L
P Puhnallen skrev:
Rörlöst?
Ja några ynka rörstumpar går åt till att fylla tanken. Men du kan faktiskt köra sista biten med vattenspridare.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Responstid ska man inte underskatta, under 1 ms är att föredra

[bild]
Vad testar du emot speedtest?
 
A Andy78 skrev:
Vad testar du emot speedtest?
Vilken server? Det är random
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jo visst, men om du har barn kommer de klaga när de ska spela fortnite (Vilket typ alla kids verkar göra idag). Sedan är en stabil uppkoppling bra för allt från steaming till remote desktop
Har förstått att det här med svarstider också är något att ta hänsyn till, speciellt om barnen skall spela online. Har mätt mitt mobila nu några gånger sen jag satte igång det igår. Mäter med Wifi och på bredbandskollen(vet inte hur tillförlitligt resultatet blir). Har legat från 22ms upp till 50ms som mest. Är det acceptabelt om ungarna får för sig att spela onlinespel?
 
Ö öringen skrev:
Har förstått att det här med svarstider också är något att ta hänsyn till, speciellt om barnen skall spela online. Har mätt mitt mobila nu några gånger sen jag satte igång det igår. Mäter med Wifi och på bredbandskollen(vet inte hur tillförlitligt resultatet blir). Har legat från 22ms upp till 50ms som mest. Är det acceptabelt om ungarna får för sig att spela onlinespel?
Det är helt okej, jag brukar ligga upp mot 20 mot servrar i tex Tyskland och det brukar inte vara några problem. 50 funkar nog det också men mer än så vill man nog inte ha, även med latency compensation. Men det beror ju såklart på hur snabb gameplay i spelet har osv.
 
R
Ö öringen skrev:
Har förstått att det här med svarstider också är något att ta hänsyn till, speciellt om barnen skall spela online. Har mätt mitt mobila nu några gånger sen jag satte igång det igår. Mäter med Wifi och på bredbandskollen(vet inte hur tillförlitligt resultatet blir). Har legat från 22ms upp till 50ms som mest. Är det acceptabelt om ungarna får för sig att spela onlinespel?
Beror helt på vilket spel och vilken nivå man spelar på.
För t.ex. Counter Strike på högre nivå så är låg ping extremt viktigt samt stabil uppkoppling.

Nu kommer det komma flertalet poster där det kommer förklaras att de minsann spelar ms röj online och det laggar inte på mobil uppkoppling.

För de flesta onlinespel där man på något sätt tävlar mot varandra och reaktionstid är viktigt så duger mobil uppkoppling inte just därför att svarstiderna kan hoppa upp och ner.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Fler master, men framförallt fler antenner i de befintliga, samt nyare teknologier i dem. Men som sagt var, det räcker inte till för att driva fler abonnemang med "unlimited quota".
Det dom kan göra är uppgradera tekniken i stormasterna (men är tydligen dyrare än sätta upp småmaster lite här och där). Att ha fler små master ökar inte kapacitet i nätet utan blir bättre täckning och färre delar samma mast som du (men stormasten får ni slåss om plats fortfarande).

Om dom inte går över till wifi teknik i städerna då är det ju rätt vikitigt att fibern är utbyggd till varje hushåll (billigare och enklare bygga nät runt det).

Men hört om villaområden i utlandet som dom satte upp flertalet master längs med gatorna (troligen rätt små master). Inget jag hoppas kommer hit.
 
Ö öringen skrev:
Har förstått att det här med svarstider också är något att ta hänsyn till, speciellt om barnen skall spela online. Har mätt mitt mobila nu några gånger sen jag satte igång det igår. Mäter med Wifi och på bredbandskollen(vet inte hur tillförlitligt resultatet blir). Har legat från 22ms upp till 50ms som mest. Är det acceptabelt om ungarna får för sig att spela onlinespel?
Servern ligger ju inte alltid på bra avstånd så runt 22ms ligger jag på mot många spelservers, så länge det är en server i sverige.

Men snarare begränsningar i hur mycket data upp och ner du förbrukar är stor nackdel för mobiltbredband.

Spel idag ligger t.ex ofta på 10gb och uppåt även till konsoler så är det inte ovanligt idag att inte hela spelet ens är med på skiva, så blir flertalet Gb där med sen uppdateringar både spel och konsol kommer äta Gb fort.

Sen ska ni se Netflix och Youtube (Netflix i bra kvalité äter rätt mycket GB i timmen). Även Youtube äter en del även om det är mindre, så begränsas ditt användande med mobiltbredband.

Sen om barnen streamar spel eller tittar på stream (t. Ex på Youtube samtidigt som ni vill titta på något äts datan fort).

Men upp till er, men känner en familj med barn i tonåren där gick mobil datan åt som smör (när dom körde adsl, den var så dålig på slutet att mobil nätet var bättre, nu kör dom fiber och det gjorde markant skillnad). Hade då inför sig familje abb med bara 20gb surf i månaden.


Men behöva skicka sms stup i kvarter för man gått över 20gb hade jag inte velat bråka med (bara som tillfällig nödlösning i så fall).
 
B Broken arrow skrev:
Det dom kan göra är uppgradera tekniken i stormasterna (men är tydligen dyrare än sätta upp småmaster lite här och där). Att ha fler små master ökar inte kapacitet i nätet utan blir bättre täckning och färre delar samma mast som du (men stormasten får ni slåss om plats fortfarande).

