Byggahus.se
Hej , har dragit bort gammal tapet bakom en vägg och ser den är gjord av nån slags playwood skiva , kan man spackla över detta för sen måla ? Om man vill ha fint resultat eller ska ja sätta upp gipsskivor på väggen ?
 
  • Närbild på hand som drar tapet från vägg, avslöjande underliggande lager och strukturer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gipsa över.
 
  • Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
Förmodligen tretex, en masonitliknande skiva som var vanlig på 40-50-60-talen. Det går att spackla men det kommer gå mycket fortare och lättare att gipsa.
 
zarkov zarkov skrev:
Förmodligen tretex, en masonitliknande skiva som var vanlig på 40-50-60-talen. Det går att spackla men det kommer gå mycket fortare och lättare att gipsa.
Hej ja huset är från 50 talet så det kan gå ? Att spackla över ? Utan att det blir massa sprickor ?
 
Stefan N Stefan N skrev:
Gipsa över.
Så det ej lönt hålla på spackla ? Utan köpa gipsskivor osv sen lägga på
 
Renoveringsgips hade jag satsat på. Det går snabbt och väger inte så mycket.
 
Är det en hård eller mjuk yta?
 
Microlit duk är ett alternativ också.
 
D Daniel 109 skrev:
Är det en hård eller mjuk yta?
Hård yta
 
Jag tycker att det ser ut att vara masonit. Det resulterar ofta i att tapeten spricker eller bucklar ut i skarvarna. Finns den typen av skador på de befintliga tapeterna så kan du räkna med att de dyker upp igen.

Tretex får en ganska känslig yta, den är helt klart sämre än gips, men det fungerar. Men väggen blir klart känsligare än en gipsvägg för tryckskador.

Jag har alla tre varianterna i mitt hus.
 
K Karl-E skrev:
Microlit duk är ett alternativ också.
Är det en duk ja klistrar över ? Sen spacklar och målar ?
 
E Emonil skrev:
Är det en duk ja klistrar över ? Sen spacklar och målar ?
Sätts upp med tapetlim och sen bara att måla. Den suger mycket färg första lagret så grunda den vit med billig färg om du sedan eventuellt ska ha en dyr färg så att säga.
 
Det beror på hur noga det är med resultatet.

Att gipsa är snabbt, enkelt och kommer ge ett mycket bra resultat.

Att kladda spackel och slipa kommer vara otroligt mycket mer och skitigare jobb, med ett betydligt sämre resultat. Men du slipper kostnaden för gipsskivorna och att transportera/ bära dem.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Det beror på hur noga det är med resultatet.

Att gipsa är snabbt, enkelt och kommer ge ett mycket bra resultat.

Att kladda spackel och slipa kommer vara otroligt mycket mer och skitigare jobb, med ett betydligt sämre resultat. Men du slipper kostnaden för gipsskivorna och att transportera/ bära dem.
Men renoveringsgips är billigare och väger mindre.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Men renoveringsgips är billigare och väger mindre.
Okey men måste ja ta bort dem gamla skivorna då ? Eller ska ja lägga på gips på dem befintliga
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.