Kan man padda för hårt eller för tungt?

Jag har precis lagt ett lager makadam 8-11 som jag sedan ska gjuta på. Lagret är 15-25 cm tjockt.
Kommer nog att lägga ett tunnt lager 4-8 också.

8-11 känns ju som det är ok med en padda på 500kg, men 4-8 som bara är någon cm tjockt!?

Mikael_L
Tja, om man är enträgen och har en kraftig padda så kan du tillverka stenmjöl av allt om du håller på tillräckligt länge.

Nej, i praktiken finns det inget sånt problem, utom en grej. När man paddar nära kanten av en slänt el liknande, så trycker man material åt sidan och det sjunker där man kör.
Detta är ett problem ibland, som man får ge akt på.

• Gilla
trenchcoat
  • Laddar…
Mikael_L
Det finns ju tumregler, både hur djupt olika tunga paddor klarar av slå ihop, men även hur mycket man bör padda.
Jag tycker de vanligaste rekommendationerna är 4 eller 6 överfarter.
Och då kör man dessa gärna korsvis.

Och allt beror ju till stor del på vad syftet är med den paddade ytan, om det ska bli en parkeringsplats så spelar det väl inte så stor roll om det sjunker 1 cm någonstans, men om det sjunker 1 cm under hörnet på huset så är det bra mycket sämre.

Men när jag kört padda så är det en WOW-upplevelse med första överfarten, då händer det jättemycket.
Men redan under andra överfarten så börjar man fundera på vad man håller på med, det händer ju inget alls nu.
Jag har hört att de som är kunniga menar på att man känner när paddan börjar "studsa" mer, att nu klarar den inte att slå ihop något mer. Jag försöker minnas vad jag själv upplevde av sånt, men minns faktiskt inte.

Här har du en tabell.
Med grus tänker jag att de menar åtminstone upp till 0-32, och de tyngre modellerna borde klara 0-64 eller 0-95 utan problem.
https://www.hyrsam.se/webshop/index/44-packningsmaskiner-markvibrator-padda2

Hyrde en 500kg padda för att köra på mitt förstärkningslager och den började tydligt att studsa efter ett tag. Men det var inte på alla ställen, kanske för att några fortfarande var lite blöta.

Nu är det 8-11 som ska paddas och jag hyr nog en 500kg för första lagret och kör några överfarter utan att överdriva.

Sedan när jag ska jämna till så lånar jag nog en 90kg padda, då rör det sig bara om någon knapp cm här och där.

trenchcoat trenchcoat skrev:
Hyrde en 500kg padda för att köra på mitt förstärkningslager och den började tydligt att studsa efter ett tag. Men det var inte på alla ställen, kanske för att några fortfarande var lite blöta.

Nu är det 8-11 som ska paddas och jag hyr nog en 500kg för första lagret och kör några överfarter utan att överdriva.

Sedan när jag ska jämna till så lånar jag nog en 90kg padda, då rör det sig bara om någon knapp cm här och där.
Om underlaget svarar bra så kan den börja studsa, är underlaget mjukt/flexande så kan man köra i evigheter innan det börjar hoppa.

• Gilla
trenchcoat
  • Laddar…
Har läst igenom hela tråden och letat info om vibrostamp.

Det står så här i början av tråden.

"Vibrostampen är en padda på strax under 100 kilo som ser ut som ett lårben med en stor fot på. Fotens yta är ganska liten i förhållande till stampens vikt och därför slår den ungefär lika djupt som en 600 kilos padda. Stampen är dessutom lättare att köra i lutning jämfört med en stor padda."

Jag hyrde på en hyrfirma en vibrostamp som vägde 42 kg, hade en centrifugalkraft på 10 kN och plattan var 150x300mm, men uthyrningsfirman visste inte hur djupt den komprimerade 16/32.
Efter att ha testat denna i dag så verkar den krossa en del av det översta makadamet. Jag har bara lagt på ca 15 cm åt gången, men det verkar som att den borde slå djupare.

Med hänvisning till ovanstående citat (100 kilos padda = 600 kilos) så skulle den i så fall slå 24 cm djupt. Är detta relevant eller finns det något sätt att räkna på förhållandet mellan vikt, centrifugalkraft och plattans area?
Jag skulle tro att det finns beräkningar gjorda för detta, för jag tror inte att man bara bygger miljardbyggen bara så där på måfå.

T Torp_ägare skrev:

"Vibrostampen är en padda på strax under 100 kilo som ser ut som ett lårben med en stor fot på. Fotens yta är ganska liten i förhållande till stampens vikt och därför slår den ungefär lika djupt som en 600 kilos padda. Stampen är dessutom lättare att köra i lutning jämfört med en stor padda."

Jag hyrde på en hyrfirma en vibrostamp som vägde 42 kg, hade en centrifugalkraft på 10 kN och plattan var 150x300mm, men uthyrningsfirman visste inte hur djupt den komprimerade 16/32.
Efter att ha testat denna i dag så verkar den krossa en del av det översta makadamet. Jag har bara lagt på ca 15 cm åt gången, men det verkar som att den borde slå djupare.

