Det har bara klagats på det sen minst 1984 :crysmile:

euskefeurat länge har vi väntat

• Älska
  • Gilla
Mrs November och 4 till
  • Laddar…
Rickard.
blackarrow blackarrow skrev:
Bygger vi ut stamnätsledningarna mellan norr och söder för att kunna täcka upp för vindkraften när den inte producerar så medför det ju också att Norrland får tillgång till billig vindkraftsel
Norrland producerar redan nästan hälften (aja en bit kvar) av all vindkraftel och det kommer det bara bli mer.

https://images.app.goo.gl/oZRhhVich9ohMzTx6

P
Rickard. Rickard.ag skrev:
Uppenbart är ju Norrlands natur mindre värd då det är här vindkraften får stå trots att dom inte behövs här.

Pengamässigt handlar det mer om Norrlands många extremtfattiga och urbefolkade kommuner. Många har hög procent pensionärer och är desperata efter pengar. Som sagt en helt annan diskution.
Det beror på att vi i Sverige en gång i tiden gick till valurnorna och röstade på politiker som ville att kommunerna skulle har mer ansvar över, skolan, äldrevård, sjukvård, mödravård, sociala, och mkt annat i kommunen, mer av inkomstskattepengarna till kommunerna. m.m. Frihet var ledordet! Men man kanske missade själva pengarna och kostnaderna i diskussionen? Sedan började folk att flytta bort för det var för dålig ekonomi i många kommuner.
Istället som förr att staten skötte den biten och det fungerade. I Austrailen är skola och sjukvård densamma i hela landet och samma kvalitet efter som staten sköter om de bitarna.
Nu har kommunerna friheten men många saknar pengarna. Kanske det blir förändring i framtiden så att alla kommuner har samma service över hela landet?
Men det beror helt och hållet på vad befolkningen väljer.

• Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
ok.
Jag kopplar tror jag. tycker mig se en slags avundsjuka i de få svaren. Avundsjuka är den största sjukdomen i Sverige. Kan vi någonsin bli friska? I många länder som USA finns den knappt. Det är så olika. Förstår också att många tycker olika.

Nja. jobbar man så tjänar man inkomst. Jobbar man inte så blir det ingen inkomst. Så fungerar Sverige om man inte är sjuk eller annat.
Och känns sådär att vissa kommuner skulle få guldregn över sig för att de råkar ha någon tillgång hos sig och andra inte. Det skulle bara bli ännu mer avundsjuka.
Göteborgs och Södertäljes kommun skulle kunna få guldregn från en del av fordonsförsäljningen för att det tillverkas fordon där som exempel.

Vi alla bor ju i samma land, bättre att samarbeta. Ingen är värd mindre än någon annan och alla kommuner och delar av Sverige är värda lika mycket.
Vill man föra in diskussionen på den stigen så lyfter jag det guldregn (ca 6 Miljarder kr) som Malmö får årligen av alla övriga kommuners skattebetalare i den kommunala kostnadsutjämningen. Den "tillgång" som ger Malmö detta är social problematik orsakat av bla arbetslöshet, utanförskap och annat elände. Orättvist??

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Norrland producerar redan nästan hälften (aja en bit kvar) av all vindkraftel och det kommer det bara bli mer.

[länk]
ok, mer vindel i norr än vad jag trodde. Då blir väl lösningen att producera vätgas till industrin av elöverskottet.

engs engs skrev:
Tja, den klassiska tankeövningen, "slå en mur runt Stockholm så får man se vilken sida som först får klösmärken i försök att komma över" har väl viss vikt på att visa vad som viktigt på riktigt...
Den klassiska tankeövningen är väldigt korkad och används i stort sett bara av de som vill befästa polarisering mellan landsbygd och stad.

Den bygger på tanken att man ska producera det man konsumerar där man bor, det vill säga strikt självhushållning. I ett modernt samhälle finns det i stort sett inga självhushållare kvar. Inte ens landsbygden skulle klara en vecka utan global handel, så fort farmartanken är tom och den där reservdelen till traktorn inte går att få tag på så stannar hela verksamheten.

Räcker med att kolla på torråret 2018, bönder tog livet av sig och de som inte gjorde så klöste runt stadsmurarna (på utsidan då, för tydlighets skull) i desperat hopp om bidrag från regeringen. Jordbruket (alltså den där verksamheten som bedrivs på landsbygden) är kraftigt subventionerat, på varor som kött är nära hälften av kostnaden betald med bidrag från EU. Dessa bidrag kommer ifrån ländernas BNP som föga förvånande till största delen genereras i de områden där människor faktiskt bor och arbetar, dvs. städerna.

Den som inte begriper att stad och landsbygd utgör en helhet där den ena inte klarar sig utan den andra måste ha speciellt tjocka skygglappar.

