Jag skulle vilja ha en övervakningskamera i sommarstugan där det inte finns internet. Jag har googlat lite om 3G-kameror och IP-kameror, men jag är lite osäker på vilken teknik man ska välja egentligen.

Jag vill alltså ha ett system där jag köper ett SIM-kort med någon sorts abonnemang. Men sedan finns det lite olika lösningar förstår jag:

1) Man kan köpa en kamera där man stoppar in simkortet och sedan ringer man till kameran.
2) Man köper en router där man antingen ansluter ett 3G-modem eller har modemet inbyggt. Sedan ansluter man en IP-kamera till detta.

Problemet är att jag hittar många kameror och många routrar, men jag har ingen aning vad som är bra och dåligt. Det jag egentligen vill ha är möjligheten att surfa in på kameran och kolla läget när jag vill. Är det någon som har ett bra förslag vad jag ska köpa? Vad kostar kalaset?

Finns massor att välja på beroende på vad du vill betala?

En variant som jag har satt i vår stuga är

Kamera: TP-LINK SC3130

http://www.deltaco.se/article.aspx?ItemID=TL-SC3130

Kostade nog runt 600 kronor har jag för mig. Går att surfa till kameran och titta på realtidsfilm (bilder) och om man vill går det att lyssna/prata genom den. Den har även rörelsedetektering och larmhantering då du kan få bilder mailade eller överförda till exempelvis en FTP server vid rörelse eller efter ett visst givet schema. Kameran finns även i ett trådlöst utförande för den som inte vill dra kabel.

Denna har jag kopplat till en router som klarar att sätta mitt 3G modem i.

Router: Dovado UMR Router 3G/WLAN

http://www.dustin.se/pd_5010149991.aspx

Kostar ca 1150 kronor och fungerar klanderfritt i mitt tycke och har ett enkel och kompetent administrationsgränssnitt.

USB-modem fick jag på köpet när jag tecknade ett dataabonnemang. När vi väl är i stugan så surfar jag via routern och modemet också.

Tack för svaret!

En sak jag dock inte har fattar är hur man får tag i modemets ip-adress. Finns det en söktjänst? Någon sida rekommenderade dessutom att man inte skulle använda trådlösa kameror eftersom de ofta fungerade dåligt. Någon erfarenhet av detta?

Nästa fråga: hur mycket bredbandskapacitet måste man ha?

Redigerat:
För att få tag på modemets ip-adress använder man lämpligen nån DynDNS-tjänst.

ANDHOL skrev:
Finns massor att välja på beroende på vad du vill betala?

En variant som jag har satt i vår stuga är

Kamera: TP-LINK SC3130

[länk]

Kostade nog runt 600 kronor har jag för mig. Går att surfa till kameran och titta på realtidsfilm (bilder) och om man vill går det att lyssna/prata genom den. Den har även rörelsedetektering och larmhantering då du kan få bilder mailade eller överförda till exempelvis en FTP server vid rörelse eller efter ett visst givet schema. Kameran finns även i ett trådlöst utförande för den som inte vill dra kabel.
kostar 656 i inköp ifrån deltaco så det kan nog stämmer med 6-700

Över ett år gammal tråd, men synnerligen aktuell fråga.
Här är ett tips på en kamera som jag har hittat på nätet.
Jag skall övervaka och larma mitt garage.
http://www.3gkamera.se/

Lite info om min lösning: Kör också Dovado UMR. Mycket bra. Till den har jag två st Axis M1011W. De har funkat mycket bra. För ökad driftsäkerhet så bootar jag om routern varje dag mha tidur. Sen har jag en Tellstick också som jag kan styra lite grejer med. Med den kan jag också boota om kamerorna vid behov (men det behövs nästan aldrig). Axis är lite dyrare än "Jula-kameror", men det är bra grejer.

Eftersom det gått knappt två år sedan senaste inlägget så tänkte jag väcka frågan igen. Det händer ju mycket på denna front.

Vad är state-of-the-art idag vad gäller 3G-kopplade övervakningskameror?

Det hänger ju på om man har en fast bredbandsanslutning att nyttja eller inte. Jag har läst en hel del om detta sista året och beställde faktiskt idag en sådan här: http://www.inet.se/produkt/6210331/d-link-dcs-2332l-wireless-cloud-camera

Har man bara behov av rörelsesensor och "mail-larm" så duger betydligt enklare saker samt att det finns speciella abonemang för de behoven. Läste om detta tidigare idag men hittar det inte nu såklart...

Min plan är att kunna titta i realtid och kolla läget med gräset, om jag behöver slå på bevattningen, om någon rör sig etc. Kameran jag beställde har zoom vilket är ganska nytt på konsumentvarianterna. I övrigt får jag stå ut med att betala för ett bredbandsabonemang för att få tillräckligt med hastighet för kameran. Det vill jag i vilket fall ha när jag är där på somrarna men det blir en ganska dyr lösning i snitt.

Någon som har några kul nätverksfunktioner att dela med sig av? Jag skulle vilja komplettera med någon form av väderstation på sikt.

Bredband = nej, det var därför jag var ute efter en kamera med inbyggt 3G.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.