S SPR skrev:
25x3x230=17250
Jojo, men säkringen tål gode mycket! Samt att huset kräver också energi som tas ut från samma punkt, skulle sätta den på 19-20kw, eller som jag skev tidigare, dumpa överskott energin nånstans, elbil, pool, Spabad, VVB, tekniktank som värmer Vv och rad/golvvärme..
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Jojo, men säkringen tål gode mycket! Samt att huset kräver också energi som tas ut från samma punkt, skulle sätta den på 19-20kw, eller som jag skev tidigare, dumpa överskott energin nånstans, elbil, pool, Spabad, VVB, tekniktank som värmer Vv och rad/golvvärme..
Säkringsskåp märkt 'SOLPANELER' med säkringar och en digital elmätare som visar 0.174 kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Solcellerna har också säkringar.25 A
 
Graf över solenergiproduktion med spikar och fall runt 26 februari, pekar på problem med växelriktaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
26 feb löste säkringarna ut. Sedan begränsades växelrikriktaren till 17,2 kw. Löste ut flera gånger under januari
 
Redigerat:
S SPR skrev:
SolarEdge 25kW 3-fas växelriktare. Cellerna Max 26,7 kwp
Hur kommer det sig att du har så pass mycket installerat men begränsad möjlighet att ta hand om det både internt och externt?
 
Leverantören räknade med att det lönade sig när solen inte skiner lika mycket. Min årsförbrukning är högre än vad jag kan få ut från solpanelerna. Jag vet inte om det är rätt tänkt. Reagerade på detta i offerten. Fick ett troligt svar som jag gick på
 
Tycker att i Feb skulle huset kräva lite energi, utan skulle alla ggr hitta på nåt att göra med energin.

Är det dessa 25A snabbsäkringar som löser så förstår jag problemet, sätt större säkringar där, eller är det huvudsäkringarna?
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Tycker att i Feb skulle huset kräva lite energi, utan skulle alla ggr hitta på nåt att göra med energin.

Är det dessa 25A snabbsäkringar som löser så förstår jag problemet, sätt större säkringar där, eller är det huvudsäkringarna?
Förbrukade allt själv. Sålde bara 358 kwh. Köpte 2741 kwh Produktion hela feb 978 kwh
 
Redigerat:
Konstigt att säkringen löser då, är det snabbsökningarna som löser?
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Tycker att i Feb skulle huset kräva lite energi, utan skulle alla ggr hitta på nåt att göra med energin.

Är det dessa 25A snabbsäkringar som löser så förstår jag problemet, sätt större säkringar där, eller är det huvudsäkringarna?
Det är inte huvudsäkringarna som löser ut utan de vid elsertifikatmätaren. Visad bild tidigare
 
Sätt större säkringar där, då kommer du kunna mata ut betydligt mer, eftersom dessa 25A säkringar är före huset produktion!

Husets huvudsäkringar är troligtvis Diazed, samt sitter svalare till, de tål mer, samt att huset tar sin energi från samma punkt, då kan du mata ut 19-20kw från växelriktaren utan problem..eller mer beroende på vad huset förbrukar..
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Konstigt att säkringen löser då, är det snabbsökningarna som löser?
Undrar jag med, huvudsäkringarna eller dvärgbrytarna?
Om dvärgbrytarna värms upp till 40C är de bara garanterade att inte lösa ut för 23,6A även om det i praktiken nog är lite mer eftersom det är ett intervall.
 
martin43 martin43 skrev:
Undrar jag med, huvudsäkringarna eller dvärgbrytarna?
Om dvärgbrytarna värms upp till 40C är de bara garanterade att inte lösa ut för 23,6A även om det i praktiken nog är lite mer eftersom det är ett intervall.
Dessa sitter direkt efter växelriktaren som jag förstår det, så före husets förbrukning.
 
TS kan ju närma sig 35 A så det är rejält och orimligt över vad man kan hantera med det som finns där. Att bara öka på dvärgen ger ju den klassiska risken för interna överbelastningar om det inte är rätt och under kontroll. Lite som vad okontrollerade gerillainkopplingar enligt ETC Ehrenberg skulle kunna ställt till med.
 
Att gå upp ett steg där funkar om rätt area, men största problemet att i denna punkt tas ingen energi ut, i mitt fall har så sitter produktion och import i samma punkt, hade varit klar vinst för honom, helst när säkringarna löser i Feb när huset kräver massor av energi, säkra upp dessa! Då kan man trycka ut betydligt mer energi..
 
Linjediagram som visar elanvändning i kWh över en dag med fluktuerande förbrukning, pekar på energieffektivitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så kan en bra dag se ut i februari från Eon
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.