56 828 läst ·
37 svar
57k läst
37 svar
Översikt av vilka typer av värmepumpar det finns
Sida 1 av 3
Administrator
· Skåne
· 8 351 inlägg
Här är en översikt av vilka värmepumpar som finns, hur de fungerar och var de passar bäst.
http://www.byggahus.se/varme/valja-varmepump
http://www.byggahus.se/varme/valja-varmepump
(Citat Årsvärmefaktorn hos en modern pump ligger enligt tester kring 3-4 i södra Sverige, vilket innebär att den avger tre-fyra gånger mer värmeenergi än den el som tillförs pumpen. I jämförelse med ett direktelvärmt hus kan den årliga energibesparingen uppgå till 50-60 procent.)
Om årvärmefaktorn ligger nära 4 hur kan besparingen endast bli 60%
Om årvärmefaktorn ligger nära 4 hur kan besparingen endast bli 60%
Jag finner följande i texten på länken http://www.byggahus.se/varme/valja-varmepump "Uppvärmningsteknik: Värmepumpen hämtar, i likhet med luft/luftvärmepumpen, värmen ur utomhusluften. Aggregatet placeras vanligtvis utomhus, men det förekommer även värmepumpar som har värmepumpen inne, i kombination med ett utvändigt ”kylbord”."
Jag blev intresserad av sista meningen "det förekommer även värmepumpar som har värmepumpen inne, i kombination med ett utvändigt ”kylbord" och undrar om någon vet var man hittar mer att läsa om denna typ.
Jag blev intresserad av sista meningen "det förekommer även värmepumpar som har värmepumpen inne, i kombination med ett utvändigt ”kylbord" och undrar om någon vet var man hittar mer att läsa om denna typ.
Tack. Den första Thermia Atria verkade intressant då den även gick att kombinera med frånluft som jag uppfattade det vid en hastig titt (lite tidsnöd just nu dessvärre).useless skrev:
Att jag tyckte detta med kylpanel var intressant berodde mest på att jag ville veta hur stor uteenheten är. Egentligen vet jag inte om denna typ av VP är det optimala och är efter dåliga erfarenheter av två IVT frånlufts VP till tappvarmvattnet litar jag inte på värmepumpar generellt men då sonen skall ta över huset och inte vill ha något annat (och något måste göras) måste jag besluta mig.
Mitt önskemål var egentligen något som inte tycks finnas , en typ luft/vatten vp men som har utedelen (i betydligt mindre format då) inne placerad i ett rum med kamin som dagligen eldas i. Då skulle vedvärmen komma hela huset till nytta bättre och arbetet för pumpen borde minimeras betydligt.
Kanske skall jag istället titta på något annat märke av frånlufts VP som tar både radiatorer och tappvarmvatten. Med ett större insug i kaminrummet blir det nära min tanke ändå. Där ser jag dock insuget av kalluft via alla ventiler som mycket negativt (vi har numera mycket bra självdrag efter att ha gett upp IVT pumpen som bara står där som direktverkande vvber. då kompressorn på båda exen vi haft la av några dagar efter garantitiden gått ut) och fläkten avstängd).