• Gilla
perror och 3 till
  • Laddar…
Rickard.
ok, mer vindel i norr än vad jag trodde. Då blir väl lösningen att producera vätgas till industrin av elöverskottet.
Det hade ju varit en spännande lösning, jag har hört att bl a Finsk industri är bra på att köpa upp den idag.

P
M Myckling skrev:
Vill man föra in diskussionen på den stigen så lyfter jag det guldregn (ca 6 Miljarder kr) som Malmö får årligen av alla övriga kommuners skattebetalare i den kommunala kostnadsutjämningen. Den "tillgång" som ger Malmö detta är social problematik orsakat av bla arbetslöshet, utanförskap och annat elände. Orättvist??
???
Per person tar kommunerna i Norrlands glesbygd emot i särklass mest pengar per person räknat från denna Robin Hood skatt. De rikaste Stockholmskommunerna betalar mer i kommunala utjämningspengar per person än vad glesbygdskommunerna per person i Norr tar emot. Så varför klaga?
Kommunala utjämningen medför mkt extra administration.
Tänk om staten skötte mycket av den kommunala service istället. Så slapp man detta.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Eh, handlade inte tråden om elöverskott i norr och dålig lönsamhet orsakat av lågt pris på elen?

P
Eh, handlade inte tråden om elöverskott i norr och dålig lönsamhet orsakat av lågt pris på elen?
jo visst! Elöverskott i norr och överskott på annat i söder som norr behöver. Förstod inte vad det klagades om? Men tror det är någon avundsjuka. De borde ju jämna ut sig. Varför använder man och jag själv norr och söder? Borde sluta med det. Sverige är ju ett och samma land!

Dålig lönsamhet på elen vet jag inget om och har inte tagit upp något om. El i Sverige är samhällsviktigt liksom vatten i kranen och borde inte vara direkt lönsamt mer än att det går runt och lite till.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
P
M MrDizzy skrev:
Det har bara klagats på det sen minst 1984 :crysmile:

euskefeurat länge har vi väntat
[media]
Bra musik. Att klaga är många bra på istället för att göra något åt saken själva. Som att själv bli politiker och få med sig så många att de får så många röster så de sedan kan ha makten för att förändra. Det är den riktiga vägen, men rätt jobbig och tar massor av år att förverkliga. Misslyckas man så har man inte tillräckligt med väljare med sig och det måste man äver från början räkna med det.

engs
T tompaah7503 skrev:
Den klassiska tankeövningen är väldigt korkad och används i stort sett bara av de som vill befästa polarisering mellan landsbygd och stad.

Den bygger på tanken att man ska producera det man konsumerar där man bor, det vill säga strikt självhushållning. I ett modernt samhälle finns det i stort sett inga självhushållare kvar. Inte ens landsbygden skulle klara en vecka utan global handel, så fort farmartanken är tom och den där reservdelen till traktorn inte går att få tag på så stannar hela verksamheten.

Räcker med att kolla på torråret 2018, bönder tog livet av sig och de som inte gjorde så klöste runt stadsmurarna (på utsidan då, för tydlighets skull) i desperat hopp om bidrag från regeringen. Jordbruket (alltså den där verksamheten som bedrivs på landsbygden) är kraftigt subventionerat, på varor som kött är nära hälften av kostnaden betald med bidrag från EU. Dessa bidrag kommer ifrån ländernas BNP som föga förvånande till största delen genereras i de områden där människor faktiskt bor och arbetar, dvs. städerna.

Den som inte begriper att stad och landsbygd utgör en helhet där den ena inte klarar sig utan den andra måste ha speciellt tjocka skygglappar.
Nu skrev jag ju att det var lika från båda håll... men visst har makten förskjutits allt mer mot Stockholm? Då både politiker och näringslivstoppar sitter där i allt högre utsträckning, samt stor del av tredje statsmakten dessutom för den delen.
Att bönderna "klöser utifrån" i den fiktiva muren beror på den maktkoncentration som sitter i Stockholm, inte för att de vill ha bidrag enkom från stadens invånares plånböcker, utan från allas våra.
Bara för att de som har makten att fördela våra gemensamma resurser sitter i Stockholm, gör inte direkt att jag håller med om liknelsen att de skulle klösa på muren.

En annan sak ditt exempel visar på är dock sneda fördelningen av makt som nära nog omöjligt inte kommer leda till större sådan med tiden. Politiker, toppar i näringslivet och stor del av tredje statsmakten alla rör sig runt samma tre-fyra stadsdelar i Stockholm. Man bör vara bra naiv om man inte tror det får följder för realpolitikens utformning. Inte så jag tror de smider hemliga planer att frysa ut "lantisarna" på en Södermalmspub. Men att resultatet av inaveln där blir densamma när man inte ser lantisarnas sida av saken.