Med hänvisning till ovanstående citat (100 kilos padda = 600 kilos) så skulle den i så fall slå 24 cm djupt. Är detta relevant eller finns det något sätt att räkna på förhållandet mellan vikt, centrifugalkraft och plattans area?
Jag skulle tro att det finns beräkningar gjorda för detta, för jag tror inte att man bara bygger miljardbyggen bara så där på måfå.
Makadam packar sig inte nämnvärt så varför du känner ett behov av att stampa det förstår jag inte riktigt. Men annars kan man som tumregeln säga att en stamp klarar att packa ca 50cm.

T Torp_ägare skrev:

Som sagt, huruvida makadam går att packa och isf hur mycket har det diskuteras en del.
Men med en sådan liten stamp tror jag risken är att du mest trycker upp material brevid plattan (dvs flyttar stenarna utanför där du stampar) samt precis som du skriver, krossar endel.

P Prodigys skrev:
Makadam packar sig inte nämnvärt så varför du känner ett behov av att stampa det förstår jag inte riktigt. Men annars kan man som tumregeln säga att en stamp klarar att packa ca 50cm.
Jag läser vad du skriver angående packning av makadam. Vi fyllde ett ca 25cm brett spår mellan orörd jord och sockeln för grundmuren. Vi fyllde ca 4cm över sockelns kant, som har en höjd av 25cm. När vi kört stampen i spåret så låg makadamets nivå ca 2cm under sockelns ovansida. Om du räknar det som att makadamet har packats eller inte vet inte jag. Lägre blev det bevisligen och denna nivå erhölls längs med hela sockeln.
Att en stamp klarar packa ca 50cm, är det oberoende av stampens vikt, plattans area och centrifugalkraften?

T Torp_ägare skrev:
Vi fyllde ca 4cm över sockelns kant, som har en höjd av 25cm. När vi kört stampen i spåret så låg makadamets nivå ca 2cm under sockelns ovansida. Om du räknar det som att makadamet har packats eller inte vet inte jag.
Jag tror att du främst packade ner och ut makadamen i jorden under och brevid

S skyisthelimit skrev:
Som sagt, huruvida makadam går att packa och isf hur mycket har det diskuteras en del.
Men med en sådan liten stamp tror jag risken är att du mest trycker upp material brevid plattan (dvs flyttar stenarna utanför där du stampar) samt precis som du skriver, krossar endel.
Jo i takt med att man kör stampen så trycks en del material upp vid sidan om, men på det hela taget så sjunker nivån. Det går inte att komma ner med en padda så stampen är mitt enda maskinella alternativ.
Men det är det där med hur djupt stampen slår med bakgrund av teknisk data. Någon borde ju rimligtvis ha räknat ut detta.
Det är alltid bra med tumregler men i detta fall är jag intresserad av fakta.

F fribygg skrev:
Jag tror att du främst packade ner och ut makadamen i jorden under och brevid
Du packar nog inte ned 16/32 i torr orörd lera som botten och ena sidan består av. Dessutom så ligger det en duk, klass 2, mellan makadam och jord. Den tredje sidan består av betong.
Jag ser att om jag fyller 15 cm ovanpå det 25cm packade makadamet så sjunker även det ihop. Skulle i så fall den lilla stampen pressa makadam, som ligger underst i graven, ned i jorden då stampen körs 40 cm upp från botten?
Vad är det som gör att du menar att makadam inte sjunker i hop?

T Torp_ägare skrev:
Vad är det som gör att du menar att makadam inte sjunker i hop?
Har jag påstått det?

Påstår du @Torp_ägare att makadam går bra att padda? Min upplevelse är att mtrl med nollfraktion i är betydligt lättare att padda och få stadigt.

F fribygg skrev:
Har jag påstått det?

Påstår du @Torp_ägare att makadam går bra att padda? Min upplevelse är att mtrl med nollfraktion i är betydligt lättare att padda och få stadigt.
Jag menar att det går bra att padda och att det sjunker i hop. Jag ser det ju i verkligheten.
Att det blir mer stadigt med 0-fraktion i är ju helt självklart, men det var ju inte det du skrev tidigare.
Du skrev att "det packar sig inte nämnvärt". Om det hittills har sjunkit ihop sammanlagt ca 10cm på en höjd av 80, så borde det väl ha packats samman, eller hur? Vart skulle annars materialet ha tagit vägen? Dunstat?

T Torp_ägare skrev:
T Torp_ägare skrev:
Jag menar att det går bra att padda och att det sjunker i hop. Jag ser det ju i verkligheten.
Att det blir mer stadigt med 0-fraktion i är ju helt självklart, men det var ju inte det du skrev tidigare.
Du skrev att "det packar sig inte nämnvärt".
Sorry Fribygg. Blandade i hop inläggen. Det var ju inte du som skrivit "det packar sig inte nämnvärt". Ber så mycket om ursäkt att jag inte läste bättre innan jag postade mitt inlägg.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.