1 571 läst ·
17 svar
2k läst
17 svar
Överproduktion av solcellerna. Koppla till vattentank
Sida 1 av 2
Hej.
En fundering. Vi producerar en hel del ström på vår anläggning, de första 4-5 åren blev det ett rejält ekonomiskt överskott, men sedan ändrade priser mm så skänker vi mer eller mindre bort en massa el varje dag solen skiner utan att få speciellt mycket betalt.
Eftersom vi har ett litet villa värmesystem (vattenmantlad kamin i kombo med bergvärme) med en extra 300l tank med uttag för en doppvärmare så kanske vi kan använda den även på sommaren. Så slipper bergvärmen att gå över huvud taget.
Systemen är redan ihopkopplade och fu kar toppen.
När jag räknar på det så borde vi på ca 3 timmars solljus kunna värma vår tank till 90 grader.
Exempel på produkt för styrningen.
https://solarpartners.se/produkt/fronius-ohmpilot-9-0-3/
Någon som har nån erfarenhet av att värma tanken med solel... ?
En fundering. Vi producerar en hel del ström på vår anläggning, de första 4-5 åren blev det ett rejält ekonomiskt överskott, men sedan ändrade priser mm så skänker vi mer eller mindre bort en massa el varje dag solen skiner utan att få speciellt mycket betalt.
Eftersom vi har ett litet villa värmesystem (vattenmantlad kamin i kombo med bergvärme) med en extra 300l tank med uttag för en doppvärmare så kanske vi kan använda den även på sommaren. Så slipper bergvärmen att gå över huvud taget.
När jag räknar på det så borde vi på ca 3 timmars solljus kunna värma vår tank till 90 grader.
https://solarpartners.se/produkt/fronius-ohmpilot-9-0-3/
Du skriver inte hur stor effekt du har på taket. Kanske 300 liter är aldeles för klent, minst 750 liter , gärna mer. Annars ingen dum ide med att värma VV den vägen, helst då en tank med VV-slinga i sig, då kan det även tas utför värme höst/vår. Ska då kopplas rörmässigt olika en vanlig VP-koppling.Biggle skrev:
Hej.
[länk]
Jo. Det ligger en slinga som vp tar värme från. Ser det mer som en kul grej att göra. Dimensionerna är baserade på vår kamin och det funkar väldigt bra på vintern.J jonaserik skrev:Du skriver inte hur stor effekt du har på taket. Kanske 300 liter är aldeles för klent, minst 750 liter , gärna mer. Annars ingen dum ide med att värma VV den vägen, helst då en tank med VV-slinga i sig, då kan det även tas utför värme höst/vår. Ska då kopplas rörmässigt olika en vanlig VP-koppling.
Oavsätt behöver man styra allt beroende på förväntad kw samt dagspriset på el, risken är ju annars att man puttar in för lite kw och det blir bortkastad el.
Alternativt är ju så klart att köra vp kopplad mot index och låta den värma sin lilla tank när det är billigt. Men det är ju inte lika kul.
Nån som har en setup liknande det? Hur skall man bestämma om patronen skall köra eller ej?
Jag har ingen erfarenhet med det, men just igår tittat på ett liknande system. Fast lådan från en annan tillverkare.Biggle skrev:
Jo. Det ligger en slinga som vp tar värme från. Ser det mer som en kul grej att göra. Dimensionerna är baserade på vår kamin och det funkar väldigt bra på vintern.
Oavsätt behöver man styra allt beroende på förväntad kw samt dagspriset på el, risken är ju annars att man puttar in för lite kw och det blir bortkastad el.
Alternativt är ju så klart att köra vp kopplad mot index och låta den värma sin lilla tank när det är billigt. Men det är ju inte lika kul.
Nån som har en setup liknande det? Hur skall man bestämma om patronen skall köra eller ej?
På sommaren kör jag varmvatten i princip bara på elpatron, för att spara på kompressorn. Som du säger, oftas får man ju inga pengar för solelen ändå. Gör det manuellt i dagsläget.
Då vi bara har 2kW elpatron, är det i princip inte nödvändigt med denna steglösa styrningen på sommarn. Kan vara nice to have på vår och höst, när production av solel har mindre effekt.
Tycker det hela är en mycket fin grej, om man har passande värme anläggning för det. I ditt fall skaffa en elpatron med bra effekt.
Om du skaffa elpatron med liten effekt, räcker det kanske med an enkel av/på styrning.
Jag har forskat vidare lite. Och det lutar åt följande.H he-peter skrev:Jag har ingen erfarenhet med det, men just igår tittat på ett liknande system. Fast lådan från en annan tillverkare.
På sommaren kör jag varmvatten i princip bara på elpatron, för att spara på kompressorn. Som du säger, oftas får man ju inga pengar för solelen ändå. Gör det manuellt i dagsläget.
