Byggahus.se

Påbyggnadsring eldosa

1. TL58
    Medlem · 5 inlägg
    Hej renoverarkök och skall sänka taket 45 mm för att sätta ledspottar. Det utrymmet räcker väl? Eller blir takskiva plus 45 regel. Finns det påbyggnadsring för takdosorna, hittaringen så hög
    Mvh
    Tomas

2. E
    Medlem · 2 311 inlägg
    Är det nyinstallation lägger du väl dosor a i liv med skivan? Har du lagt upp bild?

3. TL58
    Medlem · 5 inlägg
    Har två tak/kopplingsdosor där all el kommer in i det gamla taket. Vill alltså ha möjlighet att komma in i dessa trots att jag sänker taket. Därifrån skall jag också koppla in ledspottarna

4. E
    Medlem · 2 311 inlägg
    Sänker taket, sänker dosorna. Det går att bygga ut men vid en viss gräns blir det bökigt att komma till.

Sök förhöjningsring kopplingsdosan.

Eller så förstår jag inte frågan/problemet riktigt.

5. TL58
    Medlem · 5 inlägg
    Har letat men hittar ingen som är så hög, får väl i sämsta fall skära ur botten på en vanlig och lägga på.

6. E
    Medlem · 2 311 inlägg
    Du får kolla måttet i millimeter och köpa något kortare, du kan ta en lång eller tjugo korta, skruvar längre.

7. TL58
    Medlem · 5 inlägg
    Vill alltså bygga ner dosan på bilden 45mm. Hittar ingen ring som har det måttet så att den blir ca 90 mm djup. Det enda kanske är att sätta en dosa ovanpå den gamla och ta ur botten, då får jag rätt mått och dessutom möjlighet att sätta nya rör som jag kan mata spotlighted med.

8. TL58
    Medlem · 5 inlägg
    Är det gamla taket på bilden.

9. E
    Medlem · 2 311 inlägg
    Det är inte möjligt att sänka rören och dosorna då?

Problemet blir ju annars att om du sätter förhöjningsringar och längre skruvar att trådarna inte kommer räcka fram till apparater och att kunna koppla och då måste detta också dras om.

Man måste kunna komma åt kopplingar na med ett par korvafingrar.