7 009 läst ·
23 svar
7k läst
23 svar
Översvämning källare, fel från kommunens mark.
Sida 1 av 2
Det blev översvämning i min källare med avloppsvatten som steg ung 5 cm och förstörde mycket. Vad kan man göra om anledningen till översvämningen var ett stop i kommunens avloppsrör (alltså på kommunens mark). Kanske inte så vanligt att kontrollera avlopp kanske? Kan kommunen möjligtvis stå för kostnaderna för ombyggnad osv?
Jag skulle anmäla det till dit eget försäkringsbolag och meddela att orsaken till skadan enligt din uppfattning är ett stopp i kommunens avloppsledning. Så får ditt försäkringsbolag lösa det med kommunens försäkringsbolag om de anser att det inte är deras sak att ersätta. Jag har ingen egen erfarenhet av liknande problem(tack och lov), men det är nog så jag skulle försöka göra.
Är du säker på att det är i kommunens rör stoppet sitter? Jag vill nog påstå att det är ganska ovanligt att kommunen är orsak till stopp men självklart inte omöjligt.
Detta hände några andra i Kållered som driver frågan just nu. Det hade regnet väldigt mycket runt Ikea i Kållered som gjorde att det blev stopp i dagvatten och avloppen. Vattnet trycktes sedan upp i ledningarna i de kringliggande husen.
Anmäl till ditt försäkringsbolag.
Försäkringen ersätter dig för skadorna i källaren och eventuellt lösöre.
Undantag för självrisk, eventuella åldersavdrag och lösöre som ersätts enligt marknadsvärde (Ej inköpspris).
Självrisken kan du själv återkräva från kommunen om de bär ansvaret (Detta gör normalt inte försäkringsbolaget åt dig).
Försäkringsbolaget riktar sedan ett krav mot kommunen för deras utgifter.
Ska du rikta ett krav mot kommunen direkt måste du först utföra reparationen och sedan hoppas att ditt krav accepteras.
Det blir ett skadeståndskrav, varpå allt ersätts enligt marknadsvärde. Detta leder ofta till tuffare avskrivningar än vad försäkringsbolagens villkor säger.
Undantag för självrisk, eventuella åldersavdrag och lösöre som ersätts enligt marknadsvärde (Ej inköpspris).
Självrisken kan du själv återkräva från kommunen om de bär ansvaret (Detta gör normalt inte försäkringsbolaget åt dig).
Ska du rikta ett krav mot kommunen direkt måste du först utföra reparationen och sedan hoppas att ditt krav accepteras.
Det blir ett skadeståndskrav, varpå allt ersätts enligt marknadsvärde. Detta leder ofta till tuffare avskrivningar än vad försäkringsbolagens villkor säger.
Tyvärr ersätter inte försäkringsbolaget om man har If skadeförsäkrings Stor Villa. Hoppas TS återkommer och berättar hus det gått.A antonstrand skrev:Anmäl till ditt försäkringsbolag.
Var med om samma för några år sedan. Då det var småpengar (tror ersättning utgick för lösöre och sanering på typ 10K efter åldersavdrag) så sa mitt försäkringsbolag att dom inte skulle kräva vidare i sin tur eftersom det var så små belopp. Jag gav fan i att försöka kräva självrisken av kommunen eftersom det handlade om 1500kr och hade nog inneburit massa jobb.
Lycka till i alla fall
Lycka till i alla fall
Hej,a.o.f skrev:
Försäkringsbolagens villkor är snarlika när det gäller översvämning. Fick du inte ersättning på If hade du troligtvis inte fått det hos något annat bolag heller.
Vad det gäller din skada förmodar jag att skadeorsaken var något annat. Tex att vatten läckte in genom grundmur/vägg. Annars borde du ringa in och få ärendet prövat igen eftersom skadan som TS beskriver ersätta även hos If.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 954 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 954 inlägg
Några bekanta till mig råkade ut för detta för några år sedan. Då var det dagvattenrören som det var stopp i. Det var så mycket så golvet i källaren flöt och gungade då det låg frigolit som isolering. Många timmar med hink etc och hela källaren som delvis var inredd behövde renoveras.
