Lite spontanlagd råspont. Mina vinklar är inte symmetriska och första raden blev onödigt krånglig. Nu lägger jag ett fack med en schysst vinkel och kapar nästa takstol med cirkelsåg. Blir nog inte råspont hela vägen upp. Avslutar med små plyfa-trianglar?

• Pågående bygge av en trädgårdspaviljong med råspont tak och trästomme, stege i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En toppenbild nu då! Billig takpapp i morgon, sen insidan.

• Obehandlad träkonstruktion av taket på ett utehus i en trädgård före läggning av takpapp.
    Skapa konto
En del papp är på plats men det var jobbigare än väntat. Att vara på taket utan lina och ställning var ett dåligt beslut. Stegen gled oc påföljden blev skrapsår och stel axel. Lagt presenning på toppen tills såren är slickade

• Ben med skrapsår och vit socka, resultat av olycka utan skyddsutrustning vid byggarbete.
    Skapa konto
  • En persons arm med skrapsår speglad i baksidan av en smartphone som hålls i en hand.
    Skapa konto
Rehab till nu. Taket ännu inte klart men panelen på plats. 22x95 som klövs på mitten. En bröstpanel som också är spårad i överkant för plexi. Det blev svart plast = sopsäckar bakom panelen, vindpapp hade inte funkat eftersom den är exponerad på utsidan. Trallen /panelen fick glipor, därav plasten. Mera glaslister och dörr/glasparti i den stora öppningen som syns. Men takpappen är prio ett...

• Halvfärdig uteplats med ofullständigt tak, ny panel med spår för plexi och svarta plastskydd bakom, på stenlagd mark.
    Skapa konto
  • Pågående renovering av ett uterum med halvfärdigt tak och väggpanel av spårad trä, skyddad av svart plast, omgiven av grönska.
    Skapa konto
  • Gilla
Köttisar och 2 till
  • Laddar…
Seegt. Har inte tagit itu med taket ännu men mtrl till ställning finns iaf. Skruvat ihop två partier, rest och lodat in. Den högra delen blir tvådelat fast fönsterparti. Den vänstra ska bli nån slags pardörr. Ska kolla med lokal tillverkare uterum men det blir nog för mycket pengar. Följer nog tryckatspåret.
En liten bräda till lecan som håller panelen på plats. Bitarna är lösa ännu.

• Träpanel möter stenläggning och en bräda vid en hörna, indikerar förberedelse för byggprojekt.
    Skapa konto
  • Ofärdig trästomme till uterum med påbörjade väggsektioner, placerad på stenlagd mark med bord och stolar.
    Skapa konto
Tar till mig frugans ord: "Det är är roligt att ha nåt som inte andra har"

Det blev ingen dubbelöppning för färdiga skjutdörrar. Någon hade läst fel på hur höga köpedörrarna var.

• Gilla
CM1234
  • Laddar…
Fick ändan ur en stund idag och sågade ram till fast fönster. Spårade för plexi och skruvade ihop efter att ha kapat till glasen. Hade för mig att det gick bra att såga med byggsåg och det gjorde det. Funderar på om andra öppningen blir en pardörr eller väldigt bred singel (nåja, öppningen är ca 1100mm)

• Monterad träram för fast fönster med klar plexiglasinskott och verktyg framför på ett glasbord.
    Skapa konto
  • Byggprojekt av ett fönster med träram och plexiglas inuti en halvfärdig trädgårdsstuga på stenlagd mark.
    Skapa konto
Tomture61
K Kjell_G skrev:
En del papp är på plats men det var jobbigare än väntat. Att vara på taket utan lina och ställning var ett dåligt beslut. Stegen gled oc påföljden blev skrapsår och stel axel. Lagt presenning på toppen tills såren är slickade
Ajajaj , bygger garage just nu och när jag lägger ut takpappen :sweat: som att vara på en skriskobana :rolleyes:

Tomture61 Tomture61 skrev:
Ajajaj , bygger garage just nu och när jag lägger ut takpappen :sweat: som att vara på en skriskobana :rolleyes:
Använd säkerhetsutrustning, annars är risken stor att du får lära dig den hårda vägen

En av sex rutor uppe, förutom det helglasade. Riktigt pilligt med lister och spår hit och dit. Dessutom var jag snål med måtten och i fortsättningen får jag kapa plexit på två sidor .
Skallrar som värsta vipern gör det också när man känner på det. Undrar om västanvinden kommer att fresta på

• Träveranda med en installerad, vertikal vindruta ovanför en träpanelvägg, omsluten av trästaket och tak.
    Skapa konto
Glöm inte ventilationshål, kommer bli olidligt varmt sådana här varma sommardagar när du är "inglasad" och klar :)

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Glöm inte ventilationshål, kommer bli olidligt varmt sådana här varma sommardagar när du är "inglasad" och klar :)
Det blir det
Finns utrymme mellan "hammarband" och råspont. Myggnät på gång.

Bilder kan säga nåt - eller inte. Här är det oklart var det finns plexi eller inte

• Trädgårdspaviljong under konstruktion med genomskinligt plexiglas och trästomme, stenlagd mark och verktyg syns.
    Skapa konto
  • Utsikt genom halvgenomskinliga plexiglaspaneler mot skog, oklart var plexi är placerat.
    Skapa konto
Spännande reflexer i plexit
Två nya idag men kunde lika gärna blivit noll. Sågade fel på tre omgångar lister
Sista rutan kapades liiite för mycket, blev bara fem mm på vardera sidan. Om det inte håller fuskar jag bort det medbredare glaslister. Sån är jag

• Utsikt genom en altanräcke med reflekterande plexiglas och smala glipor mellan trälisterna.
    Skapa konto
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Ett varv runt kuvösen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.