Hej!

Håller på att göra om trappen med rostfria rör och har tänkt mig en överliggare i EK.

Längden är 4100mm cirka..

Hade tänkt mig en storlek på ca 34*60-70 mm med långsidan uppåt?

Svårt, måste ju kännas bra i handen och samtidigt se snyggt ut..

Och vart köper jag en sån bit??

Det finns planhyvlad ek att köpa, mig veterligen inte riktigt i de dimensioner du efterfrågar. Det finns 15x70mm t.ex, det skulle man kunna limma ihop 2 bitar till en 30x70mm, det är ju relativt nära det du efterfrågar.

Jag är lite i funderartagen över att tillverka ett sådant träppräcke själv, vad är det för rör du använder dig av och hur fäster du dom i träet?

Hej. Har skapat en borrjigg som borrar lodrätt i mitt vangstycke..

Men funderar på om ert inte är bättre att montera en bit över vangstycket och fästa rören i istället/?

Rören är ifrån Ikeas grundtal hylla,, dessa kostar 30 spänn styck typ.

Har kollat runt lite lokalt, och där skulle en bit som är 34x70 x4100 kosta runt 1500.

Funderar på vanligt furu istället till en början och måla den vit..

Känns som 34 brett är för smalt nästan?

Kan jag använda en vanlig byggregel till överliggare eller kommer den slå sig?

Eftersom den skruvas fäst väldigt tätt (antar jag) så kommer det säkert gå bra, annars är det stor risk att den slår sig.

Sen behöver du nog slipa och kvistlacka ordentligt om du ska använda en sådan.

Blir nog limträ istället, känns som det inte slår sig?

Fanns nån mindre bit på byggmax, 42x 180 som kan bli lagom om man delar den på höjden..

jkarlberg skrev:
[...]
Rören är ifrån Ikeas grundtal hylla,, dessa kostar 30 spänn styck typ.
[...]
Är det det denna hylla som du lockar rören från?

Min fru vill gärna byta ut trappräcket hemma till något liknande men jag har argumenterat mot det bara för att röstfria för kostar en förmögenhet. Kan man använda dessa så blir det ju riktigt överkomligt i pris.

Lägg gärna upp lite bilder på hur du har gjort så kan vi andra få inspireras ännu mer.

Länken fungerar inte, men det är från hyllan grundtal som har 6 pinnar.

Till trappen kommer vi använda 80cm rören vilket blir halva priset mot 120mm rören.

Har för mig 80 rören kostar 15:- styck, går åt ca 30 rör så det blir billigt,

Lägger upp bilder när det händer nåt, ska slipa och måla trappen först.

20130215_215537.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
vanpire
  • Laddar…
Snyggt! Hur fäster du rören i de borrade hålen? Lim? Ska du inte vitmåla handledaren och regeln mot golvet?

vectrex skrev:
Snyggt! Hur fäster du rören i de borrade hålen? Lim? Ska du inte vitmåla handledaren och regeln mot golvet?
Jo håller på att måla nu, det var party med massor barn här i helgen så va tvungen att sätta upp skiten tillfälligt.

Hålen är trånga så behövs inget lim :)

Vad är det för diameter på Ikea-rören? Vad för sorts borr kör du med, vanlig skedborr?

Vilken diameter på borren använde du? Ska köpa borr och funderar på 17mm.
Hur kapade du rören?

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.