Om dom inte går över till wifi teknik i städerna då är det ju rätt vikitigt att fibern är utbyggd till varje hushåll (billigare och enklare bygga nät runt det).

Men hört om villaområden i utlandet som dom satte upp flertalet master längs med gatorna (troligen rätt små master). Inget jag hoppas kommer hit.
Publik WiFi är ingen lösning. De frekvensbanden är rejält överbelastade redan idag (på många platser). Dessutom är tekniken dålig när det gäller att garantera latenser och bandbredd. Den fungerar bra i ett hem, men det är på gränsen till vad den klarar av bra. Min arbetsgivare har just ökat antalet WiFi-basstationer från 1/15 anställda till 1/4 anställda för att det skall fungera bra. Det visar ungefär vad WiFi är kapabelt till om man nyttjar det lite hårt (telefonmöten i huvudsak hos oss, samt dokument-sync i Office-sviten).
 
B Broken arrow skrev:
Servern ligger ju inte alltid på bra avstånd så runt 22ms ligger jag på mot många spelservers, så länge det är en server i sverige.

Men snarare begränsningar i hur mycket data upp och ner du förbrukar är stor nackdel för mobiltbredband.

Spel idag ligger t.ex ofta på 10gb och uppåt även till konsoler så är det inte ovanligt idag att inte hela spelet ens är med på skiva, så blir flertalet Gb där med sen uppdateringar både spel och konsol kommer äta Gb fort.

Sen ska ni se Netflix och Youtube (Netflix i bra kvalité äter rätt mycket GB i timmen). Även Youtube äter en del även om det är mindre, så begränsas ditt användande med mobiltbredband.

Sen om barnen streamar spel eller tittar på stream (t. Ex på Youtube samtidigt som ni vill titta på något äts datan fort).

Men upp till er, men känner en familj med barn i tonåren där gick mobil datan åt som smör (när dom körde adsl, den var så dålig på slutet att mobil nätet var bättre, nu kör dom fiber och det gjorde markant skillnad). Hade då inför sig familje abb med bara 20gb surf i månaden.


Men behöva skicka sms stup i kvarter för man gått över 20gb hade jag inte velat bråka med (bara som tillfällig nödlösning i så fall).
Detta abonnemang är obegränsad surf.
 
harry73
Ö öringen skrev:
Detta abonnemang är obegränsad surf.
Frågan är också hur länge du kan behålla det abonnemanget. Vad gör du om nätet om 5 år blir så överbelastat att du i praktiken inte kan använda internet längre?
Du kan inte byta leverantör, för då får du inte längre ett abonnemang med obegränsad surf.
Vad gör du om operatören kommer att ändra abonnemanget och inte längre erbjuder obegränsad surf? eller inte låter dig uppgradera till 5G med samma abo och stänger av 3G/4G i framtiden?
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Publik WiFi är ingen lösning. De frekvensbanden är rejält överbelastade redan idag (på många platser). Dessutom är tekniken dålig när det gäller att garantera latenser och bandbredd. Den fungerar bra i ett hem, men det är på gränsen till vad den klarar av bra. Min arbetsgivare har just ökat antalet WiFi-basstationer från 1/15 anställda till 1/4 anställda för att det skall fungera bra. Det visar ungefär vad WiFi är kapabelt till om man nyttjar det lite hårt (telefonmöten i huvudsak hos oss, samt dokument-sync i Office-sviten).
Jag kollade nu på morgonen hur tätt det är mellan de nya WiFi-basarna. Det sitter en var femte meter...
...tanken med dessa är att man skall kunna ta bort Ethernet på kontoret, men man har redan nu insett att detta kommer att bli svårt.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jo visst, men om du har barn kommer de klaga när de ska spela fortnite (Vilket typ alla kids verkar göra idag). Sedan är en stabil uppkoppling bra för allt från streaming till remote desktop
Nu har du hakat upp dig. Ibland behövs snabb respons ibland inte. Det är väl inget konstigt med det? Mina egna behov tror jag sträcker sig över hela skalan och jag använder både sladd-ethernet och wifi mot 1Gig fiber och mobila alternativ, beroende på vad jag gör och var jag är.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Publik WiFi är ingen lösning. De frekvensbanden är rejält överbelastade redan idag (på många platser). Dessutom är tekniken dålig när det gäller att garantera latenser och bandbredd. Den fungerar bra i ett hem, men det är på gränsen till vad den klarar av bra. Min arbetsgivare har just ökat antalet WiFi-basstationer från 1/15 anställda till 1/4 anställda för att det skall fungera bra. Det visar ungefär vad WiFi är kapabelt till om man nyttjar det lite hårt (telefonmöten i huvudsak hos oss, samt dokument-sync i Office-sviten).
Det märks bara på skolan jag jobbar. Där sitter alla elever på högstadiet med chromebooks. En accesspunkt i varje klassrum. Men det räcker inte till när 25elever ska ut på nätet samtidigt. Då är det segt som sirap. Ibland tappar dom signalen, trots de sitter 2m från punkten. Då får de gå iväg till en annan del av skolan där det inte finns så många elever, ansluta och komma tillbaka. Nu är detta iofs OT men visar på svagheten med trådlöst.
 
harry73
JLyck JLyck skrev:
Nu är detta iofs OT men visar på svagheten med trådlöst.
Det borde vara ett argument för mobillt bredband. Vill man ha många trådlösa uppkopplingar samtidigt, är det bättre med en 4g uppkoppling per enhet än att alla delar samma fiber genom wifi
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.