8 042 läst ·
73 svar
8k läst
73 svar
Överskott Solceller
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Leverantören räknade med att det lönade sig när solen inte skiner lika mycket. Min årsförbrukning är högre än vad jag kan få ut från solpanelerna. Jag vet inte om det är rätt tänkt. Reagerade på detta i offerten. Fick ett troligt svar som jag gick på
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Tycker att i Feb skulle huset kräva lite energi, utan skulle alla ggr hitta på nåt att göra med energin.
Är det dessa 25A snabbsäkringar som löser så förstår jag problemet, sätt större säkringar där, eller är det huvudsäkringarna?
Är det dessa 25A snabbsäkringar som löser så förstår jag problemet, sätt större säkringar där, eller är det huvudsäkringarna?
Förbrukade allt själv. Sålde bara 358 kwh. Köpte 2741 kwh Produktion hela feb 978 kwhH Husqvarna220Ac skrev:
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Konstigt att säkringen löser då, är det snabbsökningarna som löser?
Det är inte huvudsäkringarna som löser ut utan de vid elsertifikatmätaren. Visad bild tidigareH Husqvarna220Ac skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Sätt större säkringar där, då kommer du kunna mata ut betydligt mer, eftersom dessa 25A säkringar är före huset produktion!
Husets huvudsäkringar är troligtvis Diazed, samt sitter svalare till, de tål mer, samt att huset tar sin energi från samma punkt, då kan du mata ut 19-20kw från växelriktaren utan problem..eller mer beroende på vad huset förbrukar..
Husets huvudsäkringar är troligtvis Diazed, samt sitter svalare till, de tål mer, samt att huset tar sin energi från samma punkt, då kan du mata ut 19-20kw från växelriktaren utan problem..eller mer beroende på vad huset förbrukar..
Undrar jag med, huvudsäkringarna eller dvärgbrytarna?H Husqvarna220Ac skrev:
Om dvärgbrytarna värms upp till 40C är de bara garanterade att inte lösa ut för 23,6A även om det i praktiken nog är lite mer eftersom det är ett intervall.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Dessa sitter direkt efter växelriktaren som jag förstår det, så före husets förbrukning.martin43 skrev:
TS kan ju närma sig 35 A så det är rejält och orimligt över vad man kan hantera med det som finns där. Att bara öka på dvärgen ger ju den klassiska risken för interna överbelastningar om det inte är rätt och under kontroll. Lite som vad okontrollerade gerillainkopplingar enligt ETC Ehrenberg skulle kunna ställt till med.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Att gå upp ett steg där funkar om rätt area, men största problemet att i denna punkt tas ingen energi ut, i mitt fall har så sitter produktion och import i samma punkt, hade varit klar vinst för honom, helst när säkringarna löser i Feb när huset kräver massor av energi, säkra upp dessa! Då kan man trycka ut betydligt mer energi..