Kommunen sa först att huset inte var anslutet till kommunalt avlopp, medan försäkringsbolaget sa att det var kommunens ansvar. Mina vänner kollade med tidigare ägare som var tydlig med att alla husbil området hade anslutits till kommunens rör för 10-20 år sen. Det visade sig att kommunen missat att underhålla då de glömt bort dessa rör.
Försäkringsbolaget klev till slut in och sa att de tar det och så bråkar de mot kommunen för att inte privatpersoner skulle behöva sitta emellan när försäkringsbolaget och kommunen bråkade om att det var den andra partens fel.
Kommunen sa först att huset inte var anslutet till kommunalt avlopp, medan försäkringsbolaget sa att det var kommunens ansvar. Mina vänner kollade med tidigare ägare som var tydlig med att alla husbil området hade anslutits till kommunens rör för 10-20 år sen. Det visade sig att kommunen missat att underhålla då de glömt bort dessa rör.
Försäkringsbolaget klev till slut in och sa att de tar det och så bråkar de mot kommunen för att inte privatpersoner skulle behöva sitta emellan när försäkringsbolaget och kommunen bråkade om att det var den andra partens fel.
Det var avloppsvatten. Räddningstjänsten sa att det var avloppsvatten när de pumpade upp det värsta. Har försökt många gånger att diskutera med dem men If skadeförsäkring säger att det inte gäller som försäkringsskada. Alla andra verkar ha bättre försäkringsbolag än jag.A antonstrand skrev:Hej,
Försäkringsbolagens villkor är snarlika när det gäller översvämning. Fick du inte ersättning på If hade du troligtvis inte fått det hos något annat bolag heller.
Vad det gäller din skada förmodar jag att skadeorsaken var något annat. Tex att vatten läckte in genom grundmur/vägg. Annars borde du ringa in och få ärendet prövat igen eftersom skadan som TS beskriver ersätta även hos If.
Som andra har påpekat, ta kontakt med ditt försäkringsbolag så att du kan få ersättning via försäkringen. Sedan skriver du till kommunen och begär ersättning.för självrisken.
Det är även bra att ta anmäla skadan direkt till kommunen, ofta har de en felanmälan och jour. På så sätt kan de direkt börja utreda anledningen till stoppet och åtgärda felet.
I slutändan kommer både försäkringsbolaget och kommunen att utreda vad som har hänt och om försäkringsbolaget anser att det är kommunen som är ansvarig kommer de att kräva tillbaka de pengarna som de betalt ut till dig av kommunen.
Det är även bra att ta anmäla skadan direkt till kommunen, ofta har de en felanmälan och jour. På så sätt kan de direkt börja utreda anledningen till stoppet och åtgärda felet.
I slutändan kommer både försäkringsbolaget och kommunen att utreda vad som har hänt och om försäkringsbolaget anser att det är kommunen som är ansvarig kommer de att kräva tillbaka de pengarna som de betalt ut till dig av kommunen.
Mitt försäkringsbolag är IF och dom står för skador upp till 100 000 enligt den försäkringen..De sa på telefon att jag själv får ta tag i dedär med kommunen, vilka jag ringde och förklarade för vad som hade hänt. Berättade även att de som var här och slangade upptäckte att det var stopp i kommunens rör, på deras mark, som orsakade översvämningen. Tydligen så var det en skitstor fettklump som hade orsakat det hela. De ville ha ett papper på vilka krav jag har emot dom, men har ännu inte fått något kostnadsförslag så det är bara att vänta och se vad som händer. Skulle vara intressant vilka krav man kan ställa emot dom? Samma peng som försäkringsbolaget kommer få mig att punga ut ur egen ficka?
Tack för alla svar!
Tack för alla svar!
Redigerat: