyrare, vet ej om den är värd pengarna?).

Kan ovanstående räcka? Om inte, vilken av nedanstående ändringar kan göra störst skillnad?
1. Öka luftspalten (3-4 cm istället för 1-1,5)?
2. Tjockare stenull (70 mm istället för 45)?
3. Två st gipsskivor istället för en?

Är jag helt ute och snurrar och ni har något helt annat förslag så tas det såklart också emot tacksamt! 😄
 
  • Gilla
Redhill
  • Laddar…
Låter som du är på rätt spår. Föreslår att det inte spelar någon roll hur stor luftspalten är, det viktiga är att din nya vägg är helt frikopplad från befintlig vägg.

Jag skulle:

Plåtreglar funkar men det är tråkigt att skruva skivor i dessa, så jag väljer träreglar istället (men kör du på plåtisar om du föredrar det, inget fel med det!).
Innan du börjar skruva skivor, ta lämplig mjukfog och täta mellan vägg/tak och dina reglar.
Dit med stenull.
Skruva ett lager OSB (förr eller senare ska du skruva upp något på denna vägg)
Det är inte helt fel att limma OSBn mot reglarna om du använder 45mm reglar.
Täta runtom med mjukfog, samt skarvarna.
Skruva gips i två lager, limma gärna om du har en 45mm vägg. Vanligt vitt trälim fungerar utmärkt.
 
  • Gilla
Emil.P och 1 till
  • Laddar…
Anna-B
Tusen tack! Då skippar jag iaf tanken på att utöka själva luftspalten.
Några följdfrågor och funderingar:

Med ditt förslag så blir det då 1 cm luftspalt + 4,5 cm stenull + 1-1,2 cm OSB + 1,25 cm gips + 1,25 cm gips = 9-9,2 cm.
Är det möjligt att inte behöva hela tre skivor (d.v.s. 1 OSB + 2 gips)?
Jag läste t.ex. det här om Fermacell fibergipsskivor: ...mycket hög stabilitet och klarar hög mekanisk belastning. Därmed kan de användas för både bärande konstruktioner och förstyvningar samt för beklädnad och är således en bra ersättning till träbaserade skivor. De har också hög bärförmåga (upp till 50 kg).

Det jag fiskar lite efter är väl helt enkelt: kan jag klara mig med 1 st OSB + 1 st ovanstående gipsskiva, alternativt 2 st ovanstående gipsskivor (pga att jag förstått att gips är bättre än OSB när det gäller just ljudisolering)? Drömmen hade ju varit enbart en skiva, men det kanske är att vara dumsnål. 🙃

Sen två andra funderingar:
Vid min googling inatt så stötte jag på något om att metallreglar rekommenderades för ljudisolering av någon anledning. Hittar inte tillbaka nu, men du menar att träregler funkar lika bra? Jag kommer nog få/behöva hjälp med själva bygget, men vill liksom att det jag bestämmer mig för ska vara "bästa lösningen" (sett till förutsättningarna).

När du skriver ”lämplig mjukfog” - kan du ge mig ett exempel? (p.g.a. helt ny värld för mig 😅).

Tack!
 
Rent krasst är det väl ju tyngre väggen är, desto mer dämpar den. Därför du vill ha fler skivor.
 
det finns särskilda stålreglar (db+) för högre krav på ljudisolering. Fiberskiva som du är inne på är betydligt bättre, tror att ett lager trumfar två lager kartonggips. Sen är det viktigt med ljudisoleringsband runt om stålreglarna; golv, vägg och tak. När du montera gipsen har du ca 5mm springa runt om som du fogar igen med ljudfog.
 
  • Gilla
Emil.P
  • Laddar…
OSB föreslår jag bara för att ha något att skriva i. Om jag minns rätt kan man faktiskt skruva direkt i fwrmacells fibergips och då kanske det är möjligt att ersätta Osb och ett lager gips med en fibergips? Kolla vad som blir billigast. Jag tror fortfarande att man ska ha två lager gips, oavsett typ.
 