Då vi bara har 2kW elpatron, är det i princip inte nödvändigt med denna steglösa styrningen på sommarn. Kan vara nice to have på vår och höst, när production av solel har mindre effekt.
Tycker det hela är en mycket fin grej, om man har passande värme anläggning för det. I ditt fall skaffa en elpatron med bra effekt.
Om du skaffa elpatron med liten effekt, räcker det kanske med an enkel av/på styrning.
En steglös 9kw dn 50 patron som kopplas med 3 fas direkt mot elskåpet.
Sen styr man den med en Shelly Plus 1PM.
När export t.ex. överstiger xxx W, slås reläet på och elpatronen startar.
När exporten sjunker, stängs den av igen.
Inte speciellt avancerat, men det borde innebära att om man laddar elbilen eller ett batteri eller liknande så går strömmen först dit, och i sista skedet om det fortfarande exporteras en massa in i tanken.
med en 9 kw elpatron borde ta under 3 tim att värma mina 300L till 90 grader.
med 6 kw ca 4 tim. Om man sen har en 3 fas bil-laddare så blir det knappt med 25 amp. Om allt kör max samtidigt. Men man kan ju lastbalansera.
vad tror ni om en sån lösning. Tänker att kostnaden borde ligga på en runt 5000kr om man gör det mesta (som man får) själv.
Shelly Plus 1PM har bara 1 steg (av och på) så även om elpatronen är steglös hur ska du styra den (steglös elpatron lär inte finnas heller)?Biggle skrev:
Är det medelvärdet av strömmen över tid du tänker ska motsvara produktionskurvan och inte själva strömmen momentant? Typ som ett switchande PSU fast större (och utan filtrering)?Biggle skrev:
Jag antar att du tänkte styra en kontaktor från Shellyn? Det är ganska mycket detaljer som saknas och om man tänker använda modellen som en switchande PSU med tanken att varje timme räknas ihop till ett värde så kanske det inte blir så. Det kan bli så att du konsumerar x kWh och producerar y kWh istället för att du konsumerar x-y kWh. Sen kan det vara så att det är obalans i faserna. Då skulle man behöva balansera faserna också.
Jag förstår inte hur du tänkte och jag får inte ihop hur det skulle kunna fungera. Kan du fylla på med lite detaljer?
Vad är det du använder bergvärmen till idag? Varmvatten?
Om det är varmvatten så bör det ju räcka att köra värmningen av detta när du har överskottsel. Du har ju bättre COP på bergvärmen än på solelen (vilket iofs spelar noll roll då elen är gratis).
Är det något annat i huset som värms med bergvärme? Knappast under den tid på året du har överskott av solenergi tänker jag.
Jag funderar på att sätta upp några paneler för direkt värmning av min FLVP-panna (där elpatronerna idag inte används), samt för att värma vattnet i min badtunna (även där direkt utan omvandling till 230V). Jag har dock inte kommit på något mer att göra av elen om jag då inte skall börja driva hushållet också, men då sticker komplexitet och kostnader snabbt iväg också.
En sak till, du har inte funderat på att värma borrhålet? Det beror ju på hur stort flöde du har, men det skulle du kanske kunna få igen till vintern...
Om det är varmvatten så bör det ju räcka att köra värmningen av detta när du har överskottsel. Du har ju bättre COP på bergvärmen än på solelen (vilket iofs spelar noll roll då elen är gratis).
Är det något annat i huset som värms med bergvärme? Knappast under den tid på året du har överskott av solenergi tänker jag.
Jag funderar på att sätta upp några paneler för direkt värmning av min FLVP-panna (där elpatronerna idag inte används), samt för att värma vattnet i min badtunna (även där direkt utan omvandling till 230V). Jag har dock inte kommit på något mer att göra av elen om jag då inte skall börja driva hushållet också, men då sticker komplexitet och kostnader snabbt iväg också.
En sak till, du har inte funderat på att värma borrhålet? Det beror ju på hur stort flöde du har, men det skulle du kanske kunna få igen till vintern...
Hej,pacman42 skrev:
Jag har inte riktigt förstått, varför Du inte vill använda en inverter.
Ok, jag förstår.pacman42 skrev:
Här SE4 Eon har vi fortfarande gamla förmånliga "Säkringsabonnemang".
16A under 8.000kwh/år 215 SEK/månad
Det inkluderar då att har solceller (productionsavtal).
Vad menar Du med "riskerar huset" ?
Jag menar att jag inte kan koppla själv om jag skall producera till nätet. Dessutom så måste då panelerna tas med i försäkringen med en risk att den blir dyrare, ja. Ökad risk för läckage, ökad risk för brand.H he-peter skrev:
Separata paneler kan man hålla utanför.