hej alla häck vetare...
fattas 12 m oxel häck för mig.
någon som vet vart jag kan få tag i detta?
skall ej vara enkelstamm utan flergrenad 50-80 cm hög!!!

tacksam för snabb respons!!!
mvh
estwing

Alltså, det finns ju lite olika slags oxel....
För att vara helt säker på att de nya plantorna ser lika dana ut som de du har så skulle jag hellre vänta och låta samma plantskola skaffa av garanterat samma leverantör. Även om du planterar dessa plantor ett år senare än de andra så kommer det i det långa loppet att jämna ut sig.

alltså även om man får av samma sort?

De kan vara klonade från olika moderplantor, vilket kan ge variationer i utseende som inte spelar någon roll i vanliga fall men som i värsta fall kan spela roll i en häck. De enda fall där man kan vara säker på att de blir helt lika är om man håller sig till E-märkta plantor.

problemet jag har just nu är att det ej går att få tag på några plantor alls!!!!!

Det är av naturliga skäl som du inte kan få tag på plantor just nu - juli månad är en mycket olämplig tid att plantera! Vänta till tidigast i slutet av augusti. Men du kan ju försöka med att ta ett par kvistar till en plantskola och checka om du kan få samma sort och ev beställa plantorna nu.

Kan man föröka och göra egna nya plantor ?

hur sent kan man plantera???

Så länge marken inte är hårdfrusen så går det att plantera buskar. Hösten är jättebra årstid för det.

tack för svaret

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.