Jag skulle gärna se att man plockade bort t.ex. Kommunala utjämningssystemet och ersatte det med någon form av lokal skatt för det som producerades inom kommunernas gränser. Typ energi- och råvaruskatt.

Det gynnar de landsändar som är produktiva istället för att stödja de som bara missköter sin ekonomi så de blir bidragstagare isf givare i nuvarande system.

• Gilla
  • Älska
KB-U och 3 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
Det gynnar de landsändar som är produktiva istället för att stödja de som bara missköter sin ekonomi så de blir bidragstagare isf givare i nuvarande system.
Det hade slagit hårt mot norra Sverige.och förstärkt orättvisan för glesbygden.
Samtliga län norr om Gävleborg är helt bidragsberoende.
Mottagare av EU-bidrag per län
Karta över Sverige som visar EU-bidrag per invånare i olika län med färgkodning som indikerar bidragens storlek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kommunala utjämningssystemet, nettobetalare och -mottagare i systemet, även här är glesbygden i Norrland kraftigt överrepresenterad men även annan glesbygd lyser med sin fattigdom.

Karta över Sverige som visar kommunal utjämning per invånare 2020 med olika färgkoder för nettobidrag eller -mottagande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
En del människor är så här navelskådande, det är tyvärr inget skämt. Mycket vanligt att människor gnäller över det som de går miste om men helt saknar förmågan att uppskatta det de får. En del av detta huvudlösa gnäll är territoriellt motiverat.

Vanligt som du tar upp, med att gnälla över att Norrland har blivit Sveriges råvaru- och energikoloni. Måhända att det är så, men innan riks- och regionomfattand handel så åt de barkbröd och kallt grus där uppe.

Annars finns ett vidsträckt missnöje på landsbygden över städerna. Man ska bygga en mur runt städerna då de bara parasiterar på landsbygdens tillgångar. Denna "analys" missar att när befolkningskoncentrationer köper upp landsbygdens produkter så kan landsbygden leva, utan denna efterfrågan vore landsbygden stendöd.

Klassikern i lite mer luddiga termer är "vad fan får jag för pengarna", alltså gnäll över skatter. Samtidigt som man missar att lovprisa det man fått ur skattekistan, alltså miljontals kronor i sponsring för en av världens rikaste uppväxtmiljöer, närmast gratis tillgång till vård och mediciner, ett fantastiskt transportnät som få länder kan mäta sig med.

Det är nog bara allmänmänskligt att när folk får det tillräckligt bra så slutar man uppskatta det som gett en näring.
Å herregud vilket inlägg. Född i Östergötland och uppväxt där, på västkusten och senare på olika orter i "Norrland" konstaterar jag att dumhet inte bara är universell utan också nationell. Förut har jag alltid trott att de största nötterna fanns i USA. Jag hade fel.

• Gilla
videopac
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Hörde på radion att en del i Norrland är upprörda över att de får för lite tillgodo för elen som produceras där genom vattenkraften. Norra Sverige skickar det mesta söderut där det råder brist.
Har aldrig hört detta argument från norra Sverige förut. Blev så förvånad och undrar om det var något slags skämt?
Men visste att de har ett överskott av el i Norrland.

I södra Sverige finns ett överskott av matproduktion och vi odlar och producerar samt skickar en del till Norrland. Även är förädlingsindustrin i södra Sverige oändligt mycket större än i Norrland och de använder el och producerar alla möjliga produkter och tjänster som också levereras till Norrland, tex bilar och allt annat mellan himmel och jord.

Grejen är väl att vi samarbetar i Sverige? Det ena tar ut det andra, eller?

Var tvungen att skriva av mig för jag blev så förvånad.

Det byggs datacenter på löpande band i norr, tror det var drygt 13 färdiga och ca 20tal planerade som ägs av de stora drakarna Facebook Microsoft Amazon osv. Totalt drar dessa lika mycket energi som flera storstäder. Lägg till stålverket och så är det plötsligt inget kvar att skicka söderut. Skulle tro att södra Sverige blir beroende av dyr polsk och tysk kolkraft en längre tid.

De boende i södra Sverige som får betala dyrt för elbristen kan tacka regeringen för detta eftersom regeringen gått med på att dessa datacenter byggs på billig mark, skattebefriad el, och all vinst från verksamheten går dessutom obeskattad till bolagen i USA via nollskatteländer som Irland. Regeringen tror datacenter skapar en massa jobb men inte så många som jobbar där (kanske 2 personer per skift), och själva byggnaderna byggs vanligast av inhyrda polacker.

Redigerat:
  • Gilla
perror och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.