Anna-B
S Spikrätaren skrev:
det finns särskilda stålreglar (db+) för högre krav på ljudisolering. Fiberskiva som du är inne på är betydligt bättre, tror att ett lager trumfar två lager kartonggips. Sen är det viktigt med ljudisoleringsband runt om stålreglarna; golv, vägg och tak. När du montera gipsen har du ca 5mm springa runt om som du fogar igen med ljudfog.
Ah, det var nog just de stålreglarna jag stötte på under min googling. Ska läsa på mer om dem!

Ljudfog lyckades jag googla mig till, tack för tipset. 😄

Ljudisoleringsband, är det de skenor som redan har en tätning (t.ex. https://www.byggmax.se/ljudskena-zink-p20894) alt. att man sätter på själv (t.ex. https://www.bauhaus.se/polyetenduk-norgips-70-4-50) eller är det något ytterligare?
 
  • Gilla
Spikrätaren
  • Laddar…
Anna-B
MathiasS MathiasS skrev:
OSB föreslår jag bara för att ha något att skriva i. Om jag minns rätt kan man faktiskt skruva direkt i fwrmacells fibergips och då kanske det är möjligt att ersätta Osb och ett lager gips med en fibergips? Kolla vad som blir billigast. Jag tror fortfarande att man ska ha två lager gips, oavsett typ.
Uppskattar diskussionen om OSB. I dagsläget planerar jag inte skruva upp några tyngre grejer på dessa väggar - men en vacker dag ska ju lägenheten säljas och någon annan flytta in. 🤔

Läste dock det här precis: "Med ett skivlager av Fermacell fibergips ersätter du en konventionell skivlösning, som vanligtvis består av dubbla lager osb/gips eller råspont/gips, vad gäller brand, ljud och skruvhållfasthet."
Så kanske att jag faktiskt gamblar lite och kör med såna skivor enbart. Ett eller två lager måste jag dock klura på.. 😅
 
Anna-B
Tack för alla svar hittills!

Blir sugen att testa ett lager fibergips (som sägs ha bärförmåga upp till 50 kg). Och märker jag att det inte är tillräckligt rent ljudisoleringsmässigt så kör man upp ett lager gips till?

Huvudsaken isåfall är att ni tycker att det bakom gipset (1-1,5 cm luftspalt + 45 mm stenull) verkar vettigt? För just det känns lite svårare att ändra i efterhand. 😆😅
 
Angående luftspalten så törs inte jag ta gift på vad som är rätt, går det inte att googla fram en sådan uppgift? I min värld är det dock viktigast att väggarna inte nuddar varandra. Det jag VET är att varje lager gips ger en reduktion på 6db vilket är enormt mycket.
 
Anna-B
MathiasS MathiasS skrev:
Angående luftspalten så törs inte jag ta gift på vad som är rätt, går det inte att googla fram en sådan uppgift? I min värld är det dock viktigast att väggarna inte nuddar varandra. Det jag VET är att varje lager gips ger en reduktion på 6db vilket är enormt mycket.
Absolut, ska försöka grotta lite mer i vad som är en bra size på luftspalten.

Låter fantastiskt. Haha, det hela kanske slutar med att det sitter 3 lager gipsskivor på väggarna. 🙃 Men ja, känns fint (och ekonomiskt och tidsbesparande) om jag kan starta lite mer simpelt och kunna utvärdera.
 
Så länge luftspalten är större än 0 (mekaniskt frånkopplat) är det relevanta avståndet hela spalten mellan skivmaterialen, inklusive den delen som är fylld med isolering. Det är till och med så att den effektiva spaltbredden är aningens större med isolering än utan den. Jag större den är, desto lägre ner i frekvens kommer väggen att dämpa ljud effektivt. Ju tyngre väggarna är, desto lägre i frekvens kommer de att dämpa ljud effektivt. Prat och tv är inte jättelåga frekvenser om inte grannen har ett kompetent hemmabiosystem. Om du börjar med en skiva och inte tycker att det räcker är det enklare att hänga på en skiva till än att öka spalten i efterhand.