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det låter som en typisk frånluftvärmepump...F Frag skrev:
Nja. Min tanke var mer att något som motsvarar utedelen på den vanlig VP fanns för placering i "övervarmt" utrymme istället. Då skulle man bara ta värmen från det rummet och slippa påverka självdragsventilationen. Kan utedelen i dag krama värme ur +5 gradig luft borde motsvarande den med mycket mindre dimensioner och arbete kunna karma värme ur +25 gradig luft, och varmare, när man eldar värme som då överförs på samma sätt till radiatorvattnet och sprids även i källarenuseless skrev:
Den lösningen är på goda grunder ovanlig om den alls finns. Oavsett värmefaktor så skulle i så fall all energi som värmepumpens förångare tar upp komma från vedeldningen. Det blir ett dyrt och opraktiskt sätt att sprida vedvärmen i huset. Mycket bättre är i så fall att ha en vattenmantlad kamin.F Frag skrev:Nja. Min tanke var mer att något som motsvarar utedelen på den vanlig VP fanns för placering i "övervarmt" utrymme istället. Då skulle man bara ta värmen från det rummet och slippa påverka självdragsventilationen. Kan utedelen i dag krama värme ur +5 gradig luft borde motsvarande den med mycket mindre dimensioner och arbete kunna karma värme ur +25 gradig luft, och varmare, när man eldar värme som då överförs på samma sätt till radiatorvattnet och sprids även i källaren
Jo en vattenmantlad kamin hade varit bättre men det är inte aktuellt att byta den befintliga tyvärr. Tack för intresse och synpunkt. Jag skall nog titta vidare på Thermia Atria med frånlufts tillsats eller bara frånlufts VP:ar men en frånluft blir ju isf. lika "onyttig" samt drar in extra kalluft via väggventilerna.A Avemo skrev:
Värmepumpens uppgift är i princip att kyla på en plats för att värma på en annan. Så det finns flera vägar att gå. Man kan till exempel kyla utomhusluften som i fallet luft vatten-värmepump. Man kan även kyla avgående ventilationsluft som i fallet frånluftsvärmepump. Detta har fördelen av att avgående ventilationsluft är varmare än utomhusluften, men nackdelen att man har mycket mindre luft att tillgå. Om det skall vara poäng med det så är det helt avgörande att det är ventilationsluft som ändå skulle ha ventilerats ut. Om man ökar ventilationen för att öka effekten på en frånluftsvärmepump så förbättrar man förutsättningarna för värmepumpen men försämrar de totala förutsättningarna. Frånluftsvärmepumpar är bra till sina områden. Att sprida värme från en kamin i huset är inte vad den är bra till.
Nej jag håller med frånluftsvp känns inte optimalt just för att de fungerar på så sätt att de suger in varm luft från bostadens olika utrymmen - som ersätts med kall utomhusluft via väggventilerna. I de fall huset är beroende av mekanisk ventilation ändå är det bar att återvinna värmen. Att i ett hus med fungerande självdrag dra in ytterligare kalluft för att den varma luften som vp:n suger ut måste ersättas känns inte bra. Därav att jag hade velat ha något liknade min tanke med en inne del (kanske i stl. med en vanlig luft/luft inne del) istället för utedelen på en "vanlig" luft/vatten VP och det påverkar inte ventilationen. Vi trivs med att kunna ha eld i kaminen (så det är inte bara värmefaktorn som räknas) men det blir för varmt i rummet kaminen står i om man eldar mer än ett eller två inlägg (tot. ca 3 - 6 pinnar 35 cm. björk). Att "övervärmen" kunnat nyttjas i källarplanets radiatorer och rummen längst bort från kaminen i boplanet och samtidigt temp. i kaminrummet blivit svalare och man kunnat trivsel (nytto)elda mer hade varit bra. Har tänkt på luftförflyttning också men det känns mer "dammigt" då det skulle krävas mycket flyttad luft.A Avemo skrev:Värmepumpens uppgift är i princip att kyla på en plats för att värma på en annan. Så det finns flera vägar att gå. Man kan till exempel kyla utomhusluften som i fallet luft vatten-värmepump. Man kan även kyla avgående ventilationsluft som i fallet frånluftsvärmepump. Detta har fördelen av att avgående ventilationsluft är varmare än utomhusluften, men nackdelen att man har mycket mindre luft att tillgå. Om det skall vara poäng med det så är det helt avgörande att det är ventilationsluft som ändå skulle ha ventilerats ut. Om man ökar ventilationen för att öka effekten på en frånluftsvärmepump så förbättrar man förutsättningarna för värmepumpen men försämrar de totala förutsättningarna. Frånluftsvärmepumpar är bra till sina områden. Att sprida värme från en kamin i huset är inte vad den är bra till.