Jag behövde vässa mina hyvelstål för min Emco-hyvel. Lämnade in 2 set om 3 st i varje och fick tillbaka dom med väl utfört jobb. Jag har ingen erfarenhet av kostnader men indikationen var att den är hög.
Är 700 kr mycket enligt er andra?

Det är rätt enkelt att slipa hyvelstål själv. Såga ett vinklat spår i en bit planad regel med vinklad klinga på bordssågen. Gör spåret så djupt så att hyvelstålet hamnar i samma plan som ytan på träbiten eller några tiondelar över. Slipa med diamantbrynen. Eftersom stålet ligger infällt i trät finns ingen risk att ta för mycket eller vinkla brynet och mallen går att återanvända många gånger. Det är även ett bra sätt att räta upp gamla stål som någon slipat kurvor i på frihand.
Eller skicka dom till mig så gör jag jobbet åt dig ;)

Edit: Nej, jag tycker inte det låter dyrt iom att du köper tiden för att slipa 6 st stål av en näringsidkare. Däremot tycker jag inte att det låter prisvärt.

Redigerat:
  • Gilla
Kaj 52
  • Laddar…
nanowire skrev:
Det är rätt enkelt att slipa hyvelstål själv. Såga ett vinklat spår i en bit planad regel med vinklad klinga på bordssågen. Gör spåret så djupt så att hyvelstålet hamnar i samma plan som ytan på träbiten eller några tiondelar över. Slipa med diamantbrynen. eftersom stålet ligger infällt i trät finns ingen risk att ta för mycket eller vinkla brynet och mallen går att återanvända många gånger. Det är även ett bra sätt att räta upp gamla stål som någon slipat kurvor i på frihand.
Eller skicka dom till mig så gör jag jobbet åt dig ;)
Ah låter bra. Nu var dessa körda på spikar så det behövdes en rejäl slipning. Får annars höra av mig (akta dig nu så inte alla här på BH hör av sig!!!) ;)

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
När jag slipade och brynte mina stål (bara två st visserligen) så skiljde det ca 2 mm mellan högsta och lägsta punkt så det är klar, en hel del stål som ska bort men det går ganska kvickt ändå om man startar med ett grovt diamantbryne.
Hehe, jag tar den risken ;)

• Gilla
FreQa
  • Laddar…
nanowire skrev:
När jag slipade och brynte mina stål (bara två st visserligen) så skiljde det ca 2 mm mellan högsta och lägsta punkt så det är klar, en hel del stål som ska bort men det går ganska kvickt ändå om man startar med ett grovt diamantbryne.
Hehe, jag tar den risken ;)
Till frågan då så tycker du det var dyrt. Vilka priser har du hört om?

Jag hade inne ett par stål till min hyvel för slipning i förra veckan. Priset jag fick för mina 330mm stål var 56kr/stål + moms. Jag får det till att det skulle slutat på 420 kr för dina sex stål (om de är lika långa som mina)

pyro skrev:
Jag hade inne ett par stål till min hyvel för slipning i förra veckan. Priset jag fick för mina 330mm stål var 56kr/stål + moms. Jag får det till att det skulle slutat på 420 kr för dina sex stål (om de är lika långa som mina)
Då ligger mina nästan dubbla dina! :(

Jag köpte en Tormek med tillhörande jig för hyvelstål. Kostade runt 5-6000, och har då ett brett användningsområde.

Redigerat:
  • Gilla
daak och 1 till
  • Laddar…
Fluxor skrev:
Jag köpte en Tormek med tillhörande jig för hyvelstål. Kostade runt 5-6000, och har då ett brett användningsområde.
Hmm jag har fått för mig att svårigheten att slipa maskinstål på en Tormek är att få till att stålen blir lika breda så det inte blir obalans i hyvelmaskinen.

• Gilla
Sundhet
  • Laddar…
Tja, jag upplevde inga problem i min lilla hyvel efter slipning, och då ska jag säga att jag lagt ungefär 20 minuter total slipning på maskinen...och har 0 minuter på andra maskiner. Men kan tänka mig att där människor är inblandade i slipningen kan stålen givetvis bli olika stora och därmed orsaka obalans, men är det verkligen så känsligt?

Fluxor skrev:
Tja, jag upplevde inga problem i min lilla hyvel efter slipning, och då ska jag säga att jag lagt ungefär 20 minuter total slipning på maskinen...och har 0 minuter på andra maskiner. Men kan tänka mig att där människor är inblandade i slipningen kan stålen givetvis bli olika stora och därmed orsaka obalans, men är det verkligen så känsligt?
Inte vet jag. Jag är nybörjade på maskinparken men maskiner som snurrar fort och är ojämna i vikten känns som de kan vibbrera.

Jag har också provat Tormek jiggen för hyvelstål och blev faktiskt positivt överraskad av resultatet när jag slipade med den första gången utan någon tidigare erfarenhet av att slipa hyvelstål. Man kan väl utgå från att sålen väger lika mycket från början sedan när man slipar så får man räkna hur många drag man tar så att man slipar alla lika mycket. Man får alltså börja med det som behöver slipas mest och sedan ta lika mycket på de övriga oavsett om det behövs eller inte.

• Gilla
FreQa
  • Laddar…
I yrkesskolan fick jag lära mig att motstående hyvelbett måste vara jämnbreda på några tiondelsmillimeter när.

Att slipa ett par 61 cm långa stål till Stenbergaren kan kosta vad som helst mellan 20 och 60 euro. Beroende på vem man anlitar och hur bråttom det är.

På sikt skall jag försöka få tag på en egen slipmaskin.

FreQa FreQa skrev:
Inte vet jag. Jag är nybörjade på maskinparken men maskiner som snurrar fort och är ojämna i vikten känns som de kan vibbrera.
Joo, så är det oxå. Skall man känna det välbefinnande som bara kan erhållas av perfekt fungerande verktyg, då finns det tyvärr inget annat än nolltolerans. Minsta viktskillnad märks. Efter slipningen blir stålen definitivt olika. Nu råkar jag ha en balansvåg som klarar hundradels gram som jag en gång köpte för att väga labkemikalier. Så jag har löst problemet genom att slipa bort litet på några av spännskruvarna som håller fast stålen i kuttern. Sedan får jag väga dem plus stålen och pussla med kombinationerna så totalvikten blir lika på var sida! Detta pyssel tar mer tid än slipa o. återmontera på hyvveln. Men det funkar! Passade på att kontrollväga nya stål och de vägde lika. På hundradelen!
Staffan

• Gilla
FreQa
  • Laddar…
Istället för att starta en ny tråd så kör jag på här!
Har 12st 520mm dubbelsidiga hyvelstål som behöver en uppfräschning. Har en Tormek T7 och har sett att dom har en jigg för att kunna slipa just hyvelstål. Har läst både positiva och mindre positiva reviews och är velar om jag ska investera i en sådan. Nu är 520mm kanske längre än de flesta vanliga hyvelstål men är det ngn som slipar sina egna, antingen på Tormek eller kanske hemmagjorda appraturer? Såg William Ng video där han går igenom hur han gjort sin sliparjig och avslutar sina stål med en 8000 vattensten. Slutet säger allt :crysmile:

• Gilla
jarnesjo och 5 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.