Pad saver är bra till excenterslip och liknande, och om man använder slipnät verkar det anses dumt att vara utan. Men gäller detsamma med giraff? Tacksam om ni som har erfarenhet och kunskap delar med er.

T Treetex skrev:
Pad saver är bra till excenterslip och liknande, och om man använder slipnät verkar det anses dumt att vara utan. Men gäller detsamma med giraff? Tacksam om ni som har erfarenhet och kunskap delar med er.
Har inte slipat så mycket med giraffen så ta mina råd med en nypa salt. Jag har inte saver på giraffen. Det blir inte samma tryck och värmebildning som det riskerar bli med andra maskiner (alla andra slipmaskiner använder jag padsaver på).

nanowire nanowire skrev:
alla andra slipmaskiner använder jag padsaver på
Tack för tipset! Visste inte att dessa fanns. Har du tips på någon specifik modell. Tänker skaffa till min 125 mm excenter.

Alfredo Alfredo skrev:
Tack för tipset! Visste inte att dessa fanns. Har du tips på någon specifik modell. Tänker skaffa till min 125 mm excenter.
Det beror på. Du behöver en pad som lirar både med krokarna på di sula och öglorna på dina slipnät. Sen är de bra om de linjerar med utsugshålen i sulan också, annars blir du tvungen att göra hål i paden. Smidigast funkar det med samma fabrikat i alla tre lager så att säga. Men det går att kombinera annorlunda också. Svårt att ge mer detaljerade råd utan att veta mer?

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Har inte slipat så mycket med giraffen så ta mina råd med en nypa salt. Jag har inte saver på giraffen. Det blir inte samma tryck och värmebildning som det riskerar bli med andra maskiner (alla andra slipmaskiner använder jag padsaver på).
Det är precis så jag tänker, men ville fråga för ibland tänker jag fel.

nanowire nanowire skrev:
Du behöver en pad som lirar både med krokarna på di sula och öglorna på dina slipnät.
Funkar de med vanliga papper också? Säkert dumma frågor men jag har aldrig stött på produkten. Nötte ut en "sliptalkrik" för ett tag sedan och tänker att en "skyddspad" är en bra tanke.

Har en Bosch GEX 125-150 AVE excenterslip som jag vill "skydda".

Alfredo Alfredo skrev:
Funkar de med vanliga papper också? Säkert dumma frågor men jag har aldrig stött på produkten. Nötte ut en "sliptalkrik" för ett tag sedan och tänker att en "skyddspad" är en bra tanke.

Jo, det funkar. Jag har lite Festool-papper och även dessa funkar på padsaver.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:

Ha i åtanke på att de kan ändra karaktären på sliptallriken. Har du en hård blir den något mjukare osv.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
L Lovan83 skrev:
Ha i åtanke på att de kan ändra karaktären på sliptallriken. Har du en hård blir den något mjukare osv.
Det låter rimligt men vad innebär det egentligen i praktiken när jag använder maskinen? Hur förändras "maskinens beteende" på grund av detta? Kanske en dum fråga men det bjuder jag på...

Alfredo Alfredo skrev:
Det låter rimligt men vad innebär det egentligen i praktiken när jag använder maskinen? Hur förändras "maskinens beteende" på grund av detta? Kanske en dum fråga men det bjuder jag på...
En hårdare platta gör att kanter inte rundas av när du slipar vid kanter tex.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.