Om den befintliga väggen inte är solid har den förmodligen en liknande konstruktion med ytmaterial och någon sorts mellanrum, men de är förmodligen mekaniskt förbundna med varandra. De resulterande tre lagren med två luftspalten är tyvärr inte optimalt nyttjande av material eller plats och två lager, en luftspalt, dämpar bättre med samma fotavtryck. Sedan finns det förstås vissa praktiska problem med att riva väggen mot grannen för att sedan bygga upp den igen.

Eftersom du vill åt tung skiva, luftspalt, tung skiva, kan det i vissa fall (om den befintliga väggen är väldigt lätt) vara bra att skruva upp en skiva på den befintliga väggen, sedan luftspalt, sedan en tung skiva inåt.
 
  • Gilla
Emil.P
  • Laddar…
Två skivor (eller tre) räknas här som en enda, fast tyngre, så länge de inte åtskiljs av luftspalt. En klassisk trippelgips, luftspalt, trippelgips beter sig således som två tunga lager, separerade av en luftspalt.
 
Anna-B
F fiskbuggaren skrev:
Så länge luftspalten är större än 0 (mekaniskt frånkopplat) är det relevanta avståndet hela spalten mellan skivmaterialen, inklusive den delen som är fylld med isolering. Det är till och med så att den effektiva spaltbredden är aningens större med isolering än utan den. Jag större den är, desto lägre ner i frekvens kommer väggen att dämpa ljud effektivt. Ju tyngre väggarna är, desto lägre i frekvens kommer de att dämpa ljud effektivt. Prat och tv är inte jättelåga frekvenser om inte grannen har ett kompetent hemmabiosystem. Om du börjar med en skiva och inte tycker att det räcker är det enklare att hänga på en skiva till än att öka spalten i efterhand.

Om den befintliga väggen inte är solid har den förmodligen en liknande konstruktion med ytmaterial och någon sorts mellanrum, men de är förmodligen mekaniskt förbundna med varandra. De resulterande tre lagren med två luftspalten är tyvärr inte optimalt nyttjande av material eller plats och två lager, en luftspalt, dämpar bättre med samma fotavtryck. Sedan finns det förstås vissa praktiska problem med att riva väggen mot grannen för att sedan bygga upp den igen.

Eftersom du vill åt tung skiva, luftspalt, tung skiva, kan det i vissa fall (om den befintliga väggen är väldigt lätt) vara bra att skruva upp en skiva på den befintliga väggen, sedan luftspalt, sedan en tung skiva inåt.
Haha, som nyinflyttad kommer jag nog avvakta lite med att fråga grannen om det är okej att jag river väggen mellan oss.

Men superintressant verkligen, lär mig så mkt!

Om jag tolkar dig rätt (hojta till annars) så kan ljudisoleringen alltså bli bättre med en skiva mot nuvarande vägg + en ytterst på nya väggen, än om man skulle köra två skivor enbart på slutet?

Alltså: köra skiva direkt på nuvarande vägg, sen minimal luftspalt (0,5 cm) + 45 mm stenull + en fibergips ytterst (med möjlighet att addera ytterligare en skiva om jag upplever att jag behöver det)? Nu fick jag något att fundera på! 😁
 
MathiasS MathiasS skrev:
Angående luftspalten så törs inte jag ta gift på vad som är rätt, går det inte att googla fram en sådan uppgift? I min värld är det dock viktigast att väggarna inte nuddar varandra. Det jag VET är att varje lager gips ger en reduktion på 6db vilket är enormt mycket.
Avståndet är viktigt map det bestämmer konstruktionens egenfrekvens. Men det blir mest teoretisk onani för en akustiker:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.