316 354 läst ·
479 svar
316k läst
479 svar
Paddningstråden
Det händer att jag larvar över med grävaren, 17 ton, och visst blir det stabilare än innan men kör jag över med padda efteråt blir det något helt annat. Om du skippar paddan hade jag väntat att lägga på 0-30 till det satt sig ordentligt.
Ok, den grävaren lär ju packa bra. Ja, hade tänkt vänta lite med 0-32 innan man fått till förstärkningslagret.G-83 skrev:
En 500kg Padda slår flera gånger i sekunden med ca 65kN (= 6.5 ton) på med en hård stålplåt med en yta om ca 0.4x0.6m
En grävare på 20 ton har inte i närheten av samma marktryck per area och ger dessutom ett konstant tryck. En hjullastare med gummihjul kan kanske komma upp i lite bättre marktryck än en grävare, men även här utan vibrationer och dessutom gummihjul...
Min åsikt är att det är en rejäl skillnad, men jovisst lär väl både grävare och hjullastare packa saker men inte tillräckligt för att man ska känna sig trygg för att inte få ytterligare sättningar. Sedan får man väl själv bedömma hur allvarligt det skulle vara.
En klassisk jämförelse är ju att klacken på en sko ger betydligt större marktryck (per area då såklart) än både, grävare, lastare eller Padda.
En grävare på 20 ton har inte i närheten av samma marktryck per area och ger dessutom ett konstant tryck. En hjullastare med gummihjul kan kanske komma upp i lite bättre marktryck än en grävare, men även här utan vibrationer och dessutom gummihjul...
Min åsikt är att det är en rejäl skillnad, men jovisst lär väl både grävare och hjullastare packa saker men inte tillräckligt för att man ska känna sig trygg för att inte få ytterligare sättningar. Sedan får man väl själv bedömma hur allvarligt det skulle vara.
En klassisk jämförelse är ju att klacken på en sko ger betydligt större marktryck (per area då såklart) än både, grävare, lastare eller Padda.
Ja visst är det så, det är tryck per ytenhet man vill åt, tänkte nog mest slippa springa runt med padda på den stora ytan i evighet, men det finns nog ingen genväg då, man kanske får hyra en fjärrstyrd padda dåS skyisthelimit skrev:En 500kg Padda slår flera gånger i sekunden med ca 65kN (= 6.5 ton) på med en hård stålplåt med en yta om ca 0.4x0.6m
Iom att det är en grusplan utomhus så kommer det ju packa sig självt under några års tid med hjälp av regn, snösmältning, lite bilar som kör osv.
Så ett sätt att se på det är att du behöver inte göra någonting alls, men då det sen packar sig av sig självt så kommer det troligen bli ojämnt, dvs inte plant längre.
Du behöver alltså fundera lite över kravbilden här.
Att gå några vändor med padda över 300m2 tar väl inte så väldigt lång tid. Det är ju bara två st villaplattor. Är det bara arbetstid och tråkigt jobb som bekymrar, så tycker jag väl att det är lite gnälligt för den lilla ytan.
Men det kanske finns problem med att få en padda till platsen, kanske dyr hyra och annat som också vägs in.
Så ett sätt att se på det är att du behöver inte göra någonting alls, men då det sen packar sig av sig självt så kommer det troligen bli ojämnt, dvs inte plant längre.
Du behöver alltså fundera lite över kravbilden här.
Att gå några vändor med padda över 300m2 tar väl inte så väldigt lång tid. Det är ju bara två st villaplattor. Är det bara arbetstid och tråkigt jobb som bekymrar, så tycker jag väl att det är lite gnälligt för den lilla ytan.
Men det kanske finns problem med att få en padda till platsen, kanske dyr hyra och annat som också vägs in.
Säg att man skulle ta en 700-800kg padda, hur många överfarter kan tänkas behövas för drygt 40cm 0-90? Sen så kommer det 10cm 0-32 på detta och lär väl behövas några överfarter på det också.
Åtminstonde 4 överfarter. Men även om du kör 6 överfarter med en 500kg så är det gjort på en timme eller två.M Multitasker skrev:
En så tung Padda klarar i praktiken att ta allt ovan (50cm) direkt, men det kan nog vara praktiskt att dela upp det för att få till en jämn yta snabbare.M Multitasker skrev:
Hittar inte det nu, men tror AMA anger 4-5 överfarter (eller om det var från någon leverantörs instruktioner)...
Det går som sagt fort att padda av en sådan yta, men om man nu vill spara in på tid/jobb och mot bakgrund av att det är en grusparkering utomhus skulle jag kunna nöja mig med två.
Min personliga erfarenhet är att det redan efter första vändan händer väldigt lite och i princip inget efter vända två, om man inte råkar ha fått något lokalt hålrum under som sväljer material, men då är ju egentligen underarbetet fel...
Min (högst begränsade) erfarenhet säger precis samma.S skyisthelimit skrev:
Om jag höll på med en grusplan för parkering så skulle jag kunna överväga att bara köra typ 2 överfarter, för jag tror precis som dig att då har man nog slagit ihop fyllningen med över 90%. Det blir nog inte så mycket sjunkmån kvar helt enkelt.
Tack för alla tips och erfarenheter!
Man skall inte underskalla vad en paddning åstadkommer. När vi byggde vårt hus för en massa år sedan så behövde vi spränga för grunden. Därefter schaktades sprängsten ut och planerades för makadamfyllning av en larvbunden grävmaskin. När det var gjort så tyckte jag att vad jämt och fint underlaget blev. Nja, sa grävmaskinisten, det behöver packas trots alla körningar med maskinen fram och tillbaka. Han hade med sig en hydrauldriven vibroplatta som monterades längst ut på maskinens arm i stället för skopan. Plattan hade väl en storlek kring 70*70 cm eller däromkring. När han ställde ner plattan mot marken och trycke så att maskinen började lyfta ena larven så hände inte speciellt mycket. Men när han sedan drog igång vibratorn så "försvann" plattan 30-40 cm ner i sprängstensmaterialet sedan lyftes plattan till en ny plats och "försvann". Efter att hela ytan för den blivande grunden hade fått sig en övergång så var sprängstensbotten färdig för det slutliga makadamlagret.
Maskinpadda är dock på en annan nivå, man kan i princip göra stenmjöl av sprängsten med en sån. Men kontenan är densamma, packning måste göras oavsett om det sker direkt med padda eller om man drar ut på det med regn och trafik.R roli skrev:Man skall inte underskalla vad en paddning åstadkommer. När vi byggde vårt hus för en massa år sedan så behövde vi spränga för grunden. Därefter schaktades sprängsten ut och planerades för makadamfyllning av en larvbunden grävmaskin. När det var gjort så tyckte jag att vad jämt och fint underlaget blev. Nja, sa grävmaskinisten, det behöver packas trots alla körningar med maskinen fram och tillbaka. Han hade med sig en hydrauldriven vibroplatta som monterades längst ut på maskinens arm i stället för skopan. Plattan hade väl en storlek kring 70*70 cm eller däromkring. När han ställde ner plattan mot marken och trycke så att maskinen började lyfta ena larven så hände inte speciellt mycket. Men när han sedan drog igång vibratorn så "försvann" plattan 30-40 cm ner i sprängstensmaterialet sedan lyftes plattan till en ny plats och "försvann". Efter att hela ytan för den blivande grunden hade fått sig en övergång så var sprängstensbotten färdig för det slutliga makadamlagret.
Fundering, på den ena långsidan av grusparkeringen är det ett dike där jag bara tänkte låta 0-90 massorna slutta ner mot dikesbotten (45 grader), blir ju inte optimalt stöd för massorna men inte mycket att göra åt diket, hur göra med paddning i den regionen? man bör väl kanske inte padda ändå ut till kanten där det börjar slutta ner, antar det kan sjunka rätt snabbt där..
Släpp cirka 20cm till en början och när du är färdig med resten av ytan så kör du ändå ut till kanten. Men kör inte längs med utan i vinkel, annars kommer paddan lägga sig över kanten.M Multitasker skrev:Fundering, på den ena långsidan av grusparkeringen är det ett dike där jag bara tänkte låta 0-90 massorna slutta ner mot dikesbotten (45 grader), blir ju inte optimalt stöd för massorna men inte mycket att göra åt diket, hur göra med paddning i den regionen? man bör väl kanske inte padda ändå ut till kanten där det börjar slutta ner, antar det kan sjunka rätt snabbt där