Hej har fått ett litet problem.
Nyckeln gick sönder i mitt tillhållarlås så ringde låssmed som fullständigt massakrerade låset och dörren med vinkelslip. så mu måste jag köpa ett nytt lås.
har kikat runt lite och hittar ingen information om assa 364 eller 90000 de enda betäckningarna som jag kan läsa på låset. står även till tillverkningsnummer som börjar på 95..
Är det någon som har koll på om det går att få tag på samma lås eller blir det till att anpassa dörren så jag kan få in ett assa 309 hus. Det enda låset jag hittar som har liknande dimensioner.
tackar
Nyckeln gick sönder i mitt tillhållarlås så ringde låssmed som fullständigt massakrerade låset och dörren med vinkelslip. så mu måste jag köpa ett nytt lås.
har kikat runt lite och hittar ingen information om assa 364 eller 90000 de enda betäckningarna som jag kan läsa på låset. står även till tillverkningsnummer som börjar på 95..
Är det någon som har koll på om det går att få tag på samma lås eller blir det till att anpassa dörren så jag kan få in ett assa 309 hus. Det enda låset jag hittar som har liknande dimensioner.
tackar
Produkter som diskuteras: "assa 309"
Låshus 309 Assa
Extralås med 9-tillhållare
2 531 kr inkl moms
Läs mer
Nu massakrerade inte en låssmed mitt lås men då ett liknande överlås strulade för mig så kontaktade jag dumt nog försäkringsbolaget och frågade vad som gällde vid låsbyte och för mig (med LF) och enligt dom så var enda godkända vägen ett låshus 309 Evo eller motsvarande. De påstod krav på hakregel som håller ihop dörr och karm.
Så, vad ditt försäkringsbolag tycker kan ev vara värt att beakta
Ersätt med en vanlig klassisk FAS/ASSA 309 och då amatören som öppnade låset gjort sådan åverkan så köp även dörrförstärkning 5303 så blir slutresultatet bra.
ASSA 90000 tillverkas inte längre men du kan ersätta med ASSA 309.
Den som öppnat det låset bör inte kalla sig för låssmed, det syns tydligt att personen inte vet vad han håller på med och saknar produktkännedom.
Cert nr: 18-578
Däremot brukar hakregel rekommenderas i dubbeldörrar men det är inget krav.
ASSA 90000 tillverkas inte längre men du kan ersätta med ASSA 309.
Den som öppnat det låset bör inte kalla sig för låssmed, det syns tydligt att personen inte vet vad han håller på med och saknar produktkännedom.
Det finns inga krav på hakregel, klassiska ASSA 309 är certifierad enligt SSF 3522 utgåva 2 klass3M myrstack skrev:Nu massakrerade inte en låssmed mitt lås men då ett liknande överlås strulade för mig så kontaktade jag dumt nog försäkringsbolaget och frågade vad som gällde vid låsbyte och för mig (med LF) och enligt dom så var enda godkända vägen ett låshus 309 Evo eller motsvarande. De påstod krav på hakregel som håller ihop dörr och karm.
Cert nr: 18-578
Däremot brukar hakregel rekommenderas i dubbeldörrar men det är inget krav.
Hej, nu var det några år sedan denna tråd var aktiv men tänker jag testar ändå.radebo skrev:
Hej har fått ett litet problem.
tackar
Hur löste du det, blev det en ASSA Fas 309?
Står nämligen inför ett liknande dilemma, behövde du justera dörren något för till exempel frontbricka mm?
Mvh Chris333
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden