I en annan tråd så kom ju rådet från många att köpa den dyraste ASUS routern som fanns för då blev man nöjd. Nåt jag inte riktigt höll med om.
Nu finns det ju spännande nog en artikel om nöjdhet om routrar med tanke på det ökande krav på att det måste bara funka iom Corona.
https://www.zdnet.com/article/wirel...d-remote-work-online-learning-says-j-d-power/
Och nej jag kör numera Ubiquiti (Unifi) efter att ha brunnit totalt på dom routrar som skickas med leverantörer och ser inget värde i att köpa en konsumentrouter som är ungefär prestandamässigt lika, så jag tog steget upp till nästa klass och det har sparat mig en massa problem.
Nu finns det ju spännande nog en artikel om nöjdhet om routrar med tanke på det ökande krav på att det måste bara funka iom Corona.
https://www.zdnet.com/article/wirel...d-remote-work-online-learning-says-j-d-power/
Och nej jag kör numera Ubiquiti (Unifi) efter att ha brunnit totalt på dom routrar som skickas med leverantörer och ser inget värde i att köpa en konsumentrouter som är ungefär prestandamässigt lika, så jag tog steget upp till nästa klass och det har sparat mig en massa problem.
Du kör alltså din N66U i accesspunkt mode?T toolman77 skrev:
Just RT-N66U anser jag vara bästa prisvärda studentrumsroutern.
En fördel med en skitdyr asusrouter är att med skogen av antenner, så kommer fler kanaler på 5GHz bandet.
Skogen av antenner är heller inget mobiltelefoner har nytta av. Jag kallar dem för ”Gamingrouter”.
Den går i rent router läge med en radiolänk till en RT-AC68 som håller uppkopplingen mot omvärlden med en Ubiquiti UAP-AC-LR som acccesspunkt under.blackarrow skrev:
Internetz -> RT-AC68u -> TP-Link CEP210 -> TPLink CEP210 -> RT-N66u -> Ubiquiti UAP-AC-LR
Inte helt smidig standardlösning och den hängde sig ibland men har blivit bättre nu sedan hot om skrotning eller minskad belastning när sommaren är över...
Vill du ha dubbla brandväggar av någon anledning?
Varför inte bara sätta en switch isf en extra router, eller ansluta APn direkt till radiolänken?
Varför inte bara sätta en switch isf en extra router, eller ansluta APn direkt till radiolänken?
Jag vill behålla det interna nätverket om länken går ner. Om DHCP:n sitter i AC-68 routern och länken går ner så inbillar jag mig att det inte längre går att kommunicera inom nätverket.blackarrow skrev:
Har fått för mig att asus namnschema innebär att om den har N framför siffrorna så går den bara på 2,4GHz-bandet och AC är 5GHz samt AX för wifi6.blackarrow skrev:
Du kör alltså din N66U i accesspunkt mode?
Just RT-N66U anser jag vara bästa prisvärda studentrumsroutern.Den stödjer fler kanaler på 5GHz bandet än många nyare konsumentroutrar. Grabben fick en av mig. Han blev nöjd, men jag blev inte helt nöjd med mina RT-AC68u
En fördel med en skitdyr asusrouter är att med skogen av antenner, så kommer fler kanaler på 5GHz bandet.
Skogen av antenner är heller inget mobiltelefoner har nytta av. Jag kallar dem för ”Gamingrouter”.
Indirekt kan det ju stämma för tex N300 som bara stödjer Max 300Mbit/s på 2.4Ghz, men asus N900 klass har dual band..
Det interna går inte ner för att WAN-sidan går ner!T toolman77 skrev:
Jag har för övrigt också köpt en edgerouter x och kör min asus som ren AP, men det var för att ASUS:en började kopplad ner på natten från internet och vägrade koppla upp igen. erx:en fungerar klockrent och asus:en fungerar bättre den med!
Där har du en poäng.T toolman77 skrev:
Att sätta upp redundanta DHCP servrar hemma är väl inte jättelätt.
Du behöver en managerbar lever 3 switch med dhcp server stöd.
Om ditt interna nät under N66u inte är stabilt så kan det bero på routern. Stäng av UPnP och gärna NAT också. Jag har provat och UPnP kraschade så routern botade om.
Kan man få en öl om man har en ”managerbar”?blackarrow skrev:
Där har du en poäng.
Att sätta upp redundanta DHCP servrar hemma är väl inte jättelätt.
Du behöver en managerbar lever 3 switch med dhcp server stöd.
Om ditt interna nät under N66u inte är stabilt så kan det bero på routern. Stäng av UPnP och gärna NAT också. Jag har provat och UPnP kraschade så routern botade om.![]()
Gick också över till ubiquiti när jag blev less på att routrar behövdes startas om titt som tätt. Aldrig haft ett problem sedan dess.
100/100 inkommande fiber
Ubiquiti AP AC x3
Nanostation M5 x2
Fiber- switch- tp kabel till dator, ena AP'n som sitter på väggen i vardagsrummet samt en 20 meter kabel dragen via taket till en nanostation som jag satte upp.
Denna använder jag till att få wifi ute i en kontorsdel 30 meter bort, där jag satte den andra nanonstationen som mottagare. Detta är lite overkill, AP AC fixar avstånden men jag fick inte för hög förlust pga många väggar emellan.
Satte även upp en AP i andra änden av huset och i kontorsdelen.
Så nu har jag seemeless wifi över hela gården. Som lägst 70 Mbit.
Så ubiquiti kan absolut rekomenderas!
100/100 inkommande fiber
Ubiquiti AP AC x3
Nanostation M5 x2
Fiber- switch- tp kabel till dator, ena AP'n som sitter på väggen i vardagsrummet samt en 20 meter kabel dragen via taket till en nanostation som jag satte upp.
Denna använder jag till att få wifi ute i en kontorsdel 30 meter bort, där jag satte den andra nanonstationen som mottagare. Detta är lite overkill, AP AC fixar avstånden men jag fick inte för hög förlust pga många väggar emellan.
Satte även upp en AP i andra änden av huset och i kontorsdelen.
Så nu har jag seemeless wifi över hela gården. Som lägst 70 Mbit.
Så ubiquiti kan absolut rekomenderas!
Samma här. En stor låda konsumentskit från Asus, Netgear och D-Link åkte på tippen och ersattes med usg, switchar och accesspunkter, allt UniFi. Dessutom en cloudkey för att administrera. Funkar klockrent. Har även satt upp liknande nätverk hemma hos andra i familjen och kopplat ihop nätverken med site-to-site VPN och administrerar allt i en lösning. Bästa beslutet jag tagit helt klart!I ikeo skrev:I en annan tråd så kom ju rådet från många att köpa den dyraste ASUS routern som fanns för då blev man nöjd. Nåt jag inte riktigt höll med om.
[länk]