:(Jag håller på och bygger en Fiskarhedenvilla. Jag har köpt en stomresning av F-H. En firma uppifrån och stomreste huset. Min kvalitetsansvarig tyckte det var ett förstklassigt jobb. I stomresningen ingick bl a att lägga läkten. Nu visar det sig att när mina snickare lagt taktegelt så kommer översta raden att överlappa nästa rad med 20-30 cm. I övrigt så ligger läkten/teglet rätt. Praktiskt betyder det kanske inte så mycket men det stör rent estetiskt Vad gör man? Ta ned allt tegel och läkta om? Knappast, dessvärre var det ca 1 månad sedan huset stomrestes så allt är betalt och reglerat. Tacksam för tips?

Enda sättet att få till det snyggt är att ta ner ett antal läktrader (Helst så många som möjligt) och försöka "procenta" till måttfelet på fler läktrader....mao sätta läkterna nedanför med tätare mellanrum....

Hade de inte mätt innan de började spika upp läkten?

Det är mer en takfråga enligt mig. Flyttar

vi har oxå en halvpannas överlapp på översta raden. Det syns knappt från backen och jag tror inte så många fler än du kommer att se det. Intressant att det blev så redan på 40-talet för vår del. Är det kanske någon mening med det??
// Micke

Det har visat sig att snickarna som gjorde stomresningen hade fått mått för betongtegel. Vittinge tegel har lite ändra mått. jag har fått rådet av husfirman att införskaffa halvpannor, som micke säger. Den lokala byggmtrlfirman hävdar att det inte finns, puh. Vilket det gör, två olika mått. kul att höra att det inte stör utseendet// Revisorn

Riktigt taktegel kräver ju ett ganska exakt regelavstånd annars sluter det inte tätt vilket borde vara fallet hos dej. Backjobb skulle jag säga.

http://www.lafarge-roofing.se/upload/344/Tegel_SE2006.pdf

står hur du bäst kapar de översta pannorna. Använde vinkelslip själv ,dammar som bara